Kosten van een Azie Reis?

Hey!

Ik wil rond oktober beginnen aan een mooie reis van Europa naar/door Azie, ik ben alleen erg benieuwd wat de kosten daarvan bij benadering zullen zijn zodat ik een beetje kan afstemmen hoe lang ik aan het werk moet!

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk vastleggen om het een beetje avontuurlijk te houden, maar mijn plan zou ongeveer zoiets kunnen worden:

• Ik lift/couchsurf naar Moskou
  • Vanaf daar neem ik de Transmongolie Express naar Beijing (ong. 500€)
  • Ik wil graag 3 weken in Mongolie blijven
  • Dan door naar Beijing
  • Vanuit Beijing de trein richting Hangzhou, dan richting het Karstgebergte en kijken wat ik doe totdat de 30 dagen visum bijna op zijn
  • Dan richting Chengdu en de trein dan wel vliegtuig naar Lhasa nemen
  • Vanuit Tibet de grens over naar Nepal
  • Tijdje door Nepal trekken met als eindpunt Kathmandu
  • Vanuit Kathmandu vliegticket naar Amsterdam (ong. 500€ voor een enkeltje?)

Wat zouden volgens jullie de kosten daarvan ongeveer zijn?

Zou je het redden met 3500 euro?

Bedankt alvast!

een enkele vlucht naar moskou is ook maar 100 euro ofzo. Ik heb tijdens mijn azie reis 800 euro per maand opgemaakt. Maar heb alleen een vluchtje naar Moskou geboekt en een van delhi terug voor 300 euro. Trans.sib. is relatief duur. Moskou zelf ook trouwens

De Transsib moet je vastleggen ivm visum aanvragen. Dus van te voren aangeven waar je gaat stoppen etc.
En de Russische douane houdt niet zo van lifters. Vliegen is makkelijker.

ja, maar transsib expr is natuurlijk veel leuker :slight_smile:

Duitsland is prima te liften. Verwacht het langst op een lift te moeten wachten in Nederland (angsthazen hier!). Duitsers nemen alles mee, dus op dat stukje hoef je echt geen problemen te verwachten (Berlijn is, als je eenmaal over de grens bent, in zo’n 2 dagen wel te liften). Mik op zakenlui en wat oudere mensen (die in hun eigen schooltijd ook veel hebben moeten liften!). Liften in Polen heb ik geen ervaring mee, maar de treinen aldaar zijn zo goedkoop dat je net zo goed hier gebruik van kunt maken.

€3500 moet wel te doen zijn, maar ik zou er toch €500-1000 bij doen om een beetje zekerheid te krijgen, want zeker op dat traject kunnen er nogal wat onverwachte kosten ontstaan. Treinen in China kan ook vrij duur zijn vanwege de gigantische afstanden (tenzij je 3e klas gaat reizen, maar dit kan ik sterk afraden. Chinezen vinden namelijk dat ze voor 5 mensen niet meer dan 2 stoelen nodig hebben). Ik heb geen ervaring met de landen rond Nepal, maar kan er enkel vanuit gaan dat het alleen maar goedkoper zal worden naar mate je zuidelijker komt.

Mik in Rusland op het transitvisum van 10 dagen. Dat is genoeg om in Mongolië uit te komen, maar dan moet je niet te lang in Moskou blijven hangen. Neem geen drank mee, daar zorgen je Russische coupegenoten wel voor!

Vanuit Chengdu kun je trouwens ook gewoon met de trein naar Lhasa. Is zeker de moeite waard. Een hele ervaring en is niet duur

Houd er wel rekening mee dat een permit voor reizen in Tibet niet erg makkelijk te krijgen is als je op eigen houtje gaat. Het is eigenlijk alleen mogelijk voor een georganiseerde groep, met een reisleider. Natuurlijk is er altijd wel wat mogelijk en worden er wel permits gegeven bij sommige bureau’s, maar wees bereid hard te onderhandelen en wat geld toe te stoppen.

De verhalen over een Tibet permit wisselen dan ook sterk, voor de een was het geen probleem, de ander heeft enorme problemen om er in te komen. Een beetje geluk moet je dus hebben met wie je treft.