Ik ga in oktober twee weken naar Marokko, samen met mijn broer. Nu ben ik benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten qua kosten per dag. Ik wil graag van Marrakech, via Fez, naar Tanger reizen. Liefst alles per trein. We willen een paar dagen de bergen in om een trektocht te maken en aan het eind van de vakantie een paar dagen strand.
Kan iemand mij vertellen wat je gemiddeld kwijt bent per dag aan slapen/eten/drinken/vervoer?
Wij zijn behoorlijke budget reizigers, maar willen wel graag in een tweepersoonskamer slapen en niet in een dorm.
Moeilijk te zeggen maar ik zou rekening houden met € 60,- euro per dag per persoon minimaal voor het reizen, eten/drinken en overnachten. Voor leuke en goedkope excursies in en rondom Marrakech raad ik je aan om op deze website te kijken voor leuke aanbiedingen:
Dat wordt een te gekke reis! Wij waren drie jaar geleden in Marokko en reisden een beetje zoals jullie. Veel met de trein, af en toe de bus als het niet anders kon en sliepen altijd in tweepersoonskamers. We gaven per persoon minder dan € 30 euro per dag uit.
Het zuiden is goedkoper reizen/logeren dan het noorden. Als je een degelijke overnachting wenst, moet je maximum 20euro tellen voor een kamer met badkamer. Als je voor gemeenschappelijke wc en badkamer gaat, is het een stuk goedkoper. In chefchaouen (nabij tanger…heel leuk om bergtochten te maken) hebben we voor 12euro/2pers gelogeerd in een mooie riad met gemeenschappelijke douche/wc. Er waren ook kamers voor 5eur/2pers maar dan zit je in een muffe kamer. Zulke prijzen vindt je ook in Marrakech. Het hangt af van hoe netjes je het zelf wil. In Fes vond ik de prijzen iets hoger voor hetzelfde logement. Qua vervoer zijn de treinen goedkoop om lange afstanden te maken, de bus is nog goedkoper maar minder comfortabel dan de treinen. Voor eten kan je heel goedkoop in de kleine resto’s eten… hygiëne is hier dan wel minder. Je kan vb. voor 2eur een tajine eten. Koffie kost zo’n 50 cent à 1eur. Brood is heel goedkoop…voor een klein broodje zo’n 10 à 20 cent, harrira kan je al voor 30 cent krijgen. Het hangt af waar je gaat eten… zoek plekken waar de armere plaatselijke bevolking gaat eten. In principe zou je voor 30 euro/pers/dag wel moeten rondkomen.
Marocco is redelijk duur (vergeleken met andere landen waar ik ben geweest) maar zoals hierboven al werd vermeld, het is maar net wat je zelf wil. Je kan op de daken van hostels/hotels slapen voor een paar euro en op straat eten. dan ben je natuurlijk een stuk goedkoper uit dan als je een privekamer neemt. Gemiddeld zit ik op zo’n 50 euro per dag. ik heb dan altijd een privekamer, met badkamer soms gedeelde badkamer.(gem 20 euro)(heb geen zin meer in dormrooms) (maar het scheelt enorm als je met zijn 2-en een kamer kan delen, ik reis alleen, dus voor mij gaat dat neit op) ik eet meestal een broodje la vache quiri als lunch (overal verkrijgbaar voor niks) en avondeten zit rond een 10 euro (in de grote stad op een relaxte plek) met wat uitschieters. de rest gaat op aan reizen, drinken, shoppen. ene dag hou je wat over de ander geef je meer uit. maar wellicht zijn de prijzen ernstig veranderd, ik ga volgende week weer eens naar marocco en zal het ondervinden.
veel plezier!