Veilig pakeren in Rome

Wij zitten straks zo,n 40 km van Rome op een Camping en willen natuurlijk Rome zien. Later ook weer met een hele auto terug. kan dat !!!
Dus zoeken wij een veilige plek nabij centrum.
Alvast bedankt:zon02:

kan je vandaar niet met de trein???wij zaten ook buiten rome en gingen telkens met de trein.makkelijk en snel!

Bedankt, goeie tip.
Wij zitten op de camping Romaflash sporting. in bracciano. Ik hoop dat daar een station is. Op welk station (Rome ) moet ik letten.
En heb je nog meer goede tips???.:zon02:

ik heb van horen zeggen wel gehoord dat vandaar een trein rijdt naar roma termini,dus dat komt wel goed!houdt er wel rekening mee,dat s,avonds de treinen niet zo laat terug gaan!!!en vergeet als je een kaartje hebt gekocht hem niet af te stempelen,anders krijg je een vette boete(weet ik uit eigen ervaring,oeps)
mocht je meer willen weten,vraag maar raak.

:frown: Boete, niet leuk,geld moet naar lekker eten enz.
Ik zal er op letten. Bedankt.
Met wat uitgaan tips (eten&drinken) in Rome zal ik wel blij zijn.
Ook willen we ons vermaken bij Pisa??. Het is de eerste keer Italie…dus!!
En denk je, tijdens de reis moet je ook … aan doen, nemen wij van harte aan.:vak02:

eten kan je in rome geweldig!dat hoeft ook helemaal niet duur te zijn.zolang je niet aan de beroemde pleinen zit en bij bezienswaardigeheden!neem dan liever de zijstraatjes.daar kun je echt heel goed eten.ik heb bijna overal in rome goed gegeten.echt overheerlijke bruschetta,s,pizza,s en pasta,s en dan nog maar te zwijgen over die heerlijke toetjes!
tja,en wat je moet zien???alle bekende hoogtepunten natuurlijk!heb nog wel een paar goede tips.wil je naar het collosseum koop dan je kaartje bij het palatijn,zodat je niet in de rij hoeft te staan bij het collosseum.bij het forum romanum kan je een audioguide huren,hartsikke makkelijk en krijg je alle info en dat op je eigen tempo.pantheon is prachtig.vooral hoe dat licht er door schijnt.het is gratis en ook daar hangen audio guides.de trevifontein,de ideale plek om met een lekker ijsje even uit te rusten.vanaf de spaanse trappen loop je zo de via condotti op,de duurste winkelstraat van rome.natuurlijk heb je overal prachtige pleinen bijv.piazza navona,maar ook piazza del popolo.vanaf daar loop je zo naar villa borghese(beelden van bernini).je zou de oudste weg naar rome kunnen doen,de via appia antica.daar heb je ook verschillende musea bij die je met 1 kaart kan bezoeken en ook meerdere dagen geldig is.het sleutelgat is leuk.als je op deze plek door het sleutelgat kijkt zie je het sint pieter.uiteraard het vaticaan.klim vooral naar het hoogste punt voor het prachtige uitzicht.je hebt nog de engelenbrug met burcht.beetje luguber maar wel leuk om te zien is het kapucijnersklooster.verder heb je overal prachtige verblijven van de paus,die de moeite waard zijn.maak een wandelingetje langs de tiber.ach er is zoveel moois,ga vooral lopen dan kom je de mooiste en leukste dingen tegen.als je van wat minder toeristisch dingen wilt zien heb ik nog wat tips voor je,maar je zal zien dat je tijd te kort hebt.geniet van de sfeer en laat je niet gek maken door het verkeer.

1 like

Best Mikkie, Bedankt voor alle info, wij hebben nog nooit zoveel italiaanse worden gelezen laat staan zien.
Onze computer heeft er even uit gelegen vandaar de laate reactie. In drie weken moet het toch lukken veel te zien, al hoe wel we niet elke dag gaan natuurlijk en we nemen een boekje mee. Later zal ik verslag doen hoe het was, Bedankt

graag gedaan hoor!o,ja buiten de grote plaatsen,zou ik vooral gaan eten waar de italianen ook eten.ziet er meestal ongezellig uit met de tv aan,maar daar krijg je wel het beste eten.welke plaatsen doe je nog meer aan?pisa,wil ik ook nog eens zien.wij gaan nu meer naar het zuiden.
lijkt me leuk om te horen hoe jullie het hebben gehad!wanneer gaan jullie?

Station Rome is station Termini. Vanaf het meer van Bracciano gaat er ongeveer elk uur een trein naar Rome. Ook zijn er vandaaruit goede busverbindingen naar Rome. Als mijn vrouw en ik met de auto een dagje naar Rome gaan, parkeer ik meestal de auto bij het metrostation Arco Travertino (1 station voor station Cinevita, is trouwens ook leuk om te zien, daar worden de meeste Italiaanse films en tv series gemaakt). Groot parkeerterrein, gratis. Metro naast de deur, dus in 5 minuten tijd zit je bij Spagna of foro Romano. Koop wel bij de Tabacchi kaartjes voor de metro.

Wij gaan de laaste week mei, met een stop in Duitsland en Piza. Terug via Milaan, maar dan zijn we al weer drie weken verder. Veel zien da’s belangrijk en ook lekker genieten van goed eten. Dat station Termini, is dat het station in het centrum??? kunnen wij vandaar lopen naar de bezienswaardigheden??? En wat is goedkoper de trein of de auto,ik denk dat we beiden een keer doen. Was het maar zover:disgust:

kaartje kost geloof ik 2,80.mocht je binnen 6 uur weer terug willen kan dat op hetzelfde kaartje.de metro kost een euro,maar er zijn maar 2 lijnen.je kan dus niet overal komen met de metro.wel lekker snel!dus waarschijnlijk zal het toch ook wel de benenwagen worden!
nou ik hoor het al dat worden 3 topweken!veel plezier!

Station Termini ligt niet iets buiten het centrum. Te voet vanaf Termini is best goed te doen naar Spagna etc.
Lijn A gaat naar o.a. St.Pieter, Spagna (spaanse trappen), station Termini, Arco Travertino, Cine-citta.
Lijn B gaat naar: EUR (nieuwe voorstad Rome), st. Paul, piramide van Cestius, Circus Maximus, Colosseum en station Termini.
Een kaartje is (afgestempeld) 74 minuten geldig. Met de auto naar Rome rijden kan een grote chaos worden, veel files op de via Salaria (langs deze weg lkiggen de studio’s van Rai Uno). Deze weg is grotendeels 4 baans met vrij veel stoplichten. In het spitsuur kun je dus over ongeveer 3 km. wel meer als een uur doen. Daarna zit je, voordat je het weet, bij het Colosseum met dus geen parkeerterreinen en als je er een vind, dan staan er in een mum van tijd ettelijke andere auto’s voor, opzij en achter je en heb je deuken in je bumper of nog erger. Op een plaatsje van 2 meter gooit een Romein zijn auto van 3,5 mtr. er nog tussen, duwen met de bumper tegen de voorligger, daarna tegen de achterligger en hij heeft plaats. Dus auto in een voorstad van Rome of bij een van de stations van de metro (niet het centrum) en vandaaruit met metro of trein, veel gemakkelijker en veel goedkoper. Let wel op, de laatste metro vertrekt om 23.30 uur.
Let ook goed op zakkenrollers in het centrum. Colosseum was vroeger gratis, nu moet je voortaan betalen om daar binnen te komen. Omgekeerd: voor het forum Romanum moest je vroeger betalen, nu is dat gratis.
Ga ook niet op de Via Corso eten of drinken, daar betaal je je blauw. Pak een zijstraatje. Ga ook niet vooraan op een terras zitten maar pak in het barretje een drankje staandebeens, veel goedkoper. Overigens, binnen zijn ook vaak tafeltjes en stoelen (wel beperkt). Neem zakdoeken mee, want het centrum van Rome heeft een heel vuile lucht (enorm veel gemotoriseerd verkeer).
Type ook eens op Google in: metrolijnen in Rome.
Heel veel plezier in Rome. Mijn vrouw en ik zijn er al ettelijke keren geweest.
Als je bij het Pantehon staat en je hebt het Pantheon achter je, zie je aan de overkant van het plein links van de weg een woning, met een groen “balkon”. Dit is vroeger van Napoleon geweest en thans is het eigendom van Sophia Loren. Helemaal bovenin woont een Nederlander.

Beste mensen

Bedankt voor alle info, dat ons helpt een fijne vakantie in Rome te houden.
Ja, het weer kunnen jullie niets aan doen, maar gezien de tijd zal het wel goed gaan. Later zal ik van mij laten horen.

Gr Eekhof:dag:

Hoi,
wij (2 volw. en 2 kids van toen 13 en 10) zijn 2 jaar geleden ook een week op camping Roma Flash Sporting in Bracciano geweest. Mooie rustige camping, heerlijk onder een grote boom vlakbij het meer en het sanitair gestaan. Vanaf de camping kun je het mooie kasteel Orsini-Odescalchi (1485) zien, waar nu een prinses woont en waar Eros Ramazotti getrouwd is en wat door de paus en Tina Turner bezocht is. Vooral in de avond mooi verlicht.
We zijn met de auto (tomtom, super handig!) naar Rome gereden (uurtje). In de ANWB gids stond een tip om te parkeren vlakbij het Vaticaan en dat was echt fijn! In de tomtom invoeren: Via Angelo Emo, daar is een P+R Cipro, waar je voor 2 euro de hele dag kunt staan en je loopt in 5 minuten zó langs de muren naar het Vaticaan! In de gids stonden alle toeristische plekken en een plattegrond, die is wel handig. We hebben de hele dag met de kids gelopen en dat is goed te doen, zelfs als het warm is, er zijn overal drinkfonteintjes om de flesjes te vullen met koud bergwater via de Romeinse aquaducten aangevoerd! Vlakbij het Pantheon hebben ze het lekkerste ijs van Rome: bij Giolitti, in Via Uffici del Vicario, richting Palazzo Montecitorio( 2 euro voor 3 bollen en zóveel smaken! Ananas en pomelo rosso en limoncello, mmmm!)
Nou, dat was het. Héél veel plezier, maar dat zal wel lukken!
Groetjes, Belinda.

Toen wij bij de ANWB ter info kwamen, hebben ze ons weinig info gegeven. Misschien was het te warm. Niemand wist zoveel als dat ik hier op deze site tegen kwam. of je had massel dat je iemand trof die intresse had. TomTom Hebben we dus zit wel goed. Nou nog effe en we gaan al dat moois zien.
Bedankt:dag:

hoi eekhof,
hoe is het geweest?heb je er van genoten???

Wij zijn met 2 volwassenen en 4 kids en zitten bij het trasimenomeer, met de auto is ong. 2 uur, maar met de trein zal erg duur zijn, of hebben ze daar ook een soort railrunnerkaartjes ?( onze kids zijn van 4-12 jaar).
groet, roos

ja, je komt thuis en het werk begint weer, eigen zaak dus druk.
Maar hier komt het.
Ons is het heel erg bevallen, ontzettend veel gelopen tot je niet meer kon . Met de tomtom een parkeerplaats bij een metro ingetoetst en ja hoor ruimte in overvloed. Er was iets aan de hand met de blauwe zones. De parkeermeters waren uit gezet, dus kon je niet betalen. Dat hoefde ook niet volgens een aantal mensen. We hebben zoveel gezien te veel om te noemen. Het verkeer één grote chaos. De eerste keer Rome denk je na over de rijstijl, de tweede keer heb je meer lef, en de derde keer ga je er voor.
Geen schade gehad, wel veel gezien. Wij hebben heel veel foto’s gemaakt, maar die zullen niet de indruk geven die wij ervan vonden. Éen groot museum, Rome heel mooi. De camping heerlijk rustig gelegen aan het Bracciano meer, waar wij om de dag bleven en aten. Wij zijn niet met de bus en trein gegaan, hoewel de mogelijkheid er wel was. Vanaf de camping kon je kaartjes kopen voor 6 eure retour, maar wij wilden toch met de auto. Wij gaan zeker een tweede keer, omdat we de smaak te pakken hebben. Iedereen bedank voor de tips, het heeft zeker bijgedragen aan onze onvergetelijke vakantie.

Gr John en Jaq

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon14.gif

leuk om te lezen dat jullie het zo naar de zin hadden gehad!ja eenmaal aangestoken :thumbsup:

Net lid geworden van dit prachtige forum. Wij vertrekken vrijdag naar Italië en willen Rome voor het eerst bezoeken. Ik zag erg op tegen het parkeren, maar door jullie fantastische tips ga ik met een gerust gevoel. Dat wordt genieten!