Langere tijd werken in Canada

Dag allen,

Ik wist niet zo goed waar ik dit bericht moest plaatsen want mijn vraag overlapt eigenlijk meerdere onderwerpen maar here it goes! Ik ben op zoek naar een baan in het buitenland en nou ben ik via google terecht gekomen bij het feit dat Canada in bepaalde streken op zoek is naar vrachtwagenchauffeurs ( bazige baan, ik weet het :smiley: ) Nu is het zo dat ik nog nooit eerder in Canada en geweest en de sprong best wil wagen. Het land lijkt me hartstikke mooi en ik wil het sowieso gezien hebben. Mocht ik in zee gaan met een bedrijf dat mij wilt opleiden tot voerman dan ben ik wel verplicht om daar minimaal een paar jaar te werken, want ze investeren in principe in mij door mij een vrachtwagenchauffeurs rijbewijs op hun kosten te laten halen. Nou vind ik het niet erg om pak hem beet 3 jaar uit te zingen mocht het tegen vallen. Maar is dit wel allemaal mogelijk? Ik heb begrepen dat je maximaal voor 12 maanden een werkvergunning kan krijgen ( Ik ben 24 ) en dat deze misschien met nog eens 12 maanden verlengd kan worden? Meer informatie hier over zou fijn zijn.

Ook ben ik nieuwsgierig naar het leven in Canada zelf. Ik heb gehoord dat de mensen daar heel erg chill zijn en minder opgeblazen dan de Amerikanen. Wat kost het om een huisje te huren in een rustige omgeving ( liefst een buitenwijk van een grote stad of een kleine stad, niet helemaal afgelegen in ieder geval.) Wat zijn de andere levenshoudkosten? Waar moet je aan denken in Canada als je er gaat verblijven?

Kortom, ik wil alles weten!

En oja!

Wat voor gevolgen heeft dit op mijn nederlanderschap? Op het internet lees ik tegenstrijdige dingen en ook van mensen hoor ik tegenstrijdige dingen. De een zegt dat je voor altijd Nederlander blijft en de ander zegt weer wat anders. Ik wil in elk geval Nederlander blijven!

Dag Obiwan.
Het is belangrijk om erg veel te lezen alvorens je een beslissing kan maken.
Ook moet je eigenlijk best eens in Canada geweest zijn voordat je zulke stappen gaat nemen.
Je bent nog jong genoeg en zal de stap best aan kunnen, maar met het woord Canada heb je zoveel vershillen genoemd dat je het gaat duizelen.
Elke provincie heeft eigen regels, klimaat, huizen, werk,kosten enz.enz.
Lees veel forums, en ik weet niet of je goed engels kan, maar hierbij een link die je zeker kan helpen:

Er is hier voldoende werk, maar je moet wel door een hele molen werkvergunningen etc.
Een werkvergunning kan voor 2 jaar en verlengen ook voor 2 jaar. Daarna moet beslissen: of terug naar je thuis land of permanent hier gaan wonen.

Suxess.

Bedankt voor de info! Het is inderdaad een grote sprong maar ik kan het gewoon niet laten haha. Het gaat om de provincies Saskatchewan en Alberta.