Wie heeft er ervaring met de aankoop van een stuk grond in Tika, Kenia?
Wij zijn voornemens om grond aan te kopen en een aantal appartementen te bouwen die we willen verhuren.
Wij zijn een getrouwd stel waarvan 1 van ons origineel in Kenia is geboren maar inmiddels is genaturaliseerd naar het nederlander schap.
Alle ervaring is welkom, alvast heel hartelijk dank.
Gefeliciteerd
Met de nieuwe constitution is er geen probleem daar nu dual citzenship is toegestaan dus de grond aankoop is makkelijk daar je partner een Kenyaan is.
De prijzen rond Thika stijgen met de dag speciaal nu de nieuwe weg volgend jaar klaar is.
Ik weet niet wanneer je voor het laast daar ben geweest maar wanneer het langer dan 3 jaar is weet je niet wat je ziet.
Ik ben Nederlander en mijn vrouw is Kenyaanse en wij wonen hier nu al enige jaren met tussen pozen.
Waneer je wil kunnen wij je mischien wel een beetje van dienst zijn.
Bij grond aankoop in Kenia moet je goed je huiswerk doen.
Zorg in ieder geval dat er een TITLE DEED aanwezig is (eigendomsbewijs).
Dan … controleer de title deed op echtheid, of er geen aanspraken op hetzelfde stuk land zijn door anderen en of je echt met de eigenaar te doen hebt, of iemand met valse identiteit.
De nieuwe grondwet is medogeloos … bij aankoop van valse eienaar ben je je geld zonder pardon kwijt.
De rechters doen goede zaken, neem daarom een betrouwbare makelaar in de arm die alles goed voor je uitzoekt
Er zijn veel voorbeelden waarbij grond wordt aangekocht, ze laten je rustig bouwen en zodra de bouw klaar is komt de eigenlijke eigenaar op de proppen.
Je hebt dan geen weg meer terug.
Dat is zeker zo maar met een goede agent en begeleiding van een advocaat is er geen probleem.
Ik heb ook andere ervarinegn in Oost Europa en zelfs in Frankrijk dus het gebeurd niet alleen in Kenya maar overal in de wereld.
Het is niet zoaals in Nderland dat de notaris (die is hier niet) alle zaken voor je regeld maar dat doet je advocaat en je vertrouwensman hier.
En wat betrefd de nieuwe grondwet die werkt gelukkig naar 2 kanten en niet zoals de oude alleen voor 1 kant.
En de rechterlijke macht is nu aan het reorganiseren en op een goede manier zolas ik persoonlijk ervaar komen nu de beste naar voren.
Dus een beetje positiver mag ook ik heb de diverse negatieve ervaringen hier maar meestal is dat je eigen fout waarvoor je een ander niet de schuld kan geven.
Gelukkig heb ik nooit een foutje gemaakt.
Dat was vooral te danken aan een bevriende rechter die in Kilifi zeteld en een boekje open deed over de geschillen over grond die hij behandeld.
Ook ken ik enkele voorbeelden waarbij na aankoop van grond en het plaatsen van een gebouw, de rechtmatige eigenaar zijn land claimde.
De title deed bleek vervalst, of de eigenaar was niet de rechtmatige eigenaar.
Er staat hier een geweldig luxe appartementencomplex te koop met zes appartementen, ieder met twee badkamers, drie balkons, uitzicht over de zee, alles erop en er aan.
Nadat het gebouw klaar was staat het nu al twee jaar leeg … want er is een geschil over het land waarop het is gebouwd.