Kwestie van gewoon DOEN? Alleenstaande mam met dochter (18) en zoon (13) naar Thailand?

Droom al lang van een verre reis met de kids. Ja, vroeger in het buitenland gewoond en ja, twee jaar geleden nog met ze naar de VS geweest, toen nog inclusief echtgenoot. Dus niet helemaal bleu als het over reizen gaat, maar nu, als gescheiden vrouw, overweeg ik serieus om losse vliegtickets te boeken en gewoon te GAAN met z’n drietjes!
Ok, natuurlijk wel met een plan en afhankelijk van jullie advies misschien toch wel iets reserveren.
Ik wil graag de tickets nu boeken, zodat dat vastligt en het uitzoeken en een reisschema maken komt dan wel later.
Maar als moeder wil ik weten: Is het absoluut verantwoord om met de kinderen alleen te reizen?
En als ik dan toch vragen stel: Hoeveel zal ik gemiddeld kwijt zijn dagelijks? Eten, vervoer, hotel? Gewoon propere hotels, soms eentje met zwembad erbij als het kan… We worden dus geen basic backpack reizigers die op elke cent moeten letten, maar het hoeft ook geen grote luxe te zijn…
Alvast bedankt :slight_smile:

xtine, gewoon doen ja. Kennelijk is het iets, dat je graag wilt doen en er zijn normaliter geen omstandigheden die een negatief antwoord rechtvaardigen. Zelfs wanneer de - voornamelijk in Bangkok gehouden - politieke betogingen zich nog voordoen tijdens de periode, dat je daadwerkelijk naar Thailand reist, dan geldt daarvoor, dat je zolang je de locaties waar die plaatsvinden niet opzoekt, je er verder niets of nauwelijks iets van zult merken.
Op je vraag wat je gemiddeld dagelijks kwijt zult zijn, kan geen antwoord gegeven worden. Uit je bericht is niet goed op te maken wat voor jou financieel mogelijk c.q. onmogelijk is. Maar de kosten voor eten, vervoer en (gewone, propere) hotels, al dan niet voorzien van een zwembad, behoeven in dit land niet duur te zijn. Vooral over hotels is op internet zeer veel informatie beschikbaar, inclusief prijzen in de diverse toeristenseizoenen.
Met wat zoeken en vergelijken op internet, het lezen van een paar reisgidsen en dergelijke is een indicatief antwoord over te maken dagelijkse kosten wel te verkrijgen.
Ik wens je succes met de verdere voorbereidingen en later een fijne, plezierige reis toe, samen met je dochter en zoon. Tot slot nog eens samenvattend mijn reactie op jou bericht: inderdaad, gewoon doen. Boek de losse vliegtickets en ga gewoon.

1 like

Gewoon doen.

1 like

Eigenlijk reizen jullie dus als 2 volwassenen met 1 kind :wink:

Ik (49) reis sinds het overlijden van m’n man (bijna 9 jaar geleden) altijd alleen met m’n zoon (10). Reizen met m’n kind is het beste dat er bestaat en we doen het dan ook zo veel mogelijk! We zijn al op behoorlijk veel plekken geweest. De verre, wat meer exotische bestemmingen waren b.v. Gambia, Iran, Thailand, Bali, Maleisië, Brunei en Vietnam.

ZO-Azië is bijzonder geschikt om op de bonnevooi te doen. Wij reizen vrij low-budget en waren met z’n 2en afgelopen zomer in 30 dagen Thailand 2400 euro kwijt. Daar zat echt alles bij in, zelfs een dag discovery duiken bij Sailrock en de goedkope treinkaartjes van de Hema om op Schiphol te komen en weer terug :wink: Ik drink echter geen alcohol en we eten meestal op straat en taxi’s of tuktuks maken we ook weinig gebruik van. Verder kochten we daar niets om mee naar huis te nemen. Wel een aantal keren een hotel met zwembad en ontbijtbuffet genomen. Nadat de reis heen en terug betaald was hadden we een gemiddeld dagbudget van 40 euro met z’n 2en. Jouw kids zijn ouder dan die van mij en hebben misschien toch wat andere behoeftes. Ik zou daarom uitgaan van een budget van minimaal 80 euro per dag als jullie met z’n 3en op 1 kamer slapen.

1 like

Ik ben het met bovenstaande berichten eens, gewoon doen! Alleen wil ik je wel adviseren om een zgn. startersreis te boeken.
Dan zit je eerste (of twee) overnachting al bij de ticketprijs in en meestal is ook het vervoer vanaf het vliegveld geregeld.
Wel zo ontspannen na een lange reis hoef je je niet druk te maken over waar te slapen :wink:

1 like

Het is duidelijk dat je je wat onzeker voelt over Thailand, dit is nergens voor nodig. Ik zou Zaan’s raad echter opvolgen, dan maak je een rustige start.
Sowieso vooraf bij de GGD even informeren over bepaalde prikken, en dan hoef je je als moeder nergens meer druk over te maken.

Hans.

1 like

Normale hotelkamer per nacht ongeveer 30 euro, met een marge van 10 euro afhankelijk van locatie en seizoen. Eten iets van 10 euro pp pd, heb je ontbijt inbegrepen bij hotelovernachting? excursies reken op 10-40 euro pp afhankelijk van de activiteit. Reizen met bus is goedkoop, 20 euro pp kom je echt heel ver. Vliegen kan ook goedkoop zijn, www.airasia.com of www.nokair.com

have fun en gewoon gaan!

1 like

Ja doen! Thailand is een heerlijk land, de mensen supervriendelijk en het reizen heel makkelijk. Niets om je zorgen over te maken dus. Misschien is het wel handig vooraf wat hotels te reserveren als je bijvoorbeeld zeker wilt zijn van een driepersoonskamer. Voor 25 a 30 euro per nacht heb je al een prima hotelkamer en eten is ook helemaal niet duur. Je kunt goed van de ene naar de andere plaats komen met de trein (kijk eens op www.seat61.com) of boek goedkope binnenlandse vluchten.

Wij hebben veel ervaring met reizen in Thailand en weten waar we moeten zoeken dus misschien kunnen we helpen bij de voorbereiding?

1 like

Wie van jullie heeft zelf ook ervaringen als alleenstaande moeder met kids? Ik kom ze namenlijk niet zo vaak tegen…:wink:

1 like

Bedankt iedereen!
We gaan ervoor! Als we redelijk geprijsde tickets kunnen vinden althans. Ze zouden ook supergraag met de 380 vliegen, dus Emirates zou wel ideaal zijn.
Maar misschien vragen ze te veel nu…
Bij Tripair wordt ongeveer 1800 euro gevraagd voor 3 personen, een hele mooie prijs voor Emirates in de zomer, maar als je alle gegevens heb ingevuld dan krijg je weer het antwoord dat die tickets er niet meer zijn en wordt je zomaar wat anders geboden…
Was even vergeten dat die praktijken bestonden… :frowning:

@Nunu:

Ik kwam er ooit eens TWEE tegen op een reis: Duitsers zijn over het algemeen wat avontuurlijker dan Nederlanders.
Het was een Duitse dame met een tweeling (meisjes) van vijf, en een andere Duitse dame met een zoontje van 3.
Ik kwam ze tegen op Ko Maak, daar gaan niet heel veel mensen heen, een leuke tijd mee gehad.

Hans.

Gewoon doen ! Ik reis ook vaak met zoon van (nu net) 14 alleen. In 2011 naar Indonesie, en deze zomer een maand naar Thailand. Alleen de tickets boeken en voor de eerste 1 of 2 nachten een lekker hotelletje om bij te komen en te acclimatiseren. Lonely planet oid mee en go with the flow.
Thailand is erg makkelijk om te rond te trekken op de bonnefooi. Lieve mensen, goede vervoersmogelijkheden en prachtige redelijk geprijsde hotelletjes/huisjes in een land waar het op zoveel plekken prachtig is. Reizen met je kind is en fantastische ervaring, voor jou maar ook voor hun! Kwestie van goede mix zoeken qua dingen doen waar jij en elk kind specifiek blij van wordt en je verder vooral flexibel opstellen tijdens het reizen, het gaat om de ervaring… niet om het doel.

Veel voorpret alvast!

beste Nunu,
in april/mei ga ik 6 weken met mijn 5-jarige zoon op pad. Vietnam staat eerst op mijn voorlopige lijst, omwille van de minder hoge temperaturen die in deze maanden gelden, wellicht aangevuld met een van deze opties: Cambodja, Laos of Mijanmar…
mijn vragen:

1. Tips voor Vietnam & met name het reizen van punt a naar punt B, houdt me bezig. Nachtbussen zijn geen optie.Je schrijft dat jullie weinig gebruik,maken van taxi’s of tuktuks? Waarom niet? wat is het alternatief? enz?
  2. wat betreft de 3 andere opties: Cambodja, Laos of Mijanmar, heeft u daar ervaring mee? Met name (relatieve) veiligheid, wanneer je zonder man op stap bent is van belang.
  3. wat betreft inentingen& malariapillen: hebt u alles laten zetten bij uw (nog jonge) zoontje?

alvast erg bedankt voor uw reactie,

tanja

Hoi Xtine, Ik zou er al zijn als ik jou was! Niet alle goedkopere hotels staan op Internet, daar bedoel ik mee, dat de hotels die wel op internet staan dat die 99 van de 100 keer in een touristen plek staan. Maar als je net iets over zo’n touristen grens komt blijft de omgeving hetzelfde alleen de prijs daalt aanzienelijk.
er zijn vreselijk veel resorts en hotels, hostels en apartementen/ huizen en kamers te huur voor korte termijnen, zoals een paar dagen of een week, dat je niet meer weet waar je het zoeken moet. reizen door Thailand met (kinderen) 18 en 13 hmm zijn grote kinderen he, is heel erg goed te doen met of zonder planning en reserveringen. Ik woon in Thailand nu 15 jaar non-stop, en heb elke provincie nu wel gezien, ik moet zeggen het gaat na zoveel jaar wel vervelen. Maar zeker niet als je een week of 3 op vakantie ben.

een overnachting in een mid-class hotel of resort met aanvraag van 2persoons kamer met extra matras gemiddeld 2000,-THB. met ontbijt. buiten touristen plaatsen ligt dat rond de 1200,- THB. gemiddeld.
Etentje varieer , Seafood or simple Thaise dish. Fried rice met kip kan al voor 30,- thb. krijg glas water gratis.
Seafood fried rice wordt dan al 100,- thb. en dan ligt het ernog aan Waar dat je het eet. Aan zee of in het binnenland, touristenplaats of niet. ik eet en drink voor 350 THB per dag (alleen) en nee ik kook niet zelf, en drink geen Alc.
De kosten van reizen hmm. moeilijke vraag, hoe wil je reizen, aircon bus, ouwe trein, mini van , Taxi , tuk tuk, sky train of ondergrondse. en niet alles is daar te gebruiken buiten Bangkok. kijk zelf online, MRT. of BTS, op het vliegveld is dat ook heel makkelijk te regelen. uit mijn ervaringen kan reizen vrij goedkoop als je niet te veel eisen heb. als je wat meer luxe wilt en een aircon tja betaal je meer. kan nog veel luxer als je zelf de hele mini bus met chaufeur huurt voor 10,000,- THB per week,. dat kan ook, die brengt jou dan overal naartoe. Exclusief brandstof!!. de eerste 3 jaar in Thailand deed ik dat geregeld en was erg fijn, zeker als je kei moe bent en graag ergens anders heen wilt. de bus rijd en jij heb tijd voor op de GPS te kijken wat er nog meer te doen is.
Hoe dan ook, als je op reis gaat met je kids, wens ik je veel plezier.
Mag altijd mailen voor advies. Ik spreek ook vloeiend thais.

Hi Xtine,

Zoals alle anderen al zeiden: gewoon doen. Thailand is heel mooi en veilig. Een combi-reis of startersreis lijkt mij niet perse nodig. Je kunt gewoon je vliegticket boeken en vervolgens via Booking.com een hotel uitzoeken. Lees dan altijd goed de recensies. Je kan contact zoeken met het hotel en vragen of ze je komen ophalen. Dit is goedkoper dan een startersreis denk ik.

Heb je al een idee waar je naar toe wilt? Het noorden of het zuiden? Chiang Mai is een heerlijke relaxte stad, er is veel te doen en de sfeer is super. In de buurt kun je olifanten wassen en verzorgen. Dat is misschien ook leuk voor de kids (en jezelf). Koh Chang, Koh Phi Phi, Koh Samui (en nog veel meer) zijn mooie eilanden met mooie witte stranden.

Op mijn blog heb ik een aantal reisroutes uitgestippeld. Mogelijk helpt dit je met het plannen van je reis. Ik beschrijf bijvoorbeeld hoe je van stad naar stad (of eiland) komt, hoelang dit duurt en wat het kost (als je het dus allemaal zelf regelt en dat is juist het coole!).

Veel plezier met plannen en de reis natuurlijk!
Evy

Goedemorgen Evy,

Welkom op het Wereldwijzer Thailand-forum :slight_smile: !

Het bericht van de topic-starter is inmiddels al ruim 2 jaar oud…ik denk dan ook dat ze inmiddels al naar Thailand geweest zijn :wink: