Langer wonen in China

Heeft er iemand ervaring met langer wonen in china? Wij willen er waarschijnlijk zonder werk voor ongeveer een half jaar tot een jaar heen gaan. Krijg je zonder werk een visum? Heeft iemand tips voor ons? Van alles is welkom?
M

Het is inderdaad wat moeilijker geworden om een langer visum te verkrijgen dan 30 dagen.
Toch is een langer verblijf niet onmogelijk op een toeristen visum.
Geef een vast zelfstandig adres op en laat dat bevestigen door de verhuurder met een officieel document en ingeschreven in het locale register.
Vraag dan een visa verlenging aan op het plaatselijke bureau.
Let wel op dat de antwoorden dezelfde moeten zijn als op het aanvraagformulier voor een visa.
Heel veel succes
J.

Een visum voor langer dan 30 dagen is geen probleem, zelfs met die extreem strenge eisen (toen ze officieel niet langer gingen dan 30 dagen) kreeg ik gewoon een 60 dagen visum. Het kan tot 90 dagen als toerist zijnde.

Als je een werkvisum wilt, zul je toch echt eerst werk moeten hebben, anders krijg je die niet.
Je kunt natuurlijk als het louter om toerisme gaat, tussendoor even de grens over (naar Vietnam of Hong Kong ofzo) en daar opnieuw een 90 dagen visum aanvragen.

Hallo Jannick,

Heb je hier zelf enige ervaring mee. Wij zijn een gezin met 2 kleine kinderen en willen niet na 30 dagen weer terug gestuurd worden. We zouden graag een half jaar op een vast adres willen gaan wonen in Nanjing.

Groet Viertjes

Hallo Kevin,

Kreeg je dit hier in Nederland bij de ambassade ? Overal op internet staat dat je slechts voor 30 dagen een visum kan krijgen. De grens over is voor ons geen optie. We willen naar Nanjing. We zijn wel op zoek naar werk.

Groet Viertjes

Ja, dat stond inderdaad op de site van de ambassade. Ik heb gewoon een reisschema voor ruim zeven weken ingediend (gewoon in Den Haag), en kreeg vervolgens een 60 dagen visum. Als je dat met 90 dagen doet, zal dat dus ook wel lukken.

Nu de Spelen voorbij zijn zal het nog wel makkelijker gaan. :slight_smile:
Waarom is de grens over geen optie eigenlijk? Anders zul je toch echt werk moeten vinden daar.

Waarom per se in Nanjing? Goede verhalen daarover gehoord?

De reden is van persoonlijke aard. Wij hebben een adoptiedochter die uit deze streek komt. Verder is het ons, toen wij hier waren, uitstekend bevallen. Een gemoedelijke sfeer terwijl het toch een grote stad is.

Viertjes,

Wil je een half jaar in China werken? Voor werken in China heb je een Z-visum nodig. Deze wordt alleen officieel door een Chinese werkgever gegeven. Er zijn allerlei procedures voor je een Z-visum krijgt.

Een bloedtest op allerlei ernstige ziekten is zo`n procedure.

Een baantje is niet makkelijk. Er is een hoge werkeloosheid en de aanbod aan laaggeschoolde krachten is enorm. Voor jou 1000(00) anderen.

Als buitenlander moet je dus iets te bieden hebben. Kennis bijvoorbeeld. Chinezen spreken nauwelijks goed Chinees maar Engels, de taal is “big business” nu.
Iedereen wil Engels leren als ze een goede betaalde baan in "toeristen sector willen krijgen.

Spreek je “goed” Engels en zie je er “westers” uit, wordt dan leraar Engels in Nanjing. Geen native speaker?
Lees dit onderwerp: http://www.geledraak.nl/html/forum/viewtopic.php?t=3372

Je hebt zeker contacten gehad met allerlei adoptiebureau`s en Chinese instanties. Gebruik je sociale netwerk in China.
De Chinezen noemen het Guanxi.

Succes en laat het me weten of het gelukt is. Zelf ben ik in september 5 dagen met mijn vriendin in Nanjing voor vakantie.

Zai jian!

Hi Viertjes,
jazeker, heb nu uiteindelijk toestemming gekregen om langer in China te mogen verblijven. Het was eerst een heel gedoe om de huiseigenaar zover te krijgen dat hij ging zorgen dat ik officieel woon in het gehuurde appartement en dan is hij ook verplicht om dat op te geven aan de locale instantie. Wij zouden dat het bevolking register noemen. De huiseigenaar heeft de zorgplicht om daar het bewijs van te overhandigen. Ook moet hij copyen geven van zijn paspoort, zijn huidige functie, bewijs van autorisatie van de functie. Copyen van je bewijs als inwoner, je paspoort en de visa. En natuurlijk de formulieren invullen.
Je mag dan zelfs een verlenging ontvangen tot een jaar.
Ik heb nu een half jaar gekregen, want ook daar zijn kosten verschillen.
Ik ga 433 yuan betalen daarvoor.
Wees eerlijk in het beantwoorden van de vragen die gesteld worden bij de goedkeuring.
Nou dan moet het allemaal gaan lukken.
Heel veel succes.
Gr. Jannick