Kort verblijf in Januari

Wij gaan in januari voor een korte tijd naar Zuid-Afrika.(10 dagen)
We hebben alleen een ticket naar Jo’burg,(en weer terug) en voor de eerste dagen een accomodatie in Krugersdorp. Vandaar uit willen we nog wat gaan ondernemen voor een dag of 5.
Het volgende plan hebben we:
Naar Tembe national Elephant Park, St. Lucia, Shaka land, Balito, en Drakensberge. We hebben nog geen accomodatie’s geboekt. Is dit aan te raden om van te voren te doen? Of kunnen we wel op de ‘bonnefooi’?

Moeten we malariatabletten slikken en inenten voor DTP?

Zijn er nog meer handige tips? Of raden jullie ons dingen sterk af?

Je zou eens kunnen kijken op : http://www.zuidafrikaonline.nl
Daar staan leuke rondreizen en dingen die je kunt doen in Z-Afrika. Verder word vaak aangeraden een DTP-vaccinatie aan te vragen bij de huisarts of GGD. Ook mag je er van uitgaan dat er nauwelijks engels word gesproken en je dus veel met handen en voeten moet communiceren. Wel avontuurlijk maar als je savonds laat het vliegtuig uitstapt (bijvoorbeeld) dan lijkt het me wat minder.
Al met al toch veel plezier alvast toegewenst!

DTP-vaccinatie is tegenwoordig volgens mij langer dan 15 jaar geldig maar als je die niet (meer) hebt, dan moet je redelijk snel langs GGD, huisarts, travel clinic of zo. Daarnaast zou ik inderdaad malariatabletten meenemen. Niet voor Johannesburg maar wel voor andere gebieden. Het is in een aantal gebieden namelijk nu regentijd en met de regentijd komen de muggen en daarmee neemt het risico toe. Het ligt er echter wel helemaal aan naar welk gebied je gaat dus dat zal een GGD je als eerste vragen… Niet heel Zuid-Afrika is malariagebied!

Daarnaast weet ik niet wat Peter bedoelt met ‘er wordt nauwelijks engels gesproken’. Zuid-Afrika is juist ontzettend Engels georienteerd. Men rijdt er ook links e.d. en verder zijn veel invloeden (naast de taal) nog altijd duidelijk merkbaar. En zo te lezen hebben jullie accommodatie voor als je aankomt in Johannesburg dus ik weet niet wat hij met zijn ‘tips’ bedoelt.
Zuid-Afrika is zó’n gaaf land dat je er al snel achter zult komen dat je een keertje - en dan wat langer - terug wilt komen. Daarom eigenlijk maar 1 tip van mij: blijf niet al te lang hangen in / rond Johannesburg want dan krijg je nog niet echt een indruk van het indrukwekkende landschap, de natuur, e.d. Laat je ter plaatse goed informeren en geniet van de omgeving. Probeer niet teveel in de 5-6 dagen te proppen; afstanden zijn groot, wegen zijn prima maar dan nog kun je je vergissen in de te rijden dagelijkse afstanden. En uiteindelijk wil je toch ook nog genieten…

Veel plezier alvast,
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com