Beste reizigers,
In oktober willen wij (2 personen) 3 weken naar Zuid Afrika gaan. Een belangrijke randvoorwaarde (of wordt die flauwe grap te vaak gebruikt;)) zijn de kosten. Aangezien ik alleen oude topics kan vinden:
Met welke kosten moet ik ongeveer per dag rekening houden?
- Exclusief vliegtickets
- Entrance Kaapstad>Exit Johannesburg (de klassieke route zullen we maar zeggen)
- 5 dagen Krugerpark
- Alles in eigen regie (behalve als georganiseerd effecienter is)
Ik begrijp dat kosten relatief zijn en volledig afhangt van het eisen en wensen pakket. Ik typeer ons als luxurious backpackers ;), oftewel ho(s)tels met eigen badkamer en airco, klein autootje huren (geen bus) en normale restaurants.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groet,
Robbert
Hallo
Kosten van entree in Kruger NP en overnachting plus eventuele game drives kun je opzoeken
op hun site! (overnachtingen op tijd boeken)
Voor de rest kun je tellen voor Backpackers en B&B of guesthouse gemiddeld zo tussen
30 en 60 € inclusief ontbijt voor twee!
Backpackers is meestal het goedkoopst en wij vinden dat ook leuker vanwege het contact met andere reizigers!
Eten en drinken en brandstof zijn een stuk goedkoper dan hier, maar je rijdt wel veel meer km!
Een en ander is ook erg afhankelijk welke tijd van het jaar je gaat en hoeveel luxe je wilt!
Ik zou in deze zeggen, doe minder en geniet meer en doe eerst een gedeelte van het immense land
dus eerst het zuidelijke deel en een andere keer het noorden of omgekeerd!
Georganiseerd kan misschien efficiënter zijn maar eigen regie geeft echt zoveel meer voldoening,
voor ons tenminste, wellicht wel wat duurder!
En mocht je in onze zomer gaan, en jullie willen toch heel de route willen doen, start dan
in het zuiden en reis naar het mooiere weer toe!
Veel planplezier
De kosten kunnen sterk verschillen en zijn uiteraard afhankelijk van de gewenste luxe. Een auto huren kan al voor zo een 15 euro per dag (minder kan ook nog) maar dan heb je een kleine auto. Voor een gewone normale auto betaal je zo een 20 euro per dag. Benzine kost ongeveer een euro per liter.
21 dagen voor die route is overigens wel wat kort, zeker wanneer er nog 5 dagen in het Krugerpark gaan, hou je nog 16 dagen over voor zo een 4000-5000 kilometer. Hier kunnen nog wel wat kilometers af als je een deel vliegt (PE-Durban bijv.)
Een paar dingen om een gericht budget te bepalen:
- Gaan jullie zelf koken of uit eten?
- Waar slapen jullie het liefst, 2 persoonskamers met eigen badkamer dus?
- Hoe lang en hoeveel kilometers maken jullie met wat voor een auto? (21 dagen, 4000km en kleine auto?)
- Willen jullie veel tours doen die georganiseerd zijn (waaronder ook nightdrives etc.) of een beetje “budget” doen en wat minder tours?
Het Krugerpark is duur, je moet een wildcard kopen of elke dag een fee betalen, daarnaast moet je overnachtingen boeken ofwel in het Kruger (duurder, maar een ontzettend mooie ervaring, zeker de “goede” plekken aan de rand zijn ontzettend leuk) en zit je vast aan kosten voor eten en drinken, vervoer (je rijdt veel kilometers op een dag) en nog meer. Reken voor het krugerpark inclusief fee (ik denk dat de wildcard wel loont, maar dat zal je even precies na moeten zoeken) toch zeker op een 100 euro per dag voor jullie en dan verblijf je in de goedkoopste hutjes en braai (of kook) je zelf. En dit is echt een minimum, het is ook goed mogelijk dat je samen meer dan 150 euro per dag uitgeeft aan alles, want safari is helaas toch best wel duur.
Kijk voor de huidige tarieven even op: http://sanparks.org/
De officiële website van alle NP in Zuid-Afrika.
En kijk verder ook even op http://kruger.go-southernafrica.com/ voor specifieke informatie over het Kruger.
Toen ik zelf in Zuid-Afrika was stond de Rand iets sterker dan nu en wij gingen kamperen en waren met zes personen, maar spendeerden standaard minder dan 25 euro pppd. Nu is dat niet echt vergelijkingsmateriaal uiteraard, maar het is dus wel mogelijk om relatief goedkoop in Zuid-Afrika rond te toeren.
Hallo
Alleen voor 5 dagen Kruger loont een wild card niet, ongeveer R300 ben je dan duurder uit,
maar doe je nog een paar andere (goedkopere) parken aan dan komt het omslagpunt!
En inderdaad zoals Mattie al schreef, de auto kun je zo duur maken als je zelf wilt,
maar neem wel een all-in verzekering inclusief ruiten en banden en denk aan de one way fee! (ongeveer 50€)
veel planplezier
Gents,
Dank voor jullie hulp zo ver. Overigens snijden we PE Durban idd met het vliegtuig af, dus die km’s hoeven we niet te rijden.
-
Gaan jullie zelf koken of uit eten?
Uit eten, geen gekke uitspattingen misschien 1 op de 5 dagen luxe en verder lokale hap
-
Waar slapen jullie het liefst, 2 persoonskamers met eigen badkamer dus?
Ja, 2p kamer met eigen voorzieningen
-
Hoe lang en hoeveel kilometers maken jullie met wat voor een auto? (21 dagen, 4000km en kleine auto?)
Jouw aanname is correct, klasse Opel Corsa is voor ons prima.
-
Willen jullie veel tours doen die georganiseerd zijn (waaronder ook nightdrives etc.) of een beetje “budget” doen en wat minder tours?
Nog geen visie bij maar ik denk budget.
Alvast bedankt.
Groet,
Robbert.
Top, dit geeft wel een redelijk beeld denk ik. Uit eten kost een vijfentwintig euro per avond denk ik zo (hier en daar duurder, hier en daar goedkoper) slapen kost dan tussen de 30 en de 60 voor een nacht voor beiden. Autohuur kost een 15 tot 20 per dag, benzine kost (bij 1:13) ongeveer 300 euro. Vliegtuig kost ongeveer 100 euro (dacht ik, even bevestiging zou prettig zijn!) en voor de rest:
- Uitstapjes zijn redelijk betaalbaar, maar bijvoorbeeld een boottocht bij St Lucia, een (aantal) ritten met gids en wat entreegelden kosten uiteraard ook weer geld. Reken hier toch wel op zo een 300 euro in totaal, zit je wel redelijk goed vermoed ik zo.
- Wild card of entree fee voor NP: is vrij duur aan het worden, nu iets meer dan 200 euro voor een koppel
- Vliegtickets (als je geluk hebt rond de 500 en als je pech hebt rond de 800 per persoon!)
Voor 21 dagen zou ik zo rekenen op een budget van 2100 daar en dan nog vliegtickets.
Hallo
Weet niet of het nog zo is maar een paar jaar geleden hadden ze daar ook een Opel Corsa " light " versie,
deze was een slag kleiner dan de ons hier bekende Corsa!
Misschien toch de moeite waard om even na te kijken!
Veel planplezier
Dag Peter en Mattie,
Dank voor jullie reacties.
Groet,
Robbert.
Robbert
Als je uit gaat van 3 weken niet al te lux dan komen de kosten op 200€ tot 225€ per dag inclusief vliegen, auto, brandstof, overnachten, eten, entrees van parken en andere bezienswaardigheden.
Jan
1 like