La ciudad perdida - november 2012

Hoi iedereen,

Wij zijn Tim en Meryl, we hebben vorig jaar een aantal landen in Midden Amerika bezocht. Voor dit jaar plannen we om la ciudad perdida te gaan bekijken, en om aansluitend per boot over te steken naar Panama.

We hebben al wel het een en ander op internet gelezen, maar ervaringen van mensen die er al geweest zijn, zijn vaker toch handig en prettig om te lezen.

Er wordt heel veel geschreven over veiligheid en het gebrek daar aan in Colombia. Onze vlucht gaat via Bogota uiteindelijk naar Santa Marta. Vanaf daar willen we de “trek” maken naar la ciudad perdida. Zijn er mensen die weten hoe het op dit moment is in Santa Marta? Is het verstandig om de trek van tevoren vast te leggen, of kunnen we dat beter ter plaatse regelen? Iemand ervaringen wellicht met een goede tourguide voor deze tocht?

Waarschijnlijk hebben we in de nabije toekomst nog wel meer vragen, hopelijk komt er wat respons hier!

groetjes,

T&M

Hallo Tim en Meryl,

Leuk dat jullie Colombia gaan verkennen!

Momenteel woon ik in de regio van Santa Marta en kan vertellen dat er geen problemen zijn qua veiligheid. De tour van Ciudad Perdida kost $ 600.000 pesos en kun je kort van tevoren nog wel boeken. Ik heb goede ervaringen met enkele gidsen,en kan helpen bij het boeken van de tour.

Op www.ciudadperdidatour.com/en kun je ook meer info vinden. Mochten jullie meer vragen hebben, hoor ik het graag.

Groeten Gerda Ijbema

1 like

Hoi Tim en Meryl,

Ik ben vorig jaar eind november en december in Colombia geweest. Qua veiligheid is het vergelijkbaar met andere landen in Zuid Amerika. Sommigen vinden Colombia juist veiliger dan omringende landen, omdat het gemiddeld rijker is, met betere infrastructuur en voor Zuid Amerikaanse begrippen strak georganiseerd. Diefstal kan natuurlijk overal voor komen, en is meestal wel te voorkomen, als je je aan ‘gezond verstand’ regels houdt. Nooit te veel waardevolle spullen mee als je 's avonds de straat op gaat enzo, spreekt wel voor zich.

Colombianen zijn erg gastvrij en behulpzaam, veruit de meeste mensen willen je graag helpen en zijn trots dat er sinds een paar jaar eindelijk meer toeristen komen. Het noorden is trouwen wel weer heel anders dan in de binnenlanden, qua klimaat, cultuur en bevolking (meer Caribisch Afrikaans).

Trip naar Ciudad Perdida kun je in Santa Marta regelen. Ik heb het toen een dag van tevoren geboekt. Het kostte vorig jaar overal 600.000 pesos. Was echt een geweldige ervaring! De tocht is vrij pittig, vooral door de omstandigheden. Je wordt sowieso nat en vies. Sportschoenen (die snel drogen) of waterschoenen zijn erg handig (ipv zwaardere goretex trekking schoenen, die ik dus aan had). Ook genoeg deet mee, zwemkleding, plastic zakjes voor je spullen in je rugzak, en misschien een boek of spelletje voor de vrije uurtjes (dit zijn er best veel). Je kunt trouwens kiezen uit 5 daags en 6 daags. 5 daags is goed te doen.

Mijn reisverslag is te lezen op:
La Ciudad Perdida - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Sander Mooij - WaarBenJij.nu.

Als jullie nog specifieke vragen hebben dan hoor ik het wel! Veel plezier in in ieder geval!

1 like

Als aanvullende informatie; dit gebied van Colombia is ontdekt in 1972.
De toegang tot dit gebied is niet helemaal vrij want de oorspronkelijk bewoners hebben hun eigen regels en er is toestemming nodig om dit gebied te mogen betreden.
Om dit tocht te maken is een lichamelijke goed conditie een vereiste. De dagen zijn lang (ca. 7 uur per dag lopen door de bergachtige gebieden). De luchtvochtigheid is zeer hoog. U moet de instructies van de (erkende)gidsen gedurende de tocht blijven volgen. Mensen met hart- en/of longaandoeningen mogen NIET aan deze trip deelnemen!
Let op! Niet gecertificeerde gidsen zijn niet aan te raden, gezien de omstandigheden in de bergachtige gebied.
De Gecertificeerde gidsen herkennen wij aan een door de Colombiaanse overheid uitgegeven hesje (jasje) waarop een bepaalde code is gedrukt voor herkenning van de gids.
Vraag de gids om hun certificaat en kleding (hesje met hun geprint gecertificeerde nummer)

Wil je nog meer informatie over dit onderwerp hebben, neem dan contact me mij op.

met vriendelijk groet
Yanet Verwaal

tel. 0619506002

1 like

Bedankt voor alle positieve verhalen en reacties! Inmiddels hebben we de vlucht geboekt, en hebben we heel erg veel zin om dit land te mogen bekijken.

Heeft een van jullie nog een goede tip mbt een hotel/hostel voor de eerste nacht? Als we daar eenmaal zijn, dan regelen we de rest van het verblijf wel, maar omdat we s avonds om 21.00 uur landen willen we graag een verblijfplaats van tevoren regelen, in combinatie met een transfer vanaf het vliegveld…

Na één nachtje in een gaar hostel (ik had namelijk niks geregeld), kwam ik de tweede dag Bogota terecht bij Hostal Sue Candelaria, dat was echt een prima hostel, vond ik. Erg gezellig, relaxed, schoon, met heel behulpzaam personeel. http://www.suecandelaria.com/

Ik weet niet of ze ook vervoer regelen (vast wel). De meeste hostels zijn in het oude centrum, La Candelaria. In de avondspits was dit bijna anderhalf uur met de taxi vanaf het vliegveld, maar om 21.00 's avonds zal het wel een stuk sneller gaan, 40 minuten ofzo. De taxi’s vanaf het vliegveld zijn wel goed betrouwbaar (is mij verteld).

Dank je wel voor je reactie! We vliegen echter in 1x door, en komen om 21.00 uur aan in Santa Marta, dus ik denk dat een hotel daar handiger is dan in bogota :wink:

Aha, in Santa Marta was ik in hostel “La Brisa Loca”, leuk als je van een feestje en gezelligheid houdt (relaxte bar). Als je voor je rust komt zou ik iets anders zoeken…

In santa marta heb ik verbleven in the dreamer hostel santa marta.
zeer vriendelijke eigenaars, goedkoop, lekker eten, eigen zwembad buiten, leuk sfeertje, en van daaruit kan je ook de trip naar ciudad perdida boeken voor 600.000 COP

Ik deed de tocht met Magic Tours en had ook een Engelse gids en vond de organisatie heel goed. Ik schreef ook een reisverhaal over mijn tocht hier: http://www.colombiafacil.com/en/travel-stories-colombia/the-lost-city-trek-in-colombia-an-unforgetable-adventure/. Ivm verblijf zijn er talrijke opties… oftewel slaap je in Santa Marta oftewel in Taganga. Persoonlijke aanrader: Probeer ook zeker Minca te bezoeken! Hier vind je tips over waar je kunt slapen en wat er te doen is: www.colombiafacil.com. Heel veel plezier!

Ik lees hier goede verhalen over de Ciudad Perdida en wil daar zelf ook naar toe.
Waar ik me wel wat zorgen om maak is of me dat gaat lukken.
Ik ben bijna 50 en heb een goede conditie (dagelijks één uur stevig fietsen).
Heb echter wel een probleem met mijn knieen. Per dag kan ik maximaal 10 km lopen op vlak terrein.
Gaat het me dan lukken?
Verder nog een vraagje over de muskieten. Bestaat er gevaar voor Malaria? En zijn tabletten dan aan te bevelen?
Ik hoor het graag, groetjes, Karel