Kort verslag city-trip Rome

Ik heb in Juli voor het eerst voet gezet op Italiaanse bodem, en dat is me prima bevallen. Hierbij een kort en bondig verslag van mijn citytrip naar Rome.

Met drie vrienden besloten we begin Maart om naar Rome te gaan, gewoon omdat het er mooi uitzag en omdat je er toch wel een keer geweest moet zijn. Ons vervoer werd uiteindelijk de nachttrein omdat we iemand hebben die niet wil vliegen. Hoewel de trein in mijn ogen wel zijn charmes had (mooi landschap, lekker rustig) viel dit erg tegen. Het waren twee nachttreinen, de eerste van utrecht naar munchen en dan na een dag in munchen de volgende nachttrein naar Rome. Het was donker buiten, dus geen landschap te zien en in een zitcoupe valt echt niet te slapen.

Rome zelf was alles wat ik ervan verwachtte en misschien wel meer. De stad is chaotisch maar zo prachtig. De bevolking is druk maar heel hulpvaardig en het eten is zo ontzettend lekker!!

We verbleven in Hotel Marconi, dat ligt letterlijk om de hoek bij Station Termini. Heel handig want je kunt er vanuit de nachttrein zo naartoe kruipen maar de buurt is, net zoals in alle grote steden, naast het station niet al te gezellig. Ideaal was wel dat vanuit Station Termini je met de bus en metro alle kanten opkunt en heel Rome kunt bereiken. We kwamen er ook achter dat je met een kleine tien minuten lopen in de richting van Piazza Repubblica en verder je in een leuke buurt terechtkomt.

We waren met z’n 4en en hadden 5 dagen in Rome. Om het leuk voor iedereen te houden en ervoor te zorgen dat niet steeds 1 iemand de kaart moet lezen (dat ben ik namelijk meestal) hadden we ieder een dag. Alleen de eerste dag was gezamenlijk en aangezien we toen toch nog moe waren hebben we die in een hop-on hop-off bus doorgebracht en zijn we langs de Trevi-fontein geweest.

De zondag besloten we naar het Vaticaan te gaan. Dat leek ons wel toepasselijk (we zijn allevier niet gelovig). De St. Pieter is werkelijk prachtig en moet je echt zien! We hebben de koepel beklommen, wat een geweldige trappen, enorm vermoeid hebben we genoten van het prachtige uitzicht. Helaas was de Sixtijnse kapel gesloten (altijd op zondag!!)
maar dat is dus een reden om terug te keren naar Rome.

We hebben ook het Colosseum bezocht, een indrukwekkende ervaring, zo raar om rond te lopen in iets wat er al zolang staat. De Romeinen voor de deur zijn grappig en we staan er leuk mee op de foto, maar blijkbaar kostte dat ook geld… Ahja, het was vakantie en de foto’s zijn echt geweldig!!

Op ‘mijn’ dag zijn we naar de markt geweest op Campo De Fiori, de weg hebben we gevonden door een hulpvaardige oude Italiaan. De markt is er echt geweldig kleurrijk en het fruit dat je er kunt kopen is super, de koopman met zijn ‘machina carotta’ was geweldig… Elke tourist moest kijken hoe hij wortels schraapte onder de geweldige woorden:“Spaghetti?? Non, non, none Spaghetti… Carotta!!”

De winkelstraten van Rome zijn ook leuk en divers, vooral de kleine delicatesse-winkeltjes zijn hartstikke leuk om te bezoeken!

Eten deden we in zijstraatjes, van kennissen hadden we gehoord dat daar het eten lekkerder en redelijker geprijsd is en dat de bediening meestal vriendelijker is. Dat kunnen we inderdaad beamen. Het eten was echt super en hoewel niet elke ober/serveerster Engels sprak waren ze wel heel vriendelijk.

We hebben er flink genoten en ik kan Rome aan iedereen aanraden. Na dit voorproefje zou ik de volgende keer nog meer van Italie willen zien, het land lijkt me prachtig, de bevolking is vriendelijk en het eten heerlijk!

Leuk verslag Lianne! En de Sixtijnse kapel is zeker een mooie reden om nog eens terug tegaan.

[quote=“marifran, post:2, topic:44604”]

Leuk verslag Lianne! En de Sixtijnse kapel is zeker een mooie reden om nog eens terug tegaan.
[/quote

Hey Lianne,

Ik dacht dat je verhaal echt leuk was! :slight_smile: Ik ben ook onlangs naar Rome geweest. Heb daar voor 1 week gebleven en ik heb wel met de vliegtuig geweest :slight_smile: Namelijk omdat ik meer tijd wou hebben on Rome te ervaren!

De Colliseum heb ik ook bezocht en ik denk echt dat meer Nederlanders dit monument moet bezoeken want de meeste van ons krijgen dit monument alleen maar op foto´s of films te zien (Gladiator) bijvoorbeeld.

Ik wil eigenlijk weer weg voor een weekje en heb een goede ervaring met www.oh-holidays.com gehad om erbij een appartementje te komen. Het leek mij super voordelig maar natuurlijk wil ik ook van jullie allemaal horen waar het goedkoper is. Ik vind het zo prima want ik wil mijn budget meer aan een ervaring te besteded en niet waar ik slaap! :slight_smile:

Ik wou graag horen als jullie nog van plan zijn om naar een andere bestemming te gaan, misschien zullen jullie nog meer spannende verhalen aan ons vertellen!

Henk

Hoi Lianne,

Wat leuk dat jullie met de trein zijn gegaan, lijkt me opzich een unieke ervaring!
Jouw reis klinkt een beetje zoals de mijne.

Enige verschil is dat wij met het vliegtuig zijn gegaan en de vlucht gemist hebben haha.
Na heel wat geregel uiteindelijk vanuit Eindhoven naar Rotterdam om daar een vlucht de volgende ochtend te halen!

Colosseum is een geweldige ervaring! Inderdaad leuk om het met eigen ogen te zien in plaats van in een film. Kijk wel uit met de verkopers die voor het Colosseum staan.
Bij ons begon het te regenen en we wilden een paraplu kopen.
Na flink wat afdingen hadden we eindelijk een paraplu in onze handen en hij het geld.
We moesten ons wisselgeld nog krijgen toen de politie aan kwam rijden! Vervolg was dat de man het op het rennen zetten en wij zonder wisselgeld achterbleven!
Gelukkig heb ik een snelle moeder die hem achterna gerend is!

Ook nog een tip; bestel geen warme chocolademelk in Italie!
Ik heb het geprobeerd en ik ben zowat in een hypo beland door de hoeveelheid chocolade (gewoon een blok chocolade verhit!)

Al met al een topreis gehad!

Groetjes,
Anouk

Ik was begin oktober in Rome. Fantastische stad zeker voor een dag of 5. Een paar tips;

  • Er zijn veel fonteinen, de mooiste, voor mij, zijn die van Trevi, Piazza Spagna (met de Spaanse Trappen), Piazza Navona (een erg mooi autovrij plein met 2 prachtige fonteinen en de prachtige Santa Agnese kerk), Piazza Republicca en de fontein bovenop een helling boven de wijk Trastevere.

  • De wijk Trastevere in het algemeen, leuke intieme straatjes, veel niet al te dure restaurants

  • Kerken in het centrum in het algemeen, bijna elke kerk in de binnenstad is fantastisch en altijd weer net even anders dan eeen vorige. Voorbeelden van mooie kerken zijn Santa Maria Maggiore, San Giovanni in Laterno, maar ook bijv. de zeer oude zoals San Clemente en Cosmedin.

  • Het vaticaans Museum vooral vanwege de Sixtijnse Kapel en de Rafaelzalen daar voor. Ook de Rafaelzalen zijn volledig en schitterend beschilderd. In tegenstelling tot in de Sixtijnse Kapel mag je in de Rafaelzalen wel foto´s en video´s maken. Alles wel zonder flash. Het Vaticaans is goed te doen in een paar uur tijd en in combinatie met de Sint-Pieter

  • Ga niet ´s morgens naar de Sint-Pieter en bezoek alleen de kerk en de tombes niet de koepel boven, dat is ver klimmen, kost je nog een euro of 6 en kost veel tijd zeker ´s morgens. Beter is bijv. eerst naar het Vaticaans museum en later op de dag naar de Sint-Pieter

  • Openbaar vervoer in Rome is een beetje ingewikkelder dan in plaatsen als Milaan of Parijs. dit komt omdat er onder het centrum geen metro ligt. Dit vanwege de archeologische waarden, opgravingen en zo. Het openbaar vervoer in het centrum bestaat dan ook voornamelijk uit bussen en een paar trams. Het lezen van de route- en tijdschema´s is vrij lastig en het duurt even voordat je het door hebt. Lopen is wel mogelijk, afstanden in het centrum zijn niet extreem groot, maar uiteraard wel aanzienlijk. Vrij centraal ligt het Piazza Venezia. Veel bussen gaan daarheen vanaf het Termini Station.

  • Ten oosten van Termini ligt het wel per metro bereikbare Piazza Vittorio Emanuelle. Hieromheen zijn veel kleine en vaak goedkope winkeltjes van Chinezen en Indiers en ook een paar goede Indiase restaurants. Een 600 tot 700 meter voorbij het plein is een zeer grote ijssalon gevestigd die claimt de oudste van Italie te zijn. Ze hebben wel 50 soorten ijs. Niet duur, erg lekker en een aparte ervaring

  • In het algemeen valt de prijs van het vaak erg lekkere eten in het centrum van Rome erg mee, zeker als je een beetje je ogen openhoudt

  • Het Collosseum is erg druk bezocht, er zijn vaak erg lange wachtrijen. Om het goed te zien heb je eigenlijke een tour met een gids nodig die je wijst op de achtergronden en details. ik geloof dat je tickets in de voorverkoop kon kopen om de wachtrijen grotendeels te passeren, kan ook met tour zijn.

  • Zelf niet geweest maar mogelijk interessant zijn de markt Campo dei Fiori, de voormalige Joodse wijk met het het Museo Ebraico di Roma (het Joods Historisch Museum van rome), mogelijk ook het park aan de Noordrand van het centrum waarin de Villa Borghese, de dierentuin maar ook verschillende musea waaronder het etruskisch Museum (Museo Nazionale Etrusco di Villa Giulia) zijn gevestigd

  • Rome ligt relatief dicht bij de kust, er zijn goede verbinding onder andere een soort stadstrein die heel vaak rijdt. Wel spreken de berichten elkaar wat tegen over de kwaliteit van het zeewater daar. Sommigen zeggen dat het geen probleem is, anderen zeggen dat je wat verder weg van de eerste haltes van de regionale trein aan zee moet. In Ostia Antica schijnen ook erg interessante overblijfselen uit de Romeinse tijd te zijn. Ook Appia Antica en Tivoli hebben interessante Romeinse overblijfselen.

  • Ook de bergen van de Abruzzen zijn relatief dichtbij. Er gaat een bus naar Pescasseroli, van waar uit allerlei wandelroutes door dit schitterende nationaal park te doen zijn. In het bergachtige park lopen honderden gemzen, edelherten en wilde zwijnen rond. Ook zijn er wolven en beren al is de kans om die te zien niet groot.

1 like

hallo,

ik ben ook in rome geweest en was echt wel supper om daar rond te lopen.

Het zag er erg oud uit, op/in films krijg je echt een hele andere indruk.

ook wel leuke ervaring met die straatverkopers.
wij hadden een statief in onze handen en wouden er geen 20 maar 10euro voor betalen, opeens liep hij weg en kwam niet meer terug.

later kwamen we er achter dat er dus politie had gelopen en dan gaan ze dus snel weg.
afdingen daar werkt wel heel goed.

heb een leuke ervaring met deze vakantie opgedaan.
dus zeker een aanraader.