Ik ben Reinier, 28 jaar en ik vertrek op 11 mei eerst voor een paar dagen naar Bangkok en blijf daarna 3 weken in Laos. Mocht je tegen die tijd ook in dit prachtige land verblijven en lijkt het je gezellig om samen iets te ondernemen (een potje petanque onder het genot van een beerlao bijvoorbeeld ), laat dan een berichtje achter.
Ik (23)vlieg koninginnedag samen met een vriendin naar Bangkok, maar we zijn op zoek naar een vlucht die ons dezelfde dag nog naar Cambodja vliegt. Daar willen we een paar dagen blijven en daarna door naar ‘boven’ naar Laos. Na Laos zullen we nog een klein stukje Vietnam meepikken waarna we rond 27 mei van Hanoi terug zullen vliegen naar Bangkok (mijn vriendin vliegt de 28e terug naar NL en ik vlieg de 29e door naar Sydney om daar nog 5 weken te reizen!). Ontzettend veel zin in! Heb jij al besloten waar je precies heen wil in Laos, of welke route je wil doen?
Jij hebt dus ook een mooi vooruitzicht! Ik heb er ook al erg veel zin in. Vietnam is trouwens ook een erg leuk land. Daar heb ik vorig jaar 3 weken rondgetrokken, dus als je nog iets wil weten over Vietnam…
Waarschijnlijk ga ik bij Chiang Kong de grens over, daar in de buurt wil ik de Gibbon Experience doen, vervolgens Hongsa, Luang Prabang, Vang Vieng, Vientiane en van daaruit naar het zuiden (waarschijnlijk vliegen).
Zijn jullie er al uit wat jullie willen zien?
Hé Reiner, ik lees dat je naar het zuiden van Laos gaat. Ik ga helaas niet, pas geweest en nu eerst weer tijd en geld sparen. Weet niet of je er al eerder bent geweest, je
kent in ieder geval 2 belangrijke woorden, sabaaidee (met een big smile) en beerlao. Een derde: baw pèn yan, zoiets als mai pen lai (thai). Maar goed, ik kan je ten zeerste Tad Lo aanraden, vraag naar “Pap”, ze verhuurt “kamers” en heeft een “restaurant”. Doe haar de groeten van Maria van de towels, ze noemde me mama (minder, haha). Ge-wel-dig daar!!! Ver weg van de wereld, ik heb er heimwee naar. Ga van Pakse naar Salavan en stap +/- 30 km vóór Salavan uit de bus, bij Ban Khoua Set, daar word je wel opgepikt door een songtaw of brommer. Tegen niemand verder vertellen, het moet niet al te druk worden daar Echt heerlijk, kleinschalig, vriendelijk, mooi, en vooral relaxed. Er staan in mijn fotoboek hier op de site een paar foto’s van Tad Lo.
Heel veel plezier! Groeten, Maria
Jij hebt je al beter voorbereid dan wij, haha!
Het enige plan dat we hebben is om vanuit het zuiden naar het noorden te reizen. Ben op dit moment druk aan het lezen waar het leuk is (voor zover je dat vantvoren kunt weten…). verhaal hierboven klinkt ook errug goed!
Ik ben bang dat we te weinig tijd hebben om alles te zien/ doen wat we willen…
op dit moment zijn er een paar dingen die ik zeker niet wil overslaan:
Toch met slowboat over Mekong
eiland Don Det in Mekong
Vang Vieng, lekker tuben en relaxen
ver zien we het daar ter plaatse wel. Heb jij ook al enigzins een tijdsplanning?
Owja, Gibbon Experience had ik ook al gehoord. Alleen heb ik hoogtevrees dus denk dat ik dat maar beter kan overslaan
Dank voor de tip!! En als ik er heen ga, doe ik “Pap” zeker de groeten van je. (die towels moet je trouwens even uitleggen hoor… ). Ben je alleen in het zuiden geweest, of heb je het noorden ook met een bezoekje vereerd?
Dit wordt voor mij de eerste keer Laos. Afgelopen jaar voor het eerst naar zuid oost azië gegaan (Vietnam) en dat vond ik zo geweldig dat ik dacht, dit jaar weer naar Z-O Azië! Als je nog andere tips hebt, ze zijn van harte welkom.
Jij bent toch ook al aardig op weg met de voorbereiding. Moet niet te perfect zijn hè, de rest zie je daar wel, toch?
Tijdsplanning is wat lastig, moet alles in 3 weken doen… dus wie weet haal ik alleen het noorden maar haha. Vind ik ook prima hoor, doe ik volgend jaar Cambodja en zuid Laos
Hoogtevrees is idd wat lastig bij de Gibbon Experience, maar het kan ook zo zijn dat je zo onder de indruk bent van de schoonheid om je heen dat je de hoogte op dat moment vergeet…(heb ik je al overgehaald?? )
Maar misschien dat we elkaar dan halverwege ergens wel tegenkomen. Zal de beerlao alvast voor je koud zetten. :teeth:
Hé Reinier, ik ben deze keer alleen in het zuiden geweest. Zo doe ik dat: iedere vakantie breng ik door in ZO Azië, ben zo al vele malen in Thailand en ook Cambodia geweest, tot ik denk alles gezien te hebben wat ik wil zien. Nu was Laos aan de beurt, dit was de 1e keer en idd, alleen 't zuiden. Volgende keer ga ik starten in Tad Lo, daar acclimatiseren en dan langzaam verder noordwaarts, probeer een beetje off the beaten track te blijven, dat is het leukst en de beste kans om met de lokale bevolking te contacten. De towels, haha, Pap wilde het “echt” doen, dus lag er een handdoek waar je doorheen kon kijken en nog geen Lao koffie door zou kunnen filteren, zou er doorheen vallen, op het bed. Dus vond ik dat ze maar nieuwe handdoeken moest hebben en heb er 5 voor haar gekocht op de markt in Salavan, voor iedere kamer die ze samen met een vriendin verhuurt één. Was ze helemaal blij mee. Nog iets moois meegemaakt daar: haar dochtertje was 2 jaar geleden gerwond geraakt door een bom (cluster) waarmee ze aan het spelen was met een vriendinnetje. Ding ontplofte. 2 Weken daarna kwam daar een intliaans stel, die er erg van onder de indruk waren. Hij was fotograaf, heeft er veel foto’s gemaakt en eenmaal thuis verkocht, 4000 euroos binnengehaald. Toen ik er was, was die jongen daar net, met het opgehaalde geld en is met de hele familie naar het ziekenhuis in Pakse gegaan, en later naar Vientiane. Weet niet hoe dat is afgelopen, dus moet ik er zeker teruggaan om de afloop te horen. Tips voor het zuiden, als je van feesten houdt, Don Det, van daar de Mekong op en dolfijntjes (irriwady) kijken, Don Khon (onder Don Det), hoewel ik de Lao daar wel een beetje op de thai vind lijken: voor jou 10 anderen, is al een beetje verpest, vind ik althans. Als je Angkor nog niet hebt gezien: Wat Phu bij Champasak; 1 nachtje King Fisher Lodge in Kiet Ngong is ook leuk, berg op naar Phu Asa, bijzonder. Zoek maar op in de Planet. Bolaven plateau is een must en de koffie, jummie. In Tad Lo hebben ze trouwens 2 olifanten, Bounma en Moon, 2 dames van resp 65 en 60 jaar oud, worden iedere dag op t eind vd middag in de rivier gewassen, feest! Kun je ook een ritje op doen, aardige mahouds, geef ze een mooie fooi zou ik zeggen. Ik zet er nog wel een foto van bij in mn laos album, Nou, vermaak je, ik zou t wel weten, ben jaloers! Groeten, Maria
Klinkt echt fantastisch allemaal! Ik kom er helemaal in door die verhalen
Wij hebben ook echt te weinig tijd, dat weet ik nu al… We hebben ong 4 weken voor 3 landen, haha. Redelijk ambitieus Ach inderdaad, we zien wel hoever we komen. Ander moeten we gewoon een keer terug!
Maar wellicht dat ik mijn hoogtevrees even op zij zet voor de Gibbon Experience… Heb trouwens geen idee wat het kost, jij wel? Moet namelijk ook nog op mijn budget letten.
Zou idd lache zijn als we samen een biertje kunnen drinken! Beetje lastig plannen alleen
Als ik dit zo lees, kan ik niet wachten tot de komende 5 weken voorbij zijn. Heb er echt al ontzettend veel zin in. Nogmaals dank voor al je tips, zal er mijn voordeel mee doen. En zal zeker aan je denken als ik daar gebruik maak van een heerlijke handdoek :biggrin:. Heb je foto-album bekeken, erg mooie foto’s en dat vermaken gaat zeker lukken!