Verhuur eigen woning te Nederland hypotheek aftrek

bon dia/tardi/nochi

hoop dat iemand van jullie mij beter op weg kan helpen

ik lig in conclaaf met de belastingdienst, mijn eigen woning in Nederland heb ik verhuurd en zelf woon ik “tijdelijk” op Curacao.

de belastingdienst heeft mijn hypotheek aftrek niet geaccepteerd omdat zij vinden dat mijn hoofdverblijf te Curacao is

nu is het begrip tijdelijk nogal ruim, bij leegstand van de woning spreekt de belastingdienst zelfs over 5 jaar dat je de woning (tijdelijk) kan verhuren

ben al lange tijd aan het zoeken op internet, zeer tegenstrijdige informatie kom ik tegen, ik hoop dat iemand van jullie door middel van eigen ervaring mij kan adviseren, of mij kan doorverwijzen naar een goed adviesbureau

wellicht zijn hier mensen die ervaring hebben met de term woonplaatsfictie, indien je uitgezonden bent door de overheid blijft je hoofdverblijf de eigen woning in Nederland

alvast bedankt voor jullie reactie, ayo
jacqueline

Als je geen inkomsten hebt in NL heb je ook geen recht op hypotheekaftrek … dus idd als je op Cura woont en in NL nog een huis hebt dan betaal je gewoon het brutobedrag en krijg je geen geld terug. Helaas :frowning: Ik heb begrepen dat het wel kan als je huis te koop staat …

hey

Ik ben door de nederlandse overheid ben uitgezonden dus ben ik nog steeds nederlands belasting plichtig, het klopt dat d.m.v. de leegstandswet een huis maximaal “tijdelijk” 5 jaar verhuurd mag worden.

Waar ik op zoek naar ben zijn persoonlijke ervaringen aangezien op het internet de informatie niet gelijk is, de één zegt geen aftrek, de ander zegt maximaal twee jaar en de volgende zegt, aftrek over de gehele periode van uitzending

Tevens wil ik graag indien men positieve ervaring heeft hierin weten of zij mij een belastingadviseur kunnen aanraden.

groetjes
jackie

In the old days was hypotheek aftrekbaar en waren inkomsten belastbaar, maar sinds 2de huis niet meer aftrekbaar is, zijn de inkomsten onbelast.

Bij tijdelijke leegstand mag je het aftrekken, maar niet als je het verhuurt. Het is zelfs zo dat als het dan tussentijds leeg komt te staan niet afgetrokken mocht worden, dus voor korte termijn verhuren kan je duur komen te staan… (het moet tot jouw beschikking staan om aftrekbaar te zijn)

In verhuurde toestand is waarde van woning trouwens typisch maar 60-70% van WOZ, dat helpt een beetjes.

(bovenstaande is allemaal uit eigen ervaring, bevestigt door belastingadviseur ingehuurd door multi-national waar ik voor werk en ik mag in September nog 3 Euro aan de belastingdienst betalen ivm aangifte 2006, dus wel het onderste uit de kan gehaald…)

Dit lijkt tijdelijk anders te gaan worden, maar ik weet niet of dit geldt voor 1ste woning in Nederland

(laatste ga ik mogelijk zelf ook gebruik van proberen te maken)

http://www.makelaarinfriesland.com/2009/09/na-verhuur-weer-hypotheekrenteaftrek.html