Kosten levensonderhoud Costa Rica

Hallo allemaal,

Wij willen met ons gezin (41, 40, 11 en 7 jaar) in 2012 een rondreis (4 a 5 weken) maken door Nicaragua, Costa Rica en Panama. De vlucht boeken we zelf en de rondreis wordt samengesteld door een touroperator. De rondreis is inclusief de kosten voor overnachtingen, excursies en vervoer.
Wat ik moeilijk in te schatten vind is hoeveel we ongeveer met ons gezin kwijt zijn voor het levensonderhoud per dag tijdens onze rondreis. Hierbij denk ik dat we de meeste kosten kwijt zijn aan eten (ontbijt-lunch-diner en versnaperingen onderweg). We willen deels zelf koken (50%) en deels uit eten (50%) gaan (geen dure restaurants maar eenvoudige local maaltijden). Ontbijt en lunch gewoon eenvoudig zelf regelen.
Kan iemand mij een inschatting geven qua kosten?

Met vriendelijke groet,
Che Jansen

Oh, wat ben ik jaloers!
Ik ben zelf vorig jaar anderhalve maand in Costa Rica geweest, en ik vond erg veel verschil tussen de prijzen van verschillende producten. Wanneer je fruit, bonen, rijst,gehakt en andere producten die locals veel gebruiken koopt, zijn de prijzen vrij laag. Maar voor meer internationale, typische toeristenproducten als nutella (4 euro per potje!!), uien, kaas, en vleeswaren kun je op behoorlijk hoge bedragen rekenen.
Wat je kwijt bent aan het eten hangt dus heel erg af van wat je wilt eten. Ik denk dat je het best gewoon de tarieven van hier in Nederland in gedachten houden, dan kan het alleen nog maar meevallen.
Erg goedkoop is casado of gallo pinto te maken, recepten staan wel op internet.

Uit eten kan in principe tegen een redelijke prijs, vooral bij soda’s, daar kun je vaak voor 3000 colones (6 euro) best wel goed eten. Je moet er echter wel op letten dat je nog belasting over het eindbedrag betaalt, dit is meestal 10-13 procent. Maar in duurdere eetgelegenheden wordt soms eerst 10%, en daarna nóg eens 13% belasting gevraagd, let hier dus wel even op voor je gaat zitten. De belastingtarieven staan meestal onderaan de menukaart.
Verder wil ik je aanraden om vooral een batido con leche te bestellen als je van milkshakes houdt.

1 like