kosten levensonderhoud vergelijkbaar met india ?

Hallo laos deskundigen :slight_smile:

Ik start in sept een reis van ongeveer 2 jaar door azie. Ik probeer in ieder land waar ik kom minimaal een aantal maanden te blijven. Nu is de planning om van kathmandu op bkk te vliegen. Dan via noord-0ost thailand naar laos.
Ik begrijp al uit het forum dat een visum aan de grens is te regelen.
Ik ben een low budget reiziger en ben eigenlijk benieuwd wat ik kwijt zal zijn aan normaal levensonderhoud. Ik maak veel gebruik van B&B of locals om te overnachten. Af en toe een hotel. Ik kan via internet weinig hoogte krijgen bwat nu reele prijzen zijn. Is laos bv vergelijkbaar met India qua prijzen ?

ik heb geen idee wat e prijzen in india zijn.

wij waren met 2 personen gemiddeld 20 euro pd kwijt in laos. dan bleven we gemiddeld 3 nachten op 1 plaats.

Na verhalen van vrienden over India, en een eigen reis door Laos, heb ik wel de indruk dat Laos ietsje duurder is. Het verschilt ook per plek. In Vang Vieng had ik een privé bungalow aan de rivier met eigen badkamer voor 7 US$. In Vientiane was de goedkoopste hotelkamer met eigen badkamer die ik kon vinden, 25 dollar. In Luang Prabang had ik voor ongeveer 4 dollar een eigen kamer.
Eten is wel goedkoop, bussen ook wel; maar die stoppen vaak 3-5 km buiten de stad en dan moet je weer een minibusje of tuktuk nemen, die voor dat korte ritje net zo duur is als de urenlange busreis. Dus houd daar van tevoren rekening mee.
Georganiseerde tourtjes zoals kayaken, met een gids een jungletocht enzo, zijn relatief ook goedkoop (vergeleken met Europa) maar zorgen natuurlijk wel voor extra kosten. Dus het ligt er ook aan wat je gaat doen, en hoe snel je verder reist.
Ik heb zelf ook aardig wat sjaaltjes en andere mooie souvenirs gekocht. En massages genomen (3-4 euro per uur). Ik was duidelijk geen low-budget reiziger die keer. :slight_smile:

De indicaties die Lonely Planet geeft voor dagbudgetten, kloppen meestal heel goed. In mijn gids van 2007 staat bv. low-budget US$15/dag; mid-range (bv. met airco, warm water, westers eten) US$20-25/dag; high end $75 per persoon per dag.
Ik denk niet dat daarin veel veranderd is. Sommige gebieden zijn toeristischer geworden (m.n. Vang Vieng explodeert echt) maar daardoor is er juist nog meer keus uit goedkope hotelletjes. In de afgelegen gebieden zijn de prijzen vrij stabiel denk ik.

1 like

Ik vond India (januari 2011) aanzienlijk duurder dan Laos (januari 2010) maar het hangt helemaal af van de keuzes die je maakt. Als je de standaard backpack route neemt dan zijn er een aantal goedkope opties maar ook duurdere. Als je wat meer van de gebaande paden af gaat wat met het openbaar vervoer prima te doen is bijvoorbeeld Oudomxay, of via Pakbeng naar Nong Khiaw (Ngoi Nua). Je kunt hier echt voor enkele dollars per dag eten, drinken en slapen. Maar bijvoorbeeld trekkings in Luang Namtha zijn prijziger dan in Thailand maar qua ervaring absoluut niet te vergelijken. Laos probeert met behulp van NGO’s echt eco tourisme te ontwikkelen, de kosten zijn wat hoger maar de ervaring is vaak echt heel bijzonder.

N.b. de voedsel prijzen waren afgelopen winter extreem hoog voor Indiase begrippen i.v.m. de grote export naar het ondergelopen buurland Pakistan.