Heb maar even een nieuw topic gemaakt omdat de vraag wat concreter is dan algemeen reisadvies bij mijn reisschema. Ik ben inmiddels een heel eind met het boeken van alle hotels, maar de voortgang stokte toen ik bij Kyoto kwam. Het lijkt erop dat er in de periode van 4 april tot 9 april geen (betaalbaar of fatsoenlijk) hotel te krijgen is… :frown: Mijn grens ligt echt op 100 euro per nacht, dus hotels van €1000+ voor 5 nachten zijn geen optie.
Een oplossing die ik heb bedacht is om iedere dag vanuit Osaka naar Kyoto te reizen, waar nog voldoende plek lijkt te zijn. Vanaf station Shin-Osaka gaat de bullet train in 15min naar Kyoto, dus als ik daar in de buurt een hotel neem zou dat een optie kunnen zijn. Ik heb mijn vraag ook bij JR pass gesteld, maar wellicht dat hier ook ervaring zijn?
Even snel wat gezocht, maar inderdaad is het dan blijkbaar erg druk. Ik kwam op Booking.com nog wel deze tegen, minder dan €100 per nacht, maar voor het gebodene wel flink aan de prijs. Echter, de drukte lijkt vooral in het weekend te zitten, vanaf zondag of maandag is er al een stuk meer keus. En in Nara kwam ik op Booking.com ook nog wel wat kamers tegen. Wellicht zo de dagen verdelen?
En anders is inderdaad Osaka ook een optie, al zou ik dan niet bij Shin-osaka gaan zitten, dat is volgens mij toch een station wat in de middle of nowhere is gebouwd waarna de stad er langzaam omheen is gaan groeien. Ook al is het dan misschien iets langer reizen, dan zou ik het toch eerder meer centraal in de stad zelf zoeken, in de buurt van Namba Station. Een hotel waar ik in 2011 goede ervaringen mee had was Hotel Kikuei, klein en eenvoudig, maar wel schoon en op een prima locatie, en bovenal spotgoedkoop.
Shin-Osaka zou ik inderdaad ook proberen te vermijden. Het gebied rond Osaka station (Umeda) is ook heel levendig en iets dichterbij om naar Kyoto te reizen. Vanuit Osaka station heb je een directe verbinding naar Kyoto en naar Shin-Osaka station met JR.
Hmmz goed punt, ik kan het natuurlijk ook wat spreiden, ben niet meer zo scherp na uren achter de computer zoeken en puzzelen… Ik kan van Nara inderdaad ook nog een overnachting maken in plaats van een dagtrip.
Ik kom vrijdags vanuit Kanazawa, dus ik kijk dan even of ik naar Osaka of Nara ga, laatste is wel weer flink verder. Die Guest Inn Kyoto op booking.com had ik inderdaad ook gezien, maar krijgt hele slechte reviews en kost wel bijna 100 euro per nacht, dus dat gaat hem niet worden.
Nog over Shin-Osaka: had dit hotel gevonden dat op het station ligt, opzich natuurlijk prima om te overnachten voor 1 nachtje als je 's ochtends naar Kyoto vertrekt en 's avonds terug komt (dan boeit de omgeving van het hotel niet zo)…
als je voor een alternatief gaat, neem er dan een die je ook makkelijk kunt annuleren.
Als er dan weer plaats vrijkomt in Kyoto (en je er nog steeds wilt overnachten natuurlijk), dan kun je deze boeken en het alternatief annuleren.
Ik liep vorig najaar ook tegen een volgeboekt Kyoto aan (ruim 85%). Wat mij toen heeft geholpen is zeker dagelijks booking.com checken. Voor mij kwam een ideale ryokan voor een zeer gunstige prijs vrij.
Kleine update: ik ben inmiddels in Kyoto “onder de pannen”, alleen wel 3 verschillende ryokans in 5 nachten. Gelukkig liggen ze op loopafstand van elkaar. Ik zal booking.com inderdaad dagelijks in de gaten blijven houden of er nog wat vrij komt!