Kosten verblijfsvergunning voor een jaar

Weet iemand hoeveel een visum in AYDIN (voor Kusadasi) kost voor een Belg? Ik zou graag een 5j visum bekomen.
bedankt
dirk

Hallo Dirk,
Ik heb 2 weken geleden een verlenging van mijn belgische pas aangevraagd in het consulaat in Izmir. Ik wacht nu op mijn nieuwe belgische paspoort(wachttijd tussen de 3 à 4 weken) en dan pas kan ik mijn verlenging van mijn verblijfsvergunning gaan aanvragen voor 5 jaar.Van zodra ik het bedrag weet wat ik als belg betaald heb dan plaats ik het op dit forum.
Groejtes ui Kusadasi,
Franka

1 like

Hallo allemaal,
Ik heb een app in Antalya gekocht en ik zou vanaf 15/5 voor een maand naar Antalya komen.
Ik ben opzoek naar een Nederlandse gezelschap om niet alleen te zijn en samen met jullie gezellige dagen hebben en wat ervaring uitwisselen.

Gr,
Loti

Ik heb zojuist het volgende bericht op het forum geplaatst onder “Verblijfsvergunnng voor Nederlanders in Turkije” (dit is wel heel zuur voor Nederlanders die hun Ikamet net voor meerdere jaren hebben verlengd):

Per 1 April 2011 zijn de jaarlijkse kosten voor een verblijfsvergunning (Ikamet) drastisch naar beneden gegaan. Het eerste jaar kost ca. EUR 60,00 en volgende jaren, tot een maximum van 5 jaar, zijn per jaar iets goedkoper. Je moet er wel voor naar een politiebureau dat gerechtigd is om verblijfsvergunningen af te geven. Voor ons betekende dat 170 km heen en terug om de benodigde documenten af te geven en een week later nog eens om de verblijfsvergunningen op te halen.

Voor personen die langdurig in Turlije verblijven heeft een verblijfsvergunning de volgende voordelen:

• mogelijkheid om een motorvoertuig op eigen naam aan te schaffen
  • mogelijkheid om een telefoonabonnement en ADSL op eigen naam af te sluiten
  • Registratie bij een lokale arts voor gratis consulten
  • Mogelijkheid voor gepensioneerden om hun pensioen belastingvrij te ontvangen
  • De Turkse wet vereist het bezit van een verblijfsvergunning voor personen die het grootste deel van het jaar in Turkije verblijven. Bij overtreding loop je het risico van uitzetting en/of een boete.

Bovendien wordt hoogstwaarschijnlijk per april of mei 2012 een nieuwe wet van kracht die bepaalt dat een inreisvisum zoals dat b.v. op het vliegveld wordt uitgegeven nog maar 90 dagen geldig is gedurende een periode van 180 dagen. Uiterlijk de 90-ste dag moet je dus het land uit en je kan dan pas op de 181-ste dag weer terugkomen. Voor een verblijfsvergunning geldt deze beperking niet.

Beste allen,

Ik zou vraag verder geholpen willen worden voor een verblijfsvergunning voor Turkije. Onlangs is definitief de regel verandert. Ik wil van de zomer naar turkije en langer dan 3 maanden. Graag zou ik hier meer duidelijkheid over willen hebben. Als je op internetsites leest staat er overal wel wat anders en als je naar het consulaat in Rotterdam en Deventer belt dan verwijzen ze naar elkaar. Dus kortom je schiet er niet echt veel mee op. Ik zou graag meere informatie willen hebben welke documenten ik nodig moet hebben en hoeveel had zal kossten in de gemeente Bodrum.

Graag hoop ik dat ik meer duidelijkheid krijg van jullie.

Hallo Courney,

ik heb je vraag inmiddels al beantwoord op het Turkije hulp forum.

Hallo Courtney,

Je kunt hier heel veel informatie vinden: http://kalkan.turkishlocalnews.com/portal/component/content/article/67-residency-and-visas/55-obtaining-residency?directory=53

Dit geldt weliswaar specifiek voor de provincie Antalya maar in grote lijnen geldt dit voor heel Turkije. Het kan zijn dat je je eerst moet aanmelden via http://kalkan.turkishlocalnews.com/portal/ om toegang te krijgen. Deze site geeft nog veel meer praktische informatie over Turkije en wordt beheerd door een Engelsman die permanent in Kalkan woont. Wij wonen daar ook maar niet permanent. Wij hebben de gegevens op deze site gebruikt voor het aanvragen van onze verblijfsvergunning (Ikamet) en dat ging erg soepel. Het is wel aan te raden om alle documenten door een lokale kantoorboekhandel in een map te laten doen. En denk eraan dat de pasfoto’s een witte achtergrond moeten hebben!!