Kosten om 2 maanden door Cuba te reizen

Hoi

Ik ben van plan om ongeveer een maand door cuba te reizen. Maar ik ben zeer slecht in schatten en kan niet zeggen hoeveel mij dit kan kosten.
Ik ben student en zal duslow budget reizen dus met openbaar vervoer rondtrekken en in hostels slapen.
Is cuba een duur land? En is het beter om in casas te slapen dan hostels?

Mercie voor de hulp alvast

Hanne

Beste Hanne,

Welkom op het Cuba Forum van Wereldwijzer!

Om meteen met de deur in huis te vallen: Cuba is geen goedkoop land. Dat komt voornamelijk door het grote verschil tussen verkoop aan toeristen en verkoop aan Cubanen. Dat zit 'm in het geld, want er is speciaal “toeristengeld” en er is geld dat de Cubanen uit kunnen geven. Als toerist kun je die peso cubano (lokale munt) ook wel in handen krijgen, maar officieel mag het niet.

Casa Particulares kosten tussen de 15 en 20 euro. Verblijf alsjeblieft niet bij huizen die niet geregistreerd staan. Hoewel de Cubaan je graag zal ontvangen, hij/zij kan daar heel veel problemen mee krijgen (te beginnen met een voor hen onbetaalbare boete).

Ik hoop dat je in ieder geval goed Spaans spreekt. Dan kun je vermoedelijk het voordeligste uitkomen. Er zijn Cubanen die Engels spreken, maar niet veel.

Ik vind het ook altijd moeilijk om te schatten hoeveel ik mee moet nemen. Vandaar dat ik daarom altijd maar een gedeelte in cash meeneem en de rest met mijn creditcard daar ter plekke opneem. In een schriftje houd ik altijd precies bij wat ik uitgeef, zodat ik dat toch wel bijhoud. Mijn uitgave zijn echter niet echt representatief, daar ik veel aan Cubaanse vrienden geef of dingen voor hen koop (niet echt vakantie-uitgaven dus).

Veel succes!

Liefs,
Carolina

Hallo Hanne,

Nou ik ben eens aan het rekenen gegaan.
Gebaseerd op recente gegevens en betrouwbare bronnen.
Wij gaan zelf namelijk van 28 Juni tot 23 juli naar Cuba.

Mijn oom en tante zijn net terug.

Dit waren hun uitgave:
Al deze gegevens zijn gebaseerd op 4 weken.

Met s’en tweeën waren ze 40,- euro per dag kwijt aan overnachting bij geregistreerde casa’s incl. ontbijt en een warme maaltijd.

Als je met s’en tweeën reist dan kun je dus de kosten voor de overnachting delen.
Je betaald namelijk per kamer en niet per persoon.

Goed, laten we zeggen +/- gem. 18,- per casa per dag X 28 dagen = 504,- Euro
+/- 12,- Euro voor ontbijt en warme maaltijd p.p X 28 dagen = 336,- Euro
Wij gaan van Havana naar Trinidad en zo verder naar het Oosten tot Santiago en dan nog Baracoa, van daar weer naar Santiago en dan naar Holguin waar we weer vliegen.
Openbaarvervoer met de Viazul Bus. Dit is niet duur heb ik uitgerekend. De hele rit kost ongeveer 80,- Euro per persoon. +/- 1200 km.

Dus dan kom ik op: +/- 920,- Euro voor als je alleen gaat. Dit is wel echt lowbudget.
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk meer kwijt bent.

Ik denk dat je het best wel met 1000,- euro zakgeld kan doen voor 4 weken, dit is dan alleen voor reizen in Cuba, Casa, en eten.

Een vliegticket is op het moment +/- 1100,- Euro( incl. belasting, visum, twee nachten Hotel )
Hangt er vanaf of je ook nog van Holguin weer terug wild of alleen Havana retour doet.
Wij nemen wel twee nachten Hotel aan het begin van onze reis.

Dan heb je nog geen uitstapjes en excursies.
Dus voor lowbudget denk ik dat je als je alleen gaat op totaal 2300,- Euro uitkomt. Hangt natuurlijk helemaal van je vliegticket af !

Wij schatten onze reis met ze,n tweeën voor een maand Cuba op 4000,- incl. vlucht, etc.
Wij zijn alleen niet van plan om excursies te doen, en Hotels willen we verder meiden. Ook gaan we geen Auto huren wat in je budget snijd.

Tip: vergelijk de lonelyplanet Nov 2006 met de Trotter uitgave 2005 en neus hier rond op het Forum.

Tip: www.viazul.comwww.cubajunky.com

Tip: Arkefly vliegt nog op Holguin

Tip: Surf eens op internet naar gratis proefmonsters cosmetica. Heb ik ook gedaan.
Kost je een uurtje, en dan de volgende week krijg je lading monstertjes door je brievenbus van Hugo boss tot Nivea. Leuk om weg te geven daar.

(Geef wel een oud mail adres op, want anders zit je vol met spam.)

Groetjes,

Remko.

Merci Remko voor die uitgebreidde uitleg! Zo heb ik direct een beter overzicht

Merci

Dat is nog eens informatie waar iemand wat aan geeft keep up the goodwork!

Mucho Gracias !!

K,ben ook wel erg geobsedeerd door dit land, ik verlies me zelf al een beetje in de voorpret.
ben echt weekenden lang bezig met uitpluizen.
Nu nog hopen dat het allemaal lukt op Cuba, … hahahah.

Carolina vult het wel aan als iets niet helemaal klopt.
Ik ben er natuurlijk nog nooit geweest. :wink:

Remko

Voor een ticket zou ik ook eens rondsnuffelen bij op www.jetairfly.com
Ben deze maand op en neer gevlogen voor 384 euro incl. visum en luchthavenbelasting, vertrek vanaf brussel. Indien je een beetje variabele reisdata hebt kun je nog wel eens een aantrekkelijk prijsje tegen het lijf lopen.
Nadeel is dat je bij Jetair nogal eens met vertragingen te maken kunt hebben.