Freehold omzetten in lease hold

In de nieuwe grondwet is bepaald dat buitenlanders geen freehold mogen bezitten in Kenya.Ook niet via een ltd.company.
Dit houdt houdt in dat alle buitenlanders met bezit in Keny dat kwijtraken en er een lease hold voor terug krijgen van max 99 jaar.Nogal ingrijpend en nog nooit elders vertoond.
Het schijnt nu zo te zijn dat voor 6 augustus alle buitenlanders een kopie van hun title deed aan moeten leveren om dit in gang te zetten.Wie weet hier meer van?
Constructies met Keniaanse aandeelhouders werken niet en er is verder weinig aan te doen.Het is echter wel van groot belang om de condities en de manier van uitvoering zo goed mogelijk te krijgen.
Suggesties?
Wim Fabrie

Inderdaad, heb gisteren ook onderstaand bericht ontvangen van The South Coast Residents Association:

This is to remind you that:

The National Land Commission is calling upon all non citizens owning land in Kenya to submit copies of their land ownership documents to the National
Land Commission by August 6, 2013 in line with a recent directive by the Kenya government.

Article 65 (1), (2) and (3) of the Kenya constitution requires that all persons who are not Kenyan citizens may hold land on the basis of leasehold only,

and any such lease, however granted, shall not exceed 99 years.

Due to the sensitivity and confidentiality of the exercise, the National Land Commission insist that documents can only be taken to the headquarters at Ardhi House -1st Ngong Avenue off Ngong Road ,12th floor. No other office either in the counties or elsewhere shall be allowed to receive the indicated documents.

For further inquiries, please contact National Land Commission, Ardhi House, 12th Floor, P.O. Box 44417-00100, tel. 2718050, ext. 4030.

Dis geen nieuwe wet maar een aanscherping van de oude het is allang in de Kenyaanse wetgeving dat een buitenlander geen titledeed kan hebben maar alleen een lease wat eerst was voor eeuwig maar terug gebracht is naar 99 jaar.

Dus deze grondwet heft niets op dit gebied veranderd behalve de lease termijn maar het is nu alleen meer naarmeer onder de aandacht gebracht.

Het is trouwens ook in NL dat een niet EU burger land kan bezitten behalve in pachtsituatie voor een periode van 99 jaar en als ik mij niet vergis was dat tot voor enige jaren het zelfde in de rest van de EU en nu nog in Zwitserland en ook in Turkije geldt deze regel.

Wat betreft de ltd wanneer de meerderheid van de andeelhouders Kenyaan is dan is er geen probleem.

Met een goede juridische adviseur zijn er wel wat mogelijkheden om je investering veilig te stellen.

Ja, Keeska, voor zover ik weet sinds al die jaren, heb ik nooit anders geweten, maar nu (met de new constituion), wordt alles effectief geregistreerd en schrikt iedereen er nu van dat het niet mogelijk is…
Sorry, maar ik ben blijkbaar altijd op de correcte manier geinformeerd geweest en doe hier niet raar van.
Heb hieromtrent ook een paar vergaderingen bijgewoond en dacht dat iedere ‘Europeaan/Kenyaan’ hiervan op de hoogte was.
Trouwens, Europeanen die me erom vroegen, heb ik op dezelfde manier ingelicht, maar weinigen konden me geloven… Tja… werden ze kwaad op me omdat ze meenden ‘dat ik toch alles wist’… vandaar dat ik ook hier op dit forum maar mijn bek gehouden heb daaromtrent. Sad but true…

Hallo Trudi ik heb de zelfde ervaring maar wanneer je je niet een beetje op de hoogte laat brengen van de wetgeving in het land waar je investeerd kan je deze verrassingen tegen komen.
Want de verkopers zijn alleen maar geintresserd in de verkoop en de rest kan ze niets schelen maar dat is over de hele wereld het zelfde, dus ken je Kenya niets verwijten.

Wanneer je in een land investeerd laat je dan goed informeren is mijn ervaring door schade en schande wijs geworden in Europa van de jaren zeventig en in 1995 in Oost Europa.

Hallo Trudi ik heb de zelfde ervaring maar wanneer je je niet een beetje op de hoogte laat brengen van de wetgeving in het land waar je investeerd kan je deze verrassingen tegen komen.
Want de verkopers zijn alleen maar geintresserd in de verkoop en de rest kan ze niets schelen maar dat is over de hele wereld het zelfde, dus ken je Kenya niets verwijten.

Wanneer je in een land investeerd laat je dan goed informeren is mijn ervaring door schade en schande wijs geworden in Europa van de jaren zeventig en in 1995 in Oost Europa.wel

De markt komt nu wel erg onder druk te staan want er is een beetje paniek onder de mensen die hoor een ier een huis hebben gekocht en nu door heel wat mensen bang worden gemaakt zodat ze de bezittingen maar vlug moeten verkopen.

Maar met een betrouwbare partner en een geode overeenkomst kan je nog heel wat plezier van je investering hebben en op het later als nog voor een leuke prijs van de hand te doen.

Maar je moet wel werken zoals de Indiers het al jaren doen en de winst via hun bank naar Indie sluizen.

Wat een wijsheid allemaal .Zeker van de mensen die het altijd al geweten hebben.Volgens mijn worden er een paar zaken door elkaar gehaald.Een buitenlander mocht geen land aan zee bezitten.In turkije mag dat ook niet.Je kon dat omzeilen via een ltd. Bovendien was er presidential consent nodig om de overdracht van freehold an de kust te mogen doen.
in de nieuwe grondwet is bepaald dat een buiten lander geen freehold mag hebben en dat alles omgezet gaat worden in lease hold.Het is nog steeds niet duidelijk of dat wel 99 jaar gaat worden en tegen welke lease tarieven.
Het is ook nog eens zo dat al jaren geroepen werd dat bij verkoop van beach front dit omgezet zou worden van freehold naar lease hold. De meeste grond aan het strand die je tegenkomt is dan ook lease hold.
Wat nu gaat gebeuren is dat je je absolute eigendom kwijt raakt en daar pachtgrond voor terug krijgt waar je een jaarlijke pachtsom voor gaat betalen. Dat is tamelijk uniek wereldwijd.
De constructie met een paar Keniaanse aandeelhouders erbij werkt zeker niet.
Als Keeska iemand weet die een oplossing heeft voor deze kwestie zou ik graag weten wie dat is en hoe ik hem of haar kan bereiken.
Zoals het nu is ga ik er vanuit dat je je freehold gewoon kwijtraakt en je eigendomsrevhten dus uitgehold worden.
Dat is nog geen reden voor blinde paniek zolas gesuggereerd.
Wim Fabrie

Sorry Wim, mocht ik iets verkeerd gezegd hebben.
Het gaat het hem gewoon over het feit dat ik nooit anders geweten heb dan dat een buitenlander geen freehold mag bezitten. En als iemand een freehold koopt, moet het omgezet worden naar leasehold.
Ik bedoelde er niks meer en niks minder mee.
Wij betalen momenteel, voor vier plots, € 70,00 à 80,00 per jaar aan leasehold taxen.

Hallo Wim het is niet alleen aan de kust maar in alle steden zoals Nairobi - Kisumu - Eldoret.

Een Indische oplossing is maak met een Kenyaan een overeenkomst ter waarde van je bezit en spreek een jaarlijkse intrest af over het bedrag en laat dit bij een advocaat regelen alleen met de title als onderpand. ( Geregistreerd bij de commisie of lands als onderpand )
Aan het eind van de overeengekomen termijn wordt het verkocht en krijg je je investering met intrest terug of je verleng het.

Het gebruik en de verhuur inkomsten zijn voor jou zoals je laat opnemen in de overeenkomst.

Het is alleen dat je voor deze zaak met een betrouwbare partner moet werken en vooral een betrouwbare advocaat.
Gezien het bedrag is het vooral een zaak van betrouwbaarheid

Met een beetje goede wil kan je het vlug geregeld krijgen zodat je investering veilig is want een lening is niet een title maar op deze manier is je investering veilig.

Toevallig is er nu een zaak in Nairobi waar de lening niet is terug betaald en wordt nu het huis verkocht om de lening af te lossen (de lening was tussen een Kenyaan en een Duitser en de uitspraak was dat het bezit verkocht wordt)

Groet Keeska

Hallo Trudy Het gaat er niet om dat jij of Keeska iets verykeerd gezegd zouden hebben.
Het gaat er om dat a la Zimbabwe een bepaalde groep buitenlanders hun gekochte rechten worden afgenomen.
Blijkbaar heb jij al lease hold en verandert er dus niets.Je weet alleen niet wat je in de toekomst aan jaarlijkse lease gaat betalen.
In de gemeente Reeuwijk ,waar ik woon ,kwam een velengings voorstel voor een bepaald complex van 8000 naar 110.000
Uiteindelijk is dat afgemaakt op 56.000
We weten met zijn allen dat dat in Afrika nog wel eens anders uit kan pakken.Zeker als je buitenlander bent.
Het niet mogen bezitten van land speelde alleen voor beachfront en niet voor de rest in Kenya
De door Keeska aangedragen oplossing is natuurlijk een flutoplossing die alleen maar fout kan aflopen.Er schijnen ook buitenlanders te zijn die hun huis overdragen aan een van hun personeelsleden.Net zo’n verkeerde oplossing.
Dat je freehold wordt omgezet in een lease hold is tot daar aan toe,maar wat onverteerbaar is dat de condities nog volledig onbekend zijn.
Zo wordt er gesproken van een lease periode van maximaal 99 jaar Dat kan dus ook korter zijn.
Iedere buitenlander en ook bedrijven krijgen hiermee te maken en het zou zinvol zijn om gezamelijk te bekijken wat er aan gedaan kan worden.
Samen met een paar anderen hebben wij advies gevraagd bij Kaplan en Stratton in Nairobi en wachten op hun advies.
Het is ook zeker niet zo dat er blinde paniek ontstaat en de markt in zou storten,maar het is allemaal zorgwekkend
Wim Fabrie

Ja Wim, het is inderdaad zorgwekkend.
Heb het er gisteren over gehad met vrienden (citizen en resident die ook in de immobiliën zitten) en het schijnt inderdaad dat het helemaal geen 99 jaar zal zijn. En dat alle leaseholds die verlopen niet meer automatisch weer voor 99 jaar verlengd zullen worden, wat tot op heden wel het geval was.
Ik denk dat hier zeker nog enkele vergaderingen zullen over volgen hier bij ons. Als ik deze week de verantwoordelijke van The South Coast Residents Association (een hele lieve, hardwerkende dame, die zich met hart en ziel inzet voor de locals én de residenten) zal ik er haar zeker over aanspreken. Als ik iets meer te weten kom, hou ik jullie zeker op de hooogte.

Hallo Wim om Kenya direct met Zinbabwe te vergelijken gaat wel wat ver.

deze regel stond in de oude grondwet en ook in de nieuwe maar dan wat beter omschreven.

In Zimbanwe werd van de ene dag op de andere bezittingen van de buitenlanders genationaliseerd en zowel pacht als eigendom dat maakte gen verschil en daarna warden gelijk alle buitenlanders het land uitgegooid.

Ik weet dat het nu een hete aardappel is maar deze vergelijking gaat wel wat te ver.

in holland komt erfpacht ook nog wel voor
je betaald dan jaarlijks je pacht
komt redelijk veel voor op waddeneilanden en nieuw ingepolderd land
pacht heeft vaak termijn van 49~99 jaar
eigenaren zijn b.v staatsbosbeheer

Murugi
Erfpacht is een normal verschijnsel in de grote steden en wordt dan meestal afgekocht voor een bepaalde periode.

Het zelfde geld voor hier in Kenya maar wat Wim bedoelt is dat het nu nog duister is wat betreft de voorwaarden en de termijn.

Voordat allemaal geregeld is zijn we hier wel enige jaren verder want er zijn wel heelveel belangen mee gemoeid zoals het eigendom van de hotels special aan de kust die miljoenen waard zijn of de rozenfarms en grote boerderijen die over het algemeen opgezet zijn met buitenlandsgeld en ook meestal een management hebben of geleid worden vanuit het buitenland.

Een voorbeeld is Unilever en/of Hagemeijer - Delmonte met hun investeringen hier daarom het is hier gelukkig geen Zimbabwe waar het van de ene dag op de andere dag onteigend werd zonder enige compensatie.

Maar we weten allemaal dat landskwesties hier lang kunnen duren zie de zaak van voormalig President Moi.

Hallo Wim

Gisteren heb ik op een vergadering de volgen de informatie gekregen.

Alle freehold wordt bij verandering van eigenaar omgezet ineen lease hold voor 99 jaar ook e als je Kenyaan bent en dat de lease periode gesteld wordt op de maximale 99 jaar.

Maar ik zal wat verder informeren wanneer ik het Min van lands bezoek of iemand van dit Ministery.

Je weet Kenya is soms aan klein dorp special Nairobi.

Hallo Keeska,ik denk dat jouw info niet juist is. Zou alle freehold bij verkoop automatisch leasehold wordern? Lijkt mij sterk verhaal.
Eerder werd ook al beweerd dar beach front automatisch lease hold werd bij verkoop.Dat was niet waar.
De hele kwestie is geregeld in de nieuwe constitutie en dient verder te worden geregeld in zg bylaws.
Gr Wim

Een van de partners van Kaplan and Stratton ,advocaten te Nairobi adviseert voorlopig niets te doen.
Niets inleveren dus enm afwachten tot de bylaws er zijn

Win een geluk is dat land kwesties in Kenya jaren kunnen duren.

Klopt.
De eigenaar van wie ik zijn huisje altijd huur is een Witte Kenyaan met veel connecties en heel oud. Hij kent Kenya door en door en zelfs hij heeft zijn title deed moeten ‘‘inleveren’’. Dat zou hij nooit doen als het ‘‘niet waar was’’. Wat mij betreft trouwens terecht. Zijn plot aan de overkant lag idle en dat heeft hij nu, mede door dit gedoe, verkocht. (48 mio kes) Als je als volwassenen nu een stuk land of een ander eigendom koopt is de kans trouwens klein dat je er nog 99 jaar van kan genieten.

Je kan natuurlijk altijd achten tot ze zelf op het idee komen om je title deed te checken.