Koop jij eten op straat in Indonesië?

Je kunt je eten op verschillende manieren kopen. Je kunt naar de supermarkt of in een restaurant of van een kraampje. Er zullen ook mensen zijn die in manden hun eten verkopen? Koop jij daarom wel eens eten van deze mensen op straat?

Breng je stem uit en geef eventueel hieronder een reactie!

Zeker weten! Of bij warungs waar geen toerist komt.

Maar dan alleen maar, als ik van de versheid overtuigd ben. Doordat er bijvoorbeeld veel lokalen kopen.

Wel bij een warung waar de locals ook eten, maar ik ben niet zo voor pedas.

Ja hoor, ook bij de kleine karretjes… Lekker hoor

[

Bij de warungs op straat erg voorzichtig zijn in die hitte. goed opletten! Indien goed wel het lekkerste.

Jazeker… Warungs, angkringan op Java. Streetfood van de kleine karretjes; bakso, longtong sate, mjammmmmm nasi tempe, tahoe. Ik ben nog geen één keer ziek geweest. Niet alleen indonesie maar ook Thailand, cambodja en laos kun je prima van de straat eten. Let wel op dat er meerdere mensen er eten, zodat er een omloop is van het eten.

Onze gids raadde het destijds af om bij Warungs te eten. Wel heb ik gegeten bij Ruma Makans. Letterlijk eetkamers. Eigenlijk hetzelfde als Warungs, alleen zit het dan gewoon in een ‘pand’. Met iets meer middelen om het eten ‘schoner’ te houden. Het was in de plaats Bandung (gelegen op Java) en ik was daar 2 jaar geleden aan het rondtrekken samen met mijn familie.
De Ruma Makan was niet meer dan een oud pandje. Het pandje was verlicht d.m.v. tl-buizen. Sfeervol was anders :p. Verder bestond het interieur uit plastic tuinstoelen en tafels. Over de muren liepen ‘jjik-tjaks’. Kleine hagedisjes. Zij waren ‘onze vrienden’, zo legde de serveerster ons uit. Want zij aten de insecten. Geen lekker idee voor tijdens het eten, maar he, je bent in Indonesië.
De Ruma Makan lag aan een doorgaande weg. Een weg waar 24/7 scooters, auto’s, bussen, vrachtauto’s, paard en wagens in allerlei soorten en maten voorbij raasden. We hadden honger en het was eigenlijk een soort noodgreep om daar naar binnen te gaan. Het bleek een goede keuze, want bijna nergens anders gedurende de reis hadden we zo ontzettend lekker gegeten.
Heerlijke bami met allerlei soorten vis. Met daarbij Sate kamping. Het was echt genieten.
Met eten en niet ziek worden moet je een beetje geluk hebben leerde ik van andere reizigers. Ik dronk na elke maaltijd cola, en lette goed op het wassen van mijn handen. Ik had altijd vochtige doekjes bij me. Voordat ik iets at waste ik mijn handen. Maar goed, ik ben op dat gebied redelijk volhardend. Genoeg reisgenoten met me mee die lang niet zo op hygiëne letten dan ik dat doe en niet ziek zijn geworden.