kostens levensonderhoud in GB

Voor een vriendin van me ben ik op zoek naar een geldbedrag dat een studente van 22 jaar ongeveer nodig zal hebben om in GB te overleven. Eten, drinken, kleding uitgaan… wie heeft ervaring met een uitwonende student(e)?

Andere vraag wordt een creatieve studie HBO goud- en zilversmeden in Nederland door een instantie gesubsidieerd?

Alvast bedankt voor de reacties…

vraag1:precies is moeilijk te zeggen, maar ik kan je nu al vertellen, ongeveer 3x zoveel als in Nederland, leven is daar stervensduur dus zou er 2x over denken om die actie te ondernemen, steeds meer Britten zoeken het buiten Engeland omdat ze zelf niet rond kunnen komen.

vraag: naar mijn weten niet maar heb niet veel verstand van de edelmetaal industrie.

Bedankt voor je snelle reactie… Helaas zit het meisje er al… en met name omdat het zo’n goede opleiding is. We moeten dus roeien met de riemen die we hebben.

Hey!

Het ligt er ook maar net aan waar je zit. Of je in het Noorden of in het Zuiden zit. Ik ga vandaag naar Sheffield voor een weekje om zaken te regelen en dingen op een rijtje te zetten omdat ik er in september ook wil gaan studeren. Sheffield is de goedkoopste stad in Engeland om te studeren. Het klopt wel dat Engeland duurder is dan Nederland, maar de lonen liggen daar ook hoger, dus het komt eigenlijk op hetzelfde neer. Ook al heb je maar een simpel bijbaantje naast je studie, je verdient er daar meer mee dan je hier zou doen. Ik hoop in februari weer terug te gaan en mn eigen plek te hebben en een baantje, zodat ik in september kan beginnen en de stad heb al heb leren kennen. Welke studie doet ze daar als ik vragen mag en hoe wordt deze gefinancierd?! Ik moet een afspraak met de IB groep maken omdat mijn studie niet op de lijst staat met studie’s die in het buitenland gefinancierd worden, en ik niet ingeschreven sta bij een Nederlandse Hogeshool, maar uit mezelf ga. Ik hoop dat het allemaal lukt voor haar. Kijk anders eens op deze site: www.educationuk.org

Groetjes Maj

Ha Maj,

Bedankt voor je reactie … ze studeert aan het KIA Kent Institue of Art and Design in Rochester, Kent … Goldsmithing…

Groetjes,

Vro

Dit klopt niet echt, in de verhouding wat daar de vaste lasten zijn, en het nieuwe belastingssysteem, verdienen ze stukken minder dan ons, ga maar is in de bloemen industrie kijken hier, zit vol met engelsen die hierheen gekomen zijn, in kraakpanden wonen en in de bloemenindustrie werken, en de meeste zijn niet meer van plan terug te gaan omdat volgens hun je hier “veel meer” geld verdiend dan in Engeland.

Ik denk dat de reactie van Kai1980 ietwat overdreven is.
Woon nu 13 maanden in Southampton en ben er achter dat kosten voor levensonderhoud ongeveer vergelijkbaar zijn met nederland (vroeg met de gulden was het 3 keer zo duur, maar met de euro is het aardig gelijk getrokken.(uiteraard zijn je uitgaven ook sterk afhankelijk van je levensstandaard.)

een kamertje is hier al te huur voor zo’n 40/50 pond per week (www.rightmove.co.uk), wat ik niet echt 3 keer zo duur vind als in Nederland. verder is mijn ervaring dat boodschappen iets duurder zijn, maar ook afhankelijk of je veel versproducten/bier/wijn koopt.

Hartelijk bedankt David!!

hallo,

Ik ben het eens met David, je maakt je leven natuurlijk zelf duur. Mijn man heeft een jaar in London gestudeerd op kosten van de Marine, hij had een kamer voor 1000 pond per maand. Vond ik belachelijk duur, het was redelijk dichtbij het centrum. Maar als je wat verder van het centrum gaat wonen, woon je natuurlijk ook goedkoper.

In de tijd van de gulden ben ik maar niet gaan omrekenen, dan moet je de pond maar als een gulden uit gaan geven. Met de euro is het natuurlijk wat anders. Kan ik nu van pond naar euro omrekenen en van euro naar gulden ha ha… word je helemaal blij!!

Gewoon verstandig inkopen doen lijkt mij het handigste en wat informatie op de uni inwinnen wat de andere studenten normaal doen. En vaak samen gaan eten, is vaak toch goedkoper, dan wel bij elkaar en niet uit eten natuurlijk!!

Succes

Ha Marine,

Dat is inderdaad de praktijk… goed opletten en met elkaar eten enz. Dank voor je reactie.

Hai Vrootje-
ik heb zelf in Bournemouth gestudeerd en in het zuiden is toch nog een van de duurdere plekken om te studeren - ook niet zo goedkoop als het noorden heb wat vrienden die daar wonen. Huur is toch zo tussen de 40-70 voor studentenkamers, maar je uni regelt ws voor eerstejaars toch? Meestal het geval.

Je kunt het zeker voor een stuk goedkoper dan 3x zo duur als in NL doen. Ik zou zeggen kopen bij de Lidl en Aldi ipv Waitrose, en Asda en Sainsburys of Tescos hebben eigen merk dingen waarmee je ook al veel kunt sparen. En wat ik nu doe, samen eten met huisgenoten is ook een stuk goedkoper dan telkens voor 1 persoon koken (en gezelliger :yes: )

Wat betreft de IB groep…ik heb nooit stufi gezien en heb ZEKER geprobeerd, maar misschien omdat jouw studie iets aparter is dat het wel kan. Ik ben nu voor mn Master in NL nog steeds aan t vechten voor stufi…geef t zo langzamerhand op…:mad:

Maar de studie in de UK - ik raad het aan ik heb het super gehad en ga nog steeds graag terug…en wie weet daar werken later.

Gr, Floor

Weet iemand hoe het qua kosten is in Glasgow?