(origineel bericht op be-more.nl)
Laatste maand
De laatste projectmaand is gisteren begonnen, en er moet wel nog wat gebeuren (in het bijzonder: Affini moet een eigen huis krijgen). Er is ook nog steeds het probleem van de nieuwe coördinator die er nog niet is. Deze week had Ararso wel iemand gevonden die het wou doen (Demissie), en hij is al eens meegeweest als vertalen, maar Marije moet hem nog goedkeuren, en zijn zit volgende week in Griekenland op een familiefeest, dus dat moet ook nog maar even wachten.
Daarnaast gaat het werk in de communities en de scholen ook gewoon door. Maandag zijn we in Tullo nog maar eens naar de health workers geweest om hen de training over family planning voor te leggen die we ook aan de rest van de community willen geven. We hadden de week ervoor afgesproken dat we dat deze week wel konden doen, maar dat was natuurlijk niet het geval (ah neen, want ze hadden veel te veel werk met de patiënten die buiten zaten te wachten… Alsof ze dat de week ervoor nog niet wisten), dus hebben we een afspraak gemaakt om vrijdag om 9u30 terug te keren. Vrijdag was er 1 health worker, maar de andere twee waren naar een zesdaagse training, dus onze training kon niet doorgaan (wisten ze zeker òòk niet op voorhand), dus we spraken af om in de namiddag terug te komen, zodat de anderen ook mee konden volgen. Voor we daarheen vertrokken dachten we: toch snel nog eens bellen. De anderen waren niet komen opdagen, want het regende… Het houdt maar niet op met die health workers.
Nu, vrijdagvoormiddag hebben we wel van onze extra tijd gemaakt om een massage te gaan nemen, want we stonken, en we wouden eigenlijk gewoon eens douchen. Bij de massage mag je twee keer douchen (een keer ervoor, een keer erna), en dat vonden we argument genoeg om dat maar een keer te gaan doen. De massage viel op zich best wel mee,ze wisten wel waar ze mee bezig waren. Hoewel we het lichte vermoeden kregen dat er in dat gebouw meer gebeurd dan enkel massages, af te leiden uit de kleine kamertjes waar we gemasseerd werden met een dimlicht en een grote spiegel aan de muur, en het grote bord met ‘Classic touch, 24 hours open’ dat buiten hing… In elk geval, we waren proper, en twee dagen later heeft er nog geen aap op ons hoofd gepist… Nu, om heel eerlijk te zijn, gisteren heeft er wel een baby op mijn schoot gepist (dankjewel Sorette), maar dat vind ik toch nog iets anders.
De reden waarom er een baby op mijn schoot piste was trouwens omdat we bij Bereket (de vrouw van Ararso) kookles gingen volgen… We zijn nu perfect in staat om een eetbare shiro te maken… Hoera!
Maar terug naar het vrijwilligerswerk. Dinsdag gingen we niet naar de Tilte-community omdat we de introductie-meeting van Koen moesten bijwonen. Die verschilde eigenlijk in weinig opzichten van mijn eigen introductiemeeting twee maanden geleden: er werd een paketje afgedrukte slides uitgedeeld, die daarna werden voorgelezen door afwisselend Ararso en Abebe (de rest was niet meer komen opdagen, dat verschilde dan wel weer met mijn meeting), en toen werd er gevraagd naar Koen zijn verwachtingen over het project. Nu, er staat nog altijd niet veel info over Affini op de site van Be More, dus daar waren we eigenlijk ook snel over uitgepraat. Ik denk dat ik toch maar eens met Ararso moet gaan samenzitten over het feit dat je in de introductiemeeting ook iets moet vertellen over de weekplanning, en wat Affini nu eigenlijk precies uitspookt in de communities en scholen, verder dan ‘De 14 doelstellingen zijn…’. Maar daar heb ik nog wel even voor, dus dat komt wel in orde.
De rest van de dag hebben we Koen een beetje door Hawassa geleid, en de leuke plekjes laten zien, om 's avonds nog naar Tabor high school te gaan om bijles te geven. Nu, de grade 9 leerlingen waren er niet, want die hadden net examens achter de rug en dachten dat de bijlessen daarmee ook wel afgerond zouden zijn, maar er waren wel een hele hoop studenten van grade 10. Lieke ging achter haar computerlessen aan, en Koen wou weten wat hij moest zien in zijn geschiedenislessen (er zijn te weinig boeken, dus hij kreeg het boek van Bereket om even te lezen en moest het verder maar zelf uitzoeken), dus ben ik maar een praatje gaan maken met de andere leerlingen. Die besloten op slag dat een forengi veel interessanter was dan de bijles waar ze eigenlijk naartoe moesten, en bleven dan maar een uurtje babbelen in de plaats. Op zich was het wel heel leuk, op een bepaald moment hebben we het ook gehad over hiv, en seksuele voorlichting op de school, en blijkbaar weten ze op die school wel al best wat, dat is dan weer goed om te weten voor Affini.
Woensdag begon de dag met een onweersbui, dus hebben we even gewacht tot die voorbij was om naar Adare te vertrekken. Even werd al snel twee uur later, dus lesgeven zat er niet meer in, en dan zijn we maar met de directrice gaan praten. We hebben kunnen regelen dat Lieke computertraining mag geven aan de leerkrachten, dat ik extra Engelse les mag geven aan leerkrachten, dat ik mag meeten met de hiv-club in die school, en dat Koen volgende week les mag geven in grade 6. Al bij al best wel nog een productieve voormiddag dus (zoiets regelen duurt normaalgesproken een paar weken hier, met allerlei brieven met een stempel op enzo). In de namiddag zijn we op de andere school materialen gaan maken voor de wiskundeleerkracht, viel ook wel mee uiteindelijk.
Donderdag gingen we naar Hogana Waicho om een training te geven over family planning (want daar mag het dan weer wel zonder dat de overheid zich gaat moeien). Koen nam de mannen voor zijn rekening (een stuk of 6), ik en Lieke de vrouwen (een stuk of 6…- en twintig). Dat ging eigenlijk allemaal heel goed, ze luisterden naar wat we te zeggen hadden, stelden vragen die meestal nog niet eens zo gek waren, Asnake vertaalde voor ons en dat ging ook prima… Tot we aan het condoom kwamen. Toen moesten we een prentje tonen van een man die op zijn bed zit en een condoom aan het omdoen is, terwijl zijn vrouw achter hem ligt. Plots een golf van ooooooooooooooooooooohs en aaaaaaaaaaaaahs, door de vrouwen die aan het luisteren waren, en iedereen bedekte zijn ogen. Een vrouwtje deed van ‘pssssssst… Toon dat ding nog eens’ naar mij, gevolgd door ‘ieeeeeeeeeeeeeh’ en een sjaal voor haar gezicht. Asnake keek ons veelbetekenend aan en zei ‘I think we need to be quick about this’, en legde het dan maar allemaal zelf uit. Na de condoom kwam de vasectomie (voor vrouwen), en werd het weer rustig en werden er vragen gesteld, dus al bij al hebben ze wel iets bijgeleerd volgens mij. Bij Koen en de mannen ging het ook wel goed. De mannen waren ervan overtuigd dat zij mochten beslissen of er nog kinderen kwamen of niet, en de vrouwen daar niets mee te maken hadden, maar toen heeft Koen hen duidelijk gemaakt dat dat allemaal wel kon zijn, maar ze dan wel hun verantwoordelijkheid moesten nemen ook… De frank begon een beetje te vallen toen.
Al bij al vond ik het een goede week deze week, het is te hopen dat de laatste drie even goed verlopen.
Ciao!