Koff ie plantages/ Salento/Pereira

Hallo Iedereen,

Over 1 week vertrek ik naar Colombia.
Mijn vraag is, hoelang is de busrit tussen Bogota en Pereira? En wat is de beste busmaatschappij om te boeken? Of zijn er ook goedkope binnenlandse vluchten te vinden om de reistijd te verkorten?
Is de busrit de moeite waard?

En welke plaats is het beste om te verblijven als je de koffieplantages wilt bezoeken? Pereira of Salento?

Alvast bedankt voor de tips,

Groetjes Anita

Ik ben alleen maar met de bus door Pereira heen gekomen, leek me een lelijke grote stinkstad.
Salento is een prettig, schattig dorp. Eén straat is erg toeristisch maar de rest is gewoon relaxed. Ik vond Tralala een fijn hotel / hostel, wel van tevoren boeken als je zeker wilt zijn van plek. http://www.hosteltralalasalento.com/

Vanuit Salento kun je ook wandelen (2 uren) naar twee koffieplantages, ik ben naar die van Don Elias geweest, waar je een korte rondleiding en uitleg kunt krijgen. Daarna kun je via een andere route + busrit terug naar Salento.

En Salento is ook een goeie basis voor de prachtige Valle de Cocora, waar je een supermooie wandeling van 5 uren kunt doen. Echt een highlight van mijn hele Colombia-reis van 5 weken!

En hier meer foto’s: Colombia 2013 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com

Wat busmaatschappijen betreft is Bolivariano de beste. Ietsje duurder, ook na afdingen. (Op de buskaartjes moet je altijd afdingen!) Maar het scheelt altijd een uur ten opzichte van de andere maatschappijen die eerst nog drie kwartier dralen aan de rand van de stad om meer passagiers op te pikken, soms ook langzamere bussen hebben zonder airco (of airco op 10 graden Celsius! neem genoeg kleding mee de bus in), en ook onderweg telkens stoppen voor meer passagiers. Bolivariano doet dat niet, die vertrekken gewoon en blijven rijden, met hooguit een lunch-stop.

Ja je kunt ook een vlucht boeken naar Pereira of Manizales of Armenia, maar dat is wel duurder.
Ook bij Armenia in de buurt is een grote populaire (erg toeristische en commerciële) koffieplantage, en in dat hele gebied zijn er veel.

Ik had vanuit Bogotá de bus naar Armenia genomen, dat duurde 8 uren.
Toen twee nachtjes gebleven op een soort resort net buiten Armenia, was super! “Las Bailarinas” Hotel Campestre. Met vissen onder de vloer, die je door een glazen vloertegel kon zien zwemmen. En een zwembadje en veel dingen te doen in de omgeving. Superaardige mensen werkten daar, daarom zijn we twee nachten gebleven in plaats van één zoals eerst het plan was. En ook helemaal niet zo duur.
Je ziet het allemaal op mijn fotopagina (zie boven) en in mijn blog (zie onder).

Daarna pas door gereisd naar Salento.

Misschien heb je wat aan mijn blog. Ik vond bijvoorbeeld ook de Santa Rosa hot springs geweldig, een soort spa resort waarbij je buiten in hete baden ligt met uitzicht op een mooie waterval. Je kunt ook allerlei behandelingen laten doen.
http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html

Veel plezier!

Cecile,

Wat jammer dat je een stad beoordeeld als je er alleen doorheengereden hebt. Zoals alle steden heeft Pereira zijn mooie en slechte kanten.
Voor de duidelijkeheid, Pereira is niet groot (600.000 inwoners), het stinkt er zeker niet, er is veel minder vervuiling dan in de grotere steden en het is absoluut niet lelijk. Er is sowieso enorm veel te doen, iets wat gelukkig ook steeds bekender word bij toeristen.

Koffie tours kan je dichtbij Pereira doen (Café Don Manolo en Hacienda Guayabal), maar inderdaad ook in Manizales of Salento.

Ik zou Pereira zeker niet overslaan, er is enorm veel te doen en het is het centrum van de koffieregio, Salento is maar 45 minuten in de bus en Manizales 50.

Goede reis!

Nou nou… ik zei toch alleen maar ‘het leek me’ en niet ‘het is’? En ik heb niet gezegd dat ze er niet heen moet gaan? (Niet dat ze het antwoord lijkt te lezen…)

De busrit door Pereira heen duurde zeker een kwartier, dan zie je een hoop. En dat was wel allemaal lelijk, allemaal rommelige gebouwen, half af, zelfgemaakte reclameborden, electiciteitsdraden overal, enorm veel verkeer, verkopertjes onder de viaducten… En het stonk. Nou snap ik best dat de bus waarschijnlijk het centrum heeft overgeslagen waar misschien wél Spaanse koloniale architectuur is (is daar mooie architectuur dan? Met Google Streetview kan ik nauwelijks mooie gebouwen of leuke pleintjes vinden).

Maar het verschil met het schattige, rustige, kleine Salento is natuurlijk gigantisch. Met z’n schattige dorpsplein met palmbomen en bankjes en een mooie kerk. Leuke restaurantjes, sommige met uitzicht over het hele dorp. En van daaruit wandel je zo binnen 10 minuten de natuur in!

P.S. Het doet me ook denken aan een discussie in een ander forum, waar allerlei Rotterdam-bewoners proberen toeristen te overtuigen dat Rotterdam wél écht heel leuk is hoor! Terwijl die toeristen toch echt liever naar Delft of de Zaanse Schans gaan als ze een dagtripje doen…

Als je in de bus zit, en alleen door de Bijlmer rijd, krijg je toch ook een verkeerd beeld van Amsterdam? Pereira, is géén lelijke stinkstad. Er is bijna geen koloniale architectuur aangezien dit (net als Armenia) allemaal is verwoesd door een grote aardbeving in 1999, maar dat wil niet zeggen dat er geen oude en/of interessante architectuur is, dat is er zeker wel. Daarnaast is er enorm veel natuur rond Pereira, waar je heel veel kan hiken, mountainbiken etc.

Ook zijn er leuke parken, zoek maar eens naar: Parque Olaya, Parque El Lago en Parque la Libertad
De universiteit zit midden in de natuur, en met constructies gemaakt uit bamboe, ook geweldig om te zijn.

Ik zeg niet dat ze hier heen moet komen, ik wil alleen niet dat mensen een verkeerd beeld van Pereira krijgen en daarom niet komen!

Hey Dames,

Ik lees zeker jullie reacties. En heel erg bedankt. Salento stond al als hoogste op onze lijst omdat je inderdaad gelijk midden in de natuur zit. En dit spreekt ons toch het meeste aan. Bedankt!

Pereira met Amsterdam vergelijken gaat wel een beetje ver. Ik denk dat Cartagena het Amsterdam van Colombia is, en Pereira het Rotterdam. Waar inderdaad vast allemaal dingen te doen en zien zijn, maar toch willen de meeste mensen die maar een paar dagen hebben, liever naar Amsterdam en Cartagena, en slechts een paar avonturiers wagen zich in Rotterdam, Armenia en Pereira. (Ik vond Santa Rosa de Cabal ook wel een belevenis, heb maar twee andere toeristen gezien in meerdere dagen).

Maar het duurt geen 10 minuutjes lopen voordat je in de natuur zit.

Bedankt voor alle info! Morgen vertrek ik. Heel veel zin in! En ja Amsterdam is niet te vergelijken met Rotterdam :wink: Amsterdam is leuker.

Veel plezier en vergeet je *streetsmarts *niet :slight_smile: