Eind december 2010 gaan mijn vriend en ik voor 18 dagen naar Kenia. We combineren een safari met Mombasa strand. Is het te doen om voor 1 nacht naar Zanzibar te reizen? Ik kan niets vinden over boten vanaf Mombasa alleen maar vluchten via Dar es Salaam? Iemand ervaring mee?
Er is inderdaad geen bootverbinding Mombasa/Zanzibar. De vluchten van Mombasa naar Zanzibar vliegen allemaal via Dar. Helaas. Gelukkig is de Keniaanse kust mooi genoeg om er volop van te genieten en doet niet onder voor Zanzibar. Er is overigens een vrij levendig Zanzibar-prikbord, waarop je e.e.a nog eens na kunt zoeken:
Volgens mijn relaties in Killifi is het perfekt mogelijk een boot te regelen. Ze gaan zelf regelmatig naar Zanzibar, omdat de Keniaanse shilling daar veel meer waard is dan ‘‘thuis’’
Ligt er wel aan hoe avontuurlijk je bent…
Ook vanuit Tanga en Pangani (waar je met de bus/matatu hen kan) zijn er bootjes.
Wat wil je daar dan zo kort ? Dat is veel te weinig tijd hoor.
Dat is best mogelijk, maar zeker niet aan te raden en al helemaal niet voor een toerist! Vergeet niet dat wordt gevaren met een dhow, waarbij men volledig afhankelijk is van de wind. Het is dus met geen mogelijkheid te zeggen hoe lang men onderweg is. Persoonlijk zou ik het niet eens overwegen, terwijl wij toch altijd wel in zijn voor avontuurlijke ondernemingen…
Ik vraag me af waarom je voor 1 nacht naar Zanzibar zou willen gaan? De reis is een mijl op zeven, ik heb het een paar keer op verschillende manieren gedaan (per boot, per bus/boot en per vliegtuig). Om Zanzibar in 1 nacht (dag neem ik aan) te doen, doe je het echt tekort.
Of begrijp ik het verkeerd?
Wil je het Zanzibar-gevoel, kan je ook naar Lamu gaan. Dan kan je wel een vliegtuig uit Mombasa pakken en weer terug. Om voor 2 dagen te gaan, gaat best met het vliegtuig.
Het verschil tussen een toerist en een local is dat een local over het algemeen de tijd heeft en geen vliegtuig o.i.d. hoeft te halen; toeristen zijn meestal aan een tijdschema gebonden. Dat was het eigenlijk. Voor een toerist zou het een pleziertripje moeten zijn; voor een local is dat meestal niet het geval en is het doel meestal ‘business’ zoals je zelf ook al stelde.
Terug naar de vraag van imkeramaker.
Ik sluit me bij Somoe aan.
Maar, waarom dat gevlieg van hot naar her?
Ben je net op Zanzibar, voordat je de tijd hebt een duik in zee te nemen moet je alweer terug.
Ik zou of twee nachtjes Lamu doen, of drie nachtjes Zanzibar, i.v.m. de tijd die je over houd.
Vanaf Mombasa, via Nairobi, is Zanzibar dacht ik ook met vliegtuig te bereiken.
dankjewel voor jullie reacties!
We willen te veel! Dat blijkt! We moeten eerst maar eens het Afrikaanse ondergaan, dan kunnen we na onze studietijd andere avonturen aangaan!
Tja zo zie je hoe mensen verschillen he. ik heb al wel gedaan en vond het heeeeerlijk, maar heb ook veel meer tijd gehad dan 1 nachtje…
Ben ook met een uitgeholde boomstam naar Turtle Island geweest , dat was wel wat minder vlinder.
Ga lekker vliegen, das goed voor de piloten. 't gaat niet goed in de luchtvaart, ze kunnen mensen met veel geld om heen en weer te vliegen goed gebruiken !