Land dispute Kenya

Dit is echt erg ‘‘grappig’’

Een top politicus die dezelfde grond heeft gekocht als een Mzungu.

Zal mij benieuwen hoe dit afloopt !!!

Al het land van de Wazungu & corrupte politici teruggeven aan de vernoemde originele eigenaar en dan herverdelen aan de natives lijkt mij de eerlijkste optie !!!

.

Terug geven aan de natives die twee keer dezelfde grond verkochten?

Ik word hier zo boos om dat ik het artikel niet eens ga lezen,( sorry Mwende) want dan blijft die boosheid de hele dag hangen. Ook in Lamudistrict is en wordt er enorm gesjoemeld met land tenkoste van locals (swahili). Aan Kikiyu wordt land gegeven door de regering en genomen van mensen die het land al families lang in gebruik en bezit hebben, maar geen officiele documenten hebben. Swahili raken zo hun land kwijt.
Daarnaast is door tussenpersonen stukken land verkocht aan buitenlanders voor heel, heel veel geld, die daar kapitale villa’s hebben neergezet, maar die het land helemaal niet bezitten, want het land is van Swahilifamilies, al generaties lang. Die willen nu geld zien en terecht! Zowel de buitenlanders zijn de dupe als de Swahili. Rara wie zit ertussen?

Dat klopt Saada en dat is terecht iets om verontwaardigd over te zijn.
In Lamu, en andere delen aan de kust en in de grondhandel in het algemeen komt helaas erg veel vuile handel voor.

Veel wonen op squartrers land, land dat van de overheid is, waar families zich hebben gevestigd.
Normaal gesroken krijgen deze families na verloop van tijd een bewijs dat deze families zich daar ongestoord mogen vestigen, maar de grond niet mogen verkopen.
Vervolgens een zogenaamde Allotment Letter, die wel verhandelbaar is.

Pas veel later, als de Ministry of Lands goedkeuring heeft gegeven in het “bestemmingsplan”, dan mogen de bewoners vragen om een survey, wordt de grond in families verdeeld, geregistreerd en krijgt ieder een (verhandelbare) Title Deed (eigendomsbewijs).

Na de onafhankelijkheid, werden Title Deeds uitgedeeld aan families voor grond, daar waar zij woonden.
Vanaf toen zijn er Allotment Letters uitgedeeld, verhandeld, Title Deeds uitgedeeld, ook verhandeld.

De mensen zijn zelf verantwoordelijk om te zorgen voor eigendomsbewijzen voor nieuw bewoonde gebieden, welke in lamudistrict niet zijn afgegeven.
Nu kijken grote projectontwikkelaars naar dat land en spannen samen met de overheid om veel geld te verdienen.
Vreselijk voor de mensen die daar wonen, maar tot dusver heeft niemand eigendomsbewijzen…

Het was misschien geen native die het twee keer verkocht heeft… en wie zo stom is zich te laten nekken met het zelf maar weten.
Gelijk heeft die native om ook eens proberen geld krijgen voor hun eigen land.

Waarom heb ik nog geen grond denk je ?

Juist ja !

Gelukkig zijn er ook slimme natives, Ndurya bijv. heeft wel degelelijk zelf een survey geregeld en een eigendoms bewijs gekregen, maar niet aan de 1st en 2nd row aan de kust. Want daarvoor moet je via de president, die het vervolgens wel zal ‘‘weggeven’’ na de nodige bribes.

Tot nu toe zijn ontwikkelaars nog niet geinteresseerd in de binnenlanden, en hopelijk blijft dat zo ! Ik kan een stuk kopen van een ex coloniaal, van 20 acres voor 70.000 dollar. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt !

Hallo Mwende

Waarom niet ?? Ik weet niet waar het land is maar een prijs van 315.000Ksh per acre is op dit moment een correcte prijs wanneer het in de buurt van de grote steden is of landbouw gebied. Wij hebben eind vorige jaar grond gekocht in cental Nyeri voor de zelfde prijs daar de iegenaar alles ineens wilde verkopen 17 acre en werken nu met de community als groep c.a. 20 families in deze farm waarbij met de opbrengst van de oogst de lening terug betalen waarna over c.a. 5 jaar deze groep eigenaar van de grond is en op deze manier ee inkomen hebben met een toekomst.
Voor alle duidelijkheid wij zijn alleen de initatiefnemer en begeleider geweest en hebben totaal geen belang in de grond of de opbrengst. Maar nu zijn deze IDP’s geholpen en hebben een gedeelte van hun trots terug. Zolas je waarschijnlijk wel weet geeft een bank hier heel moeilijk een lening maar met hulp van wat mensen uit Europa die ons steunden is het gelukt.

Native of niet, twee keer hetzelfde stuk land aan twee mensen verkopen is oplichting.
Toen we om grond gingen kijken voor Fahari probeerde een native ons ook een stuk land aan te smeren waarvan hij de eigenaar niet meer was.

Deze native familie woonde in modderhutjes.
Geen spoor van enige ontwikkeling, geen waterput, geen stenen huisje, kinderen lopen halfnaakt zonder schoenen in de modder te spelen, diep triest!!
Armoede troef, iedere keer dat de man land verkocht, nam hij er een vrouw bij.
De afgelopen 5 jaar had hij wel reeds 16 acre verkocht voor miljoenen (shilling).

Aan de kust is geen acre land meer te krijgen voor die prijs.
Of het is kilometers inlands zonder toegangswegen, elektriciteitvoorziening en Title Deed.
Koopt je meerdere acres, dan kan de prijs per acre flink zakken, dat wel.

@Keeska

Dat klopt niet. Het is in Kenya net als hier : grond in Amsterdam is niet te betalen maar in Groningen en zeeland wel…