Kosten Levensonderhoud Engeland

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een baan gevonden in Bristol, ga dus binnekort emigreren en ben nu een beetje bezig met mijn toekomstige financiële situatie in kaart te brengen.

Maar wat ik nog niet heb kunnen vinden: hoe ligt het prijsniveau in (Zuid-West) Engeland in vergelijking met Nederland?

Met andere woorden weet iemand wat je nou per week/maand zo’n beetje uitgeeft daar? Wat ben je kwijt aan vaste lasten als gas, water en licht? En dagelijkse boodschappen? En wat kost het om een autootje te rijden daar (benzine, wegenbelasting, autoverzekering)? In vergelijking met hier?

Groetjes,
Jenny

Bristol is een vrij grote stad, aanzienelijk goedkoper dan beijvoorbeeld London, maar over het algemeen is alles net iets duurder dan hier in Nederland.
Gas en electra betaal je niet zoals hier maandelijks aan een energiebedrijf. Je kan bij het postkantoor een kaart kopen vanaf 10,- pond tot aan 200 pond. Deze kaart moet je thuis in je meterkast stoppen, als de kaart bijna op is begint ie te piepen, dan weet je dat je weer naar het postkantoor moet om een nieuwe te halen.
Het hangt af van je eigen verbruik.

een auto aanschaffen is over het algemeen duurder dan hier. een 2e hands auto die hier 5.000,- euro kost, kost daar 6.000,- euro. benzine is goedkoper zo’n 20 cent per liter. en wegenbelasting betaal je niet in Engeland.

Je ziektekostenverzekering kost weinig, en dokters en ziekenhuizen zijn gratis, de tandarts betaal je het volle pond voor.

De huurprij van een woning betaal je meestal per week en ligt aanzienlijk hoger dan hier, ik weet niet wat de Bristolprijzen zijn. Je hebt in bristol de dure wijken en de goedkopere, dus daar zit veel verschil in.

het levensonderhoud van boodschappen enzo, is anderhalf keer duurder dan in Nederland.

Het salaris als je gaat werken ligt ook weer iets hoger dan in Nederland.

Dank je voor je reactie! Het is dus inderdaad echt zo dat je in het dagelijks leven (boodschappen) in ponden uitgeeft wat je hier in euro’s uitgeeft. Wauw… :wacko: Maar inderdaad ligt mijn salaris gelukkig wel iets hoger dan dat het hier zou zijn waarschijnlijk.

Hoe zit het eigenlijk precies met die ziektekostenverzekering en/of NHS? Zit die inbegrepen in de NI-bijdragen of moet je dat nog apart betalen?

En nog een vraagje over de auto: kennen de Engelsen zoiets als de APK hier? Of een andere vorm van keuring? Want ik wil inderdaad een tweedehandsje aanschaffen, maar natuurlijk geen kat in de zak kopen…

Bedankt alvast weer! En als iemand verder misschien nog aanvullingen, reacties of informatie heeft, alles is welkom!

je sluit of in Nederland een reisverzekering af kan voor 1 jaar. Of je verzekert je bij je werkgever.

Er bestaat een soort APK voor je auto, maar weet niet hoe het heet. schijnt dat deze keuring zelfs strenger is dan in nederland.

kan je nieuwe werkgever je niet helpen met wat zaakjes te regelen? zoals een auto?

oh ja nog een goede tip, als je in bristol woont moet je een zomers naar het Galstonbury Tor festival gaan, dat het pop en theater festival van Engeland. Ook zonder festival is Glastonbury erg gaaf en Bath is ook een aanrader!

Hallo,

Als je een auto koopt in engeland dan is dat vaak inclusief tax and mot.
Mot is het engelse voor APK en dat moet jaarlijks gebeuren1 (je oude datum van je MOT staat op de eigenaars papieren) je kunt pas een auto kopen als je een vaste woon of verblijf plaats hebt want dit gaat weer op juow eigenaars papieren.
Je betaalt geen wegen belasting maar je moet wel een legale taxdisk aanschaffen dit kan bij het postkantoor en dit is half of jaarlijks en hoe groter de auto hoe duurder de taxdisc. ditzelfde geld ook voor je verzekering. Hoe langer je in engeland woont en hoe langer je hier rijdt hoe goedkoper en je no-claim bonus in nederland telt helaas niet mee.

Het is inderdaad wel duurder om hier te wonen maar als je eenmaal hier ingeschreven staat met een NI nummer (die je bij je lokale DSS office kunt aanvragen, je moet wel een aantal papieren mee nemen) dan kun je gratis gebruik maken van de NHS. Je kunt je inschrijven bij een dokter en je hoeft alleen voor bepaalde recepten een eigen bijdrage te betalen. Je bezoek aan de dokter is gratis. Als je eenmaal werkt betaal je een bydrage aan belasting en National Insurance (dat is zo ongeveer je ziektekosten) als je beter verzekert wilt zijn dan kun je prive een ziektekosten verzekering aansluiten en krijg je vaak voorang by prive ziekenhuisen waar je als je geen prive zieketekosten verzekering afsluit niet opgenomen kan worden.

Er is hier nog steeds veel prive een staat zoals ziekenhuisen en scholen, wil je nog meer informatie geen probleem laat het me weten.

groetjes bianca

Ps het zuid westen is wel leuk om te wonen zelf woon ik in Salisbury he en de dichtsbijzijnde ikea is in bristol

Hallo,

Ik ben Mark en ik ga binnenkort ook verhuizen naar de omgeving van Bristol. Mijn vriendin woont er in de buurt enheeft daar een baan. Kan iemand mij vertellen of het moeilijk is daar een baan te krijgen in de Horeca? Ik ben gediplomeerd kok en zou daar graag weer aan de slag willen in een Hotel of Restaurant!! Is het moeilijk om in de omgeving van Bristol aan een huis te komen? Mjn vriendin is het nu allemaal aan het uitzoeken voor me maar als jullie meer weten hoor ik het graag. En natuurlijk wil ik graag in contact komen met mensen die daar in de omgeving wonen altijd gezellig toch!!!

ik hoor het graag van jullie

Gr. Mark