Ik ben alleen maar met de bus door Pereira heen gekomen, leek me een lelijke grote stinkstad.
Salento is een prettig, schattig dorp. Eén straat is erg toeristisch maar de rest is gewoon relaxed. Ik vond Tralala een fijn hotel / hostel, wel van tevoren boeken als je zeker wilt zijn van plek. http://www.hosteltralalasalento.com/
Vanuit Salento kun je ook wandelen (2 uren) naar twee koffieplantages, ik ben naar die van Don Elias geweest, waar je een korte rondleiding en uitleg kunt krijgen. Daarna kun je via een andere route + busrit terug naar Salento.
En Salento is ook een goeie basis voor de prachtige Valle de Cocora, waar je een supermooie wandeling van 5 uren kunt doen. Echt een highlight van mijn hele Colombia-reis van 5 weken!
En hier meer foto’s: Colombia 2013 Photo Gallery by Cecilia at pbase.com
Wat busmaatschappijen betreft is Bolivariano de beste. Ietsje duurder, ook na afdingen. (Op de buskaartjes moet je altijd afdingen!) Maar het scheelt altijd een uur ten opzichte van de andere maatschappijen die eerst nog drie kwartier dralen aan de rand van de stad om meer passagiers op te pikken, soms ook langzamere bussen hebben zonder airco (of airco op 10 graden Celsius! neem genoeg kleding mee de bus in), en ook onderweg telkens stoppen voor meer passagiers. Bolivariano doet dat niet, die vertrekken gewoon en blijven rijden, met hooguit een lunch-stop.
Ja je kunt ook een vlucht boeken naar Pereira of Manizales of Armenia, maar dat is wel duurder.
Ook bij Armenia in de buurt is een grote populaire (erg toeristische en commerciële) koffieplantage, en in dat hele gebied zijn er veel.
Ik had vanuit Bogotá de bus naar Armenia genomen, dat duurde 8 uren.
Toen twee nachtjes gebleven op een soort resort net buiten Armenia, was super! “Las Bailarinas” Hotel Campestre. Met vissen onder de vloer, die je door een glazen vloertegel kon zien zwemmen. En een zwembadje en veel dingen te doen in de omgeving. Superaardige mensen werkten daar, daarom zijn we twee nachten gebleven in plaats van één zoals eerst het plan was. En ook helemaal niet zo duur.
Je ziet het allemaal op mijn fotopagina (zie boven) en in mijn blog (zie onder).
Daarna pas door gereisd naar Salento.
Misschien heb je wat aan mijn blog. Ik vond bijvoorbeeld ook de Santa Rosa hot springs geweldig, een soort spa resort waarbij je buiten in hete baden ligt met uitzicht op een mooie waterval. Je kunt ook allerlei behandelingen laten doen.
http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html
Veel plezier!