Na al meerdere malen naar Koh Samed en Koh Larn te zijn geweest, wilde ik eens ergens anders heen tijdens m’n vrije weekend, maar niet al te ver reizen vanuit Bangkok. De keuze viel op Koh Sichang, niet te verwarren met het grote Koh Chang.
Koh Sichang is eenvoudig te bereiken vanuit Bangkok:
[ul]
[li]Bus vanaf Ekamai busstation op Sukhumvit naar Si Racha (ticket ca. THB 90 enkele reis; ca. 2 uur), vervolgens tuk-tuk naar de haven (THB 60; ca. 5 minuten) en boot naar Koh Sichang (THB 50; ca. 40 minuten).[/li][li]Minivan vanaf Victory Monument (Anu Sawari) naar Si Racha (THB 100; ca. 1,5 uur). Chauffeurs van minivans in Thailand rijden vaak als idioten, dus minivans hebben niet mijn voorkeur. Op de terugweg van Si Racha naar BKK met de minivan gegaan, regelmatig reed de chauffeur 140-150 km/uur en haalde links en rechts in.[/li][li]Trein vanaf Bangkok Hualamphong naar Si Racha; 1 trein per dag met vertrek om 6:55 in de ochtend. Reistijd ca. 3,5 uur.[/li][/ul]
Koh Sichang is een prima bestemming als je een paar dagen de drukte van Bangkok wilt ontvluchten en wat frisse (zee)lucht wilt inademen. Geen bestemming voor degenen die tot diep in de nacht willen feesten of willen luieren op hagelwitte zandstranden. Er is geen nachtleven en eigenlijk maar 1 zandstrand dat de moeite waard is (Tham Pang Beach) en waar je strandstoelen, parasols, kayaks en een aantal winkeltjes en restaurants vindt.
Uiteraard kan je op Koh Sichang scooters huren of je kan voor THB 250,- een samlor tour over het eiland maken en stopt dan bij de Chinese tempel, een viewpoint, een voormalig buitenverblijf van het Thaise koningshuis en Tham Pang Beach. Je kunt zelf bepalen hoe lang je ergens wilt blijven/rondlopen en als je er genoeg van hebt, bel je de samlor die je weer komt halen.
Accommodatie is eenvoudig, hoewel er deze maand een wat luxer hotel met zwembad geopend is (onderdeel van de Kantary groep).
Ik verbleef in Sichang My Home en dit kleine resort (of misschien kan je het beter een soort homestay noemen) met slechts een paar bungalows kan ik absoluut aanraden. Eigenaars zijn zeer gastvrij, bungalows zijn ruim en schoon, en het staat dan ook niet voor niets als beste aangeschreven op TripAdvisor.
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“EQurndQYGuQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>