Koophuis onderverhuren

Hallo beste Curacao gangers, ik ben van plan om een jaar die kant op te gaan, de baan is er al maar ik blijf hier met een eigen woning zitten. Nou heb ik op het net gelezen dat je een koopwoning eigenlijk niet mag verhuren. Raar want voor een huurhuis is dit wel mogelijk… En nou vroeg ik me af of iemand hetzelfde heeft meegemaakt, en tips heeft om m’n huis wel onder te verhuren. En hoe zit het dan met de belasting? Omdat je dan nog wel inkomsten hebt vanuit Nederland. Hoor het wel. Grtz

Feike, Je moet eerst toestemming hebben van je hypotheekverstrekker, je bank. Daarna is het lastig, aangezien huurders veel rechten hebben. Tijdelijke contracten, in jouw geval een jaar, zijn moeilijk te hantereren als jouw huurders besluiten om te blijven zitten waar ze zitten. Je krijgt ze er moeilijk uit. Een regel waar je meer rechten verkrijgt in je contract is als je het gemeubileerd verhuurd, maar is ook niet heilig. Praat met een makelaar. Het liefst iemand die je kent of via familie of vrienden. Zij innen de huur, nemen risico etc. Maar in eerste instantie wijzen ze je de weg. Succes!
Harold

Hmmm, ok. Maar gelukkig wil een goede vriend m’n huis wel huren. Dus daar moeten wel goede afspraken mee te maken zijn… Maar iig bedankt zal meteen de hypotheker ff bellen kijken wat hij er van zegt. Thanks voor je tip

In de meeste gevallen krijg je geen toestemming van de bank. De ING bijvoorbeeld geeft geen toestemming. Dat vind ik toch wel vreemd aangezien zij toch gewoon hun hypotheek krijgen en anders misschien niet als je het niet kan betalen. Maar goed dan moet je het dus gewoon niet vertellen aan je bank en het zelf regelen. Belangrijk is wel om een goed contract af te spreken en heeeel belangrijk is dat een jaarcontract niet automatisch afloopt na een jaar, je moet dan alsnog 3 maanden van te voren opzeggen! Maar als je iemand kent die je woning wilt huren is dat wel zo fijn, dan weet je tenminste wie er in zit en dat het wel goed zit.

Maar komt de bank het dan ook niet te weten als ik me bij de gemeente uitschrijf? Of moet ik me gewoon ingeschreven laten staan bij de gemeente, en mezelf dus ook niet in Curacao inschrijven. Hoor van verschillende mensen al dat ik me niet te druk moet maken om de vergunningen. Maar ja maak me liever hier nog ff een beetje druk, dan daar met de gebakken peren te zitten;)

neeeeeeeeeeee…niet de bank bellen!!!

dan kun je het helemaal vergeten. in principe wordt er dan een andere (dure) regeling getroffen.

vergeet ook niet dat je de hypotheek rente niet meer kunt aftrekken.

toevallig hoorde ik gisteren nog van iemand waarvan de bank erachter gekomen is dat de eigenaar op curacao woont en die moet het nu verkopen van de bank.

maar voor een jaartje aan een vriend verhuren zullen ze niet zo snel achter komen.

je kunt jezelf gewoon uitschrijven zonder dat de bank dat merkt.

Wat zal de straf dan zijn als de bank erachter komt? Het moeten verkopen … tja dat wilde ik ook maar ik heb geen kopers. Dus ja … ik heb geen andere keus dan het te verhuren natuurlijk. Of niet naar cura gaan hahah dus das geen optie! Over het uitschrijven bij de gemeente in NL weet ik het ook niet zo goed. Als je een eigen huis hebt moet je volgens mij wel ingeschreven staan op dat adres bij de gemeente? Dat zal ik eens navragen … en je kunt je op Cura niet inschrijven als je hier niet uitgeschreven bent, dus das wel lastig. Ik ga samen met mijn man naar Cura en beide wonen we natuurlijk in de koopwoning dus als we ons beide uitschrijven hier … Ik ga eens informeren bij de gemeente !

Hallo,

Als je een eigen huis bezit ben je verplicht om ingeschreven te blijven in het GBA gemeentelijke basisadministratie. Als je niet blijft ingeschreven mag je ook de rente niet meer aftreken.
Verder zul je daarom dus ook basisverzekering in Nederland blijven betalen want bij niet uitschrijven blijf je dat verplicht.
Misschien kun je hier nog meer info vinden http://www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/voorbereidingen/huis/huis-verhuren/

gr van Moira

De rente kan ik sowieso niet aftrekken omdat ik geen inkomsten heb in NL. Dus wat dat betreft hoeft het niet, maar ik weet in mijn achterhoofd ook iets dat je ingeschreven moet staan in het huis dat eigendom van je is. En zeker als je het gaat verhuren en dan dus die huurder alleen maar op het adres staat ingeschreven, lijkt me een gevaarlijke zaak. Ik ga je link even bekijken!

wij hebben ook nog een huis in den haag en staan op curacao ingeschreven dus dat is echt geen probleem…

Ohw oke, dus je bent uitgeschreven in NL en ingeschreven op Cura terwijl je hier nog een koopwoning hebt? Ik heb vandaag iemand gesproken van de gemeente en die vertelde dat het wel verplicht is om 1 iemand ingeschreven te laten staan omdat het anders verklaart tegenover de hypotheekverstrekker dat je in het buitenland bent en de woning onderverhuurt. En dan ben je dus strafbaar en kan de bank je woning gaan verkopen per opbod … Dat moeten we dus nog even heel goed uitzoeken !

Argh wat een kromme regeltjes allemaal. En ik dacht dat ik gewoon ff lekker een jaartje in Curacao kon gaan werken… Nou ja ik heb binnenkort een afspraak met de boekhouder van m’n baas, en dan kijken we ff hoe het allemaal zit met de belastingen enzo. Als ik meer weet post ik wel wat…

nou ik heb met de hypotheker gebeld, en er werd mij gezegd dat ik m’n huis niet mag verhuren maar ik mag wel een oppasser aanstellen. Hij/zij mag in je huis wonen maar kan geen huur betalen. Zolang je dus zelf de hypotheek betaald mag je gewoon weg naar het buitenland, zelfs uitschrijven bij de gemeente kan dan gewoon. En wat de huur betrefd, ach ja dat zal dan wel onder de tafel gaan;)

Hmmm oke … Dan maak je gewoon een afspraak met een oppasser … das ook een grap. Maar goed dank voor je info !