Hallo allemaal. Mijn naam is JohnSmith en ik ga rond deze zomer naar Israel om krav maga te trainen. Omdat ik totaal niets weet van het land en zijn/haar gebruiken hoopte ik dat ik concrete informatie van jullie forumbezoekers kan krijgen.
Mijn verblijf zal begin Juni beginnen en zal eindigen eind Juli/Augustus. Welke vliegmaatschappijen zijn ‘goed en te vertrouwen’. Graag met uitleg waarom? Ook wil ik graag economy of business class reizen. Is er qua luxe veel verschil in de vliegmaatschappijen?
En hoe veilig is het om daar te gaan rondreizen? want op het einde van mijn verblijf wil ik het land gaan bezichtigen voor 1 a 2 weken. Heeft iemand goede ervaringen met bepaalde hotels (3-4 sterren). en ik wil ook een huurauto ten tijde van mijn verblijf hebben. Enige goede betrouwbare verhuurbedrijven?
Is het ‘dagelijkse’ leven daar duur qua eten/ lunch/ uitgaan?
en ik ga rond deze zomer naar Israel om krav maga te trainen. Omdat ik totaal niets weet van het land en zijn/haar gebruiken hoopte ik dat ik concrete informatie van jullie forumbezoekers kan krijgen.
Misschien handig je eerst wat beter te oriënteren en daarna de concrete vragen die je over hebt hier te stelllen. Begin bijvoorbeeld eens met een aantal links op http://israel.startpagina.nl/
Mijn verblijf zal begin Juni beginnen en zal eindigen eind Juli/Augustus. Welke vliegmaatschappijen zijn ‘goed en te vertrouwen’. Graag met uitleg waarom? Ook wil ik graag economy of business class reizen. Is er qua luxe veel verschil in de vliegmaatschappijen?
Wat is er verder nog dan business of economy? Voor die krap 4:30 uur van Schiphol naar Ben Gurion zou ik lekker de goedkoopste stoel nemen (bij de nooduitgang heb je veel beenruimte, vroeg boeken dus) en van het prijsverschil lekker een paar keer uit eten gaan!
Echt slechte maatschappijen zijn er niet. Ik vind El Al altijd prettig qua bediening en eten (bij andere maatschappijen komt koosjer eten meestal uit een diepvriesdoos, bij El Al is het standaard). Door de uitgebreide veiligheidschecks is het de veiligste maatschappij om mee te vliegen.
En hoe veilig is het om daar te gaan rondreizen? want op het einde van mijn verblijf wil ik het land gaan bezichtigen voor 1 a 2 weken. Heeft iemand goede ervaringen met bepaalde hotels (3-4 sterren). en ik wil ook een huurauto ten tijde van mijn verblijf hebben. Enige goede betrouwbare verhuurbedrijven?
Israëlische automobilisten maken het behoorlijk onveilig. Je moet dus heel defensief rijden en in je systeem toelaten dat de rest van de wereld gek is! Voor wat betreft de veiligheid die jij bedoelt: je kunt beter niet in de “Palestijnse gebieden” (o.a. Azza, Jericho, Beth Lechem) gaan toeren. Maar dat wordt je allemaal haarfijn uitgelegd als je je huurauto gaat ophalen.
Alle grote verhuurders zitten in Israël (zoals Hertz, Avis, Sixt, Budget, Europcar) en locaal is Eldan de grootste. Je kunt dus die nemen waar je de grootste korting krijgt. De prijzen van Eldan zijn bij reservering van tevoren vermoedelijk iets lager.
Is het ‘dagelijkse’ leven daar duur qua eten/ lunch/ uitgaan?
Voor de Israeli’s wel, maar voor ons valt het erg mee. De shekel is aan de US$ gekoppeld.
Hartelijk bedankt voor uwe reactie. Ben momenteel zoveel mogelijk op ‘startpagina’ en andere websites aan het absorberen. Maar wil graag ook ‘meningen’ van reizigers/ locals/etc. te horen krijgen zodat ik alle informatie kan meenemen.
Wist tot aan gisteren niet dat het 'maar 04:30 uur vliegen was naar Tel Aviv…ja beter.El Al lijkt me wel leuk omdat het een ‘beruchte’ maatschappij is en gelijk in de sfeer bent van Israel natuulijk.
Kent u Azor? (moet ergens vlakbij SE Tel Aviv liggen?). Daar zit de Krav Maga organisatie. En 's avonds uitgaan, is dat een beetje plesant in Tel Aviv? En mijn reis wil ik afsluiten met 1 a 2 weken rondreizen met een gids. Alle touristische plekjes zien, plaats waar ‘jesus’ vandaan moet komen, klaagmuur, etc. Heeft u ervaringen met bureau’s die gidsen leveren?(local). Zoek jonge energieke persoon(en) vrouw en/of man.
En wat betreft hotels in de buurt van Tel Aviv (liefst aan strand) of nabij Azor? (3-4sterren).
Tot je dienst! Mijn mening als reiziger is niet echt representatief: als jood ben ik in Israël een beetje “thuis in mijn eigen land”, de staat is in 1948 gesticht, speciaal voor de Sjoa-overlevenden en hun nazaten. Daar ben ik er één van. En er wonen op die plek al 3500 jaar joden.
Ik ben vast wel eens langs of door Azor gereden (heb vaak in Jaffo geslapen). Het roept niet direct beelden op. Maar ook hier kan Google je verder helpen!
Ik ken persoonlijk één gids van wie ik weet dat het een heel aardige en ook heel kundige man is, Ya’akov Nof. Zie http://www.israelgids.nl/ . Maar er zijn er natuurlijk honderden, zo niet duizenden!
Hotels zijn er in Tel Aviv net zoveel als in Amsterdam of Brussel… De meeste grote zitten naast elkaar in haYarkon. Dat is één blok van het strand, evenwijdig aan de boulevard. Aan de boulevard, iets meer naar het Zuiden, vlak bij Jaffo, ligt het Dan Panorama. Ik heb daar ooit een paar nachten geslapen en was diep onder de indruk, vooral van het ontbijtbuffet! Nadeel van al die grote hotels is dat je er geen Israeli’s tegenkomt, maar dat je je in New York (of een andere Amerikaanse stad) waant.
Bedankt voor uwe reactie nogmaals. Juist informatie verkrijgen van mensen zoals u (locals) ben ik geïnteresseerd in. U weet ‘alles’ over het land, de mensen en zijn/haar gebruiken. Dat is hetgene wat ik ook zou willen zien/meemaken.
Nou, nee dus! Ik denk dat er weinig landen zijn met een zo complexe samenleving als Israël, dus de kennis blijft fragmentarisch. Het enige voordeel dat ik heb is dat een behoorlijk deel van het weinige dat ik weet, “van binnenuit” komt, in tegenstelling tot wat de gemiddelde toerist waarneemt “van buiten af”.
Beste JohnSmith,
Zoals u ziet heb ik het laatste bericht verwijderd. Ik denk dat sarahshireen uw antwoord wel al heeft gelezen. En omdat dit natuurlijk toch in de eerste plaats een reisforum is, leek het me beter om te blijven concentreren op uw eerste vraag over het reizen en verblijven in Israel. Ik hoop dat u inmiddels meer concrete plannen heeft kunnen maken. Maar als u nog vragen heeft of op zoek bent naar andere suggesties, dan kunt u ze hier gewoon aan vastplakken.
Prettige paasdagen alvast en groetjes,
Judith
Krav Maga is een israelische vorm van self defence ontwikkeld door Imi Lichtenfeld.
het krijgt steeds meer bekendheid omdat het systeem makkelijker toegangkelijk is voor burgers vrouw kids etc. Zelf ben ik Krav Maga instructeur bij Krav Maga Dordrecht.
bedankt heer Tim voor je toelichting, idd Krav Maga is een Israelisch zelfverdediging systeem.
Maar helaas gaan de trainingen in Israel niet meer door. Ik krijg geen aanbeveling van de director of Krav Maga NL.
Maar zo belangrijke was het nu ook weer niet, was leuk geweest en interessant denk ik. Heb zelf al heel wat martial arts ervaring incl 7 jaar Légion Étrangère. (Militaire combat). Als bepaalde mensen gekrenkt zijn omdat ik niet bij hun wil trainen maar liever in Israel bij de besten, dan zij het zo he:so:.