Krijg ik hiermee problemen aan de röntgen? Wie helpt?

Beste allemaal,

Binnenkort gaan mijn partner en ik op reis naar Mexico.
Wegens een allergie ben ik genoodzaakt een aantal zakjes voedingsmiddelen mee te nemen.
Op zich geen probleem, echter de zakjes hebben aan de binnenkant een lichte aluminium coating (of zoiets).
Ik heb geen idee of er zichtbaar is dat er niks “spannends” aan de binnenkant zit. Ben van plan omm ze in de handbagage te vervoeren zodat ik een toelichting kan geven als er opeens “zwarte” vlakjes verschijnen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Op de site van de douane is hier echt helemaal niks over terug te vinden:(

Hoop dat iemand zinnige info heeft. Alvast een dikke vette dankjewel!

Het klinkt niet als dingen die niet mee mogen, dus als ze zichtbaar zijn, inderdaad toelichting geven (even laten zien wat het is) en verder geen probleem toch?
Evt alvast er uit halen en los in het bakje. Denk niet dat er echt problemen van kunnen komen.

neem eventueel een Engelse verklaring van een arts mee dat je dat spul nodig hebt. maar waarschijnlijk is het sowieso geen probleem!

Het probleem zit hem daarin dat het poeders zijn en dat het spul niet van een arts afkomstig is. Anders zou ik gewoon een verklaring voor geneesmiddelen meenemen. En leg aan de Mexicaanse grens maar eens uit wat een allergie is en dat je daar een dieet voor volgt:).

Gaat het om de douane op Schiphol (bij het vliegtuig ingaan, als er met röntgen wordt gecontroleerd), of om de douane bij het verlaten van het vliegveld? Als er meestal met honden wordt gecontroleerd en de verpakking dus geen probleem is?

Mijn eerste idee was: ik stop het in het koffer. Dat leek me bij nader inzien al niet handig. Ik neem het mee vanuit Nederland, dus de 1e controle is bij de röntgen hier. Dan ga ik er van uit dat ik nog wel eea kan uitleggen, maar met de verkeerde meneer of mevrouw aan het werk én een aluminium folie kun je al een probleem hebben. Heb al eens moeten uitleggen waarom ik het in vredesnaam nodig vond bepaalde groene thee mee te nemen. Terwijl dat toch ook gewoon is toegestaan. Dan kom ik aan in Mexico en alhoewel ik daar al 5 keer was weet ik eigenlijk niet meer of daar röntgen staan. Volgens mij wel. Zie me al staan uitleggen:)

Mag ik hier even op inhaken?

Zijn dit producten uit alternatieve kring, dus van iemand die alternatieve geneeswijzen praktiseert? Dan is het volgens mij niet mogelijk om een verklaring van een gewone arts te krijgen en ik weet niet wat voor een gewicht de douane en de beveiligers van de luchthaven aan een verklaring van iemand die alternatieve geneeswijzen praktiseert geven. Let wel op: als je gaat vliegen ga je langs de beveiliging, als je aankomt door de douane (bij Schengen-landen mag je bijna altijd doorlopen). Ik ben nooit in Mexico geweest maar ik denk dat je tijdens de reis zowel bij de beveiliging op Schiphol als bij de douane in Mexico trammelant mag verwachten. Wat ik gehoord en gelezen heb op dit forum is dat je in Mexico zelf op een knop moet drukken en als die groen is betekent dat dat je mag doorlopen en als die rood is betekent een inspectie van de bagage. Rood schijnt regelmatig voor te komen.

Wat voor een acties ik nu zou nemen? Ik sowieso het Mexico forum erbij betrekken. Ook zou ik lid een PM sturen (als dat op dit forum mogelijk is) en dan zou ik het forumlid Jurgenb van het Canada-forum nemen. Hij is regelmatig betrokken bij discussies en heeft altijd zinnige en nuttige informatie hoe om te gaan met grensbewaking, douane en beveiliging op internationale luchthavens. Ik zou ook iemand vragen die in Mexico is geweest hoe e.e.a daar werkt.

Let ook nog even op dat sommige medicijnen bestanddelen hebben die op de Opiumwet voorkomen, dan heb je een speciale verklaring nodig. Meer daarover hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-medicijnen-wil-meenemen-op-reis-naar-het-buitenland.html

Bedankt voor je uitgebreide reactie:).
De rode knop stond de laatste keer niet meer aan deze kant van Mexico.
We hebben ervaring met de opium door medicijngebruik van mijn partner.Dus dat zit allemaal wel goed.

Ik heb inmiddels na alle raadgeving hier besloten het spul gewoon in de handbagage mee te nemen.
Ze kunnen het tenslotte altijd open maken en dan zien ze vanzelf wel wat er in zit.

Iedereen bedankt voor alle tips. Super handig dit:)!

Het hangt 'm vooral af van de voedingsmiddelen. De meeste voedingsmiddelen zijn niet verboden. Als het zo is, dan staat het wel op een lijst op de website van de douane van Mexico (meestal onverwerkte plantaardige materialen, bepaalde dierlijke producten, dingen die makkelijk ‘exotische’ ziekteverwekkers kunnen meebrengen).

Voor de veiligheidsscreening met de röntgenapparaten zal het ook geen probleem zijn. Het aluminiumlaagje is zo klein dat het transparant genoeg zal zijn om te tonen dat er geen verboden wapens inzitten.

Persoonlijk verwacht ik geen problemen.

1 like

Beste JurjenB,

Bedankt voor de info! Kan me inderdaad van vorige reizen richting MExico ook nog wel herinneren dat bepaalde voeding niet mee mocht. Daarnaast moest je eerder alles wat een open, ongesealde verpakking had ook inleveren, bv zelfs koekjes. Maar dat is in dit geval allemaal niet zo. Realiseerde me achteraf dat ik (zonder er nu eigenlijk over na te denken), soortgelijke zakjes voor anti diaree medicijnen wel eens in de “gewone” bagage heb gehad. Duurde misschien wat langer voordat de koffers kwamen, maar goed:)

Grtz