Beste forumleden,
Binnenkort ga ik met mijn gezin een Surinametrip doen. Ik ben erg benieuwd hoe de prijzen voor levensonderhoud in Suriname liggen (mn eten en drinken)…
Groetjes, Marja.
Suriname is duurder dan bijvoorbeeld Azie, maar naar mijn mening prima te betalen vergeleken met andere vakantielanden.
Een vakantiewoning huren in Suriname is goedkoop. Voor EUR 125 / 150 per week heb je al een keurig huis, dat van alle gemakken is voorzien.
Uit eten gaan in Suriname is doorgaans niet duur. Dat geldt met name voor typisch Surinaamse eten zoals Rotti, Bami, Javaans, Chinees etc. Allemaal prima te betalen. Dat Surinaamse eten kun je meestal ook meenemen. Met name in het uitgaanscentrum kun je ook meer internationale dingen eten. De standaard eetcafé dingen zoals spagetti, hamburgers of sate met friet enzo zijn ook betaalbaar, zeker vergeleken met andere vakantielanden.
Drinken: Bier (Jogo) en frisdranken (Soft) en Surinaamse sap: niet duur.
Lokale (verse) levensmiddelen die je bijvoorbeeld op de markt koopt of soms in de (Chinese) supermarkt, zoals melk, groente, rijst, kip, vis : ook niet duur.
Geimporteerde levensmiddelen: In Suriname wonen weinig mensen en er wordt betrekkelijk weinig geproduceerd. Veel supermarktartikelen (bijvoorbeeld uit blik of glas) zijn geimporteerd uit Nederland, de VS, Zuid Amerika of uit het Caribisch gebied. Deze produkten zijn daarom duur. Vaak zelfs duurder dan bij ons!
Luxe producten: electronica, witgoed, computers, camera’s accesoires: allemaal geimporteerd voor een kleine markt en daarom vaak duur en/of verouderd qua specificaties.
Kleding en kleine produkten uit China: In Suriname kun je in winkels, op de markt en in grotere supermarkten vakantiekleding en andere produkten kopen zoals huishoudartikelen en speelgoed, voor niet al teveel geld. Deze produkten komen meestal rechtstreeks uit China. De kwaliteit valt vaak tegen, maar dat zal vaak niet uitmaken tijdens de vakantie.
Shopping Malls: Hier worden vaak geimpmorteerde westerse producten verkocht: merk speelgoed, huishoudartikelen van de Blokker, luxe artikelen en merkkleding. Allemaal erg duur, meestal duurder dan bij ons. De doelgroep lijkt vooral te zijn: de kleine groep rijkere Surianmers, Surinamers uit Nederland, pensionadas, expats, stagiaires en toeristen.
Let wel: wat voor ons niet duur is, is voor de lokale bewoners vaak wel duur. De meeste Surinamers verdienen weing (minder dan € 300 per maand), er zijn nauwelijks uitkeringen en er is sprake van inflatie.
Ga daarom niet lopen “pronken” en wees niet te gierig als je met lokale mensen omgaat (ze zijn overigens wel wat gewend van Nederlanders :teeth::teeth:). Een cadeau uit Nederland zoals baby/kinderkleding, schoolspullen of speelgoed voor de kinderen wordt vaak erg gewaardeerd. Vergeet ook niet dat Surinamers vaak erg gastvrij zijn; ook bij arme mensen staat de deur staat vaak open en vaak kun je mee eten.
Veel plezier!