Knokkelkoorts Bali....

Hoi, :dag:

Ik ben van plan om volgende maand (20 juni) voor 2,5 week op vakantie te gaan naar Bali. Nu is er afgelopen week volop in het nieuws geweest dat er een enorme stijging is met kans op knokkelkoorts t.o.v. voorgaande 3 jaar. Eerlijk gezegd heeft me dit enorm afgeschrikt en zit ik eraan te denken om mijn vakantie te annuleren, wat ik ergens ook zo zonde vind. Ik ben zo bang gestoken te worden omdat ik op internet wisselende berichten erover lees. De ene geeft aan dat Deet (of lokale middelen) goed beschermt tegen die muggen, maar een andere site zegt weer dat muggen daar immuun voor zijn. Ik weet niet wat te doen! Uiteraard ligt de beslissing volkomen bij mij, maar graag zou ik van de leden op dit forum willen weten hoe jullie erover denken en wat jullie zouden doen? En misschien nog hele goeie tips tegen bescherming van die vervelende muggen. Bedankt!

Ik ben van plan dit keer (ben al ooit eerder op Bali geweest) in Sanur te verblijven en vanuit Sanur verschillende toeristische bezienswaardigheden / plaatsen te bezoeken, zoals; Tanah Lot, Lovina Beach, Ubud (oa monkey forest, Batubulan, Gili Trawanang.

Wij zijn in april nog 2,5 week in Sanur geweest met onze 2 kids van 1 en 3… Wij hebben ons geen zorgen gemaakt. Uiteraard s avonds wel goed ingesmeerd. Maar toch werden we soms geprikt, maar gelukkig geen knokkelkoorts.
Het blijven de tropen waar je heen gaat, daar zijn dat soort risico’s toch groter dan hier natuurlijk. Het is je eigen gevoel, maar het zou ons niet tegen houden om weer te gaan.

Knokkelkoorts is vast niet leuk om te krijgen, zeker niet op vakantie. Maar je wordt gewoon weer beter, er gaan in Nederland meer mensen dood als gevolgen van de griep als ik het zo lees. Wellicht dat je bij een GGD of het tropenziekenhuis meer proffesionelere info kunt krijgen. Veel succes met maken van een keuze

Dank je voor je reactie. Fijn om jullie ervaring van de afgelopen reis te horen. Ik denk inderdaad consequent smeren met deet veel kan tegenhouden en ook goed blijven opletten.

Knokkelkoorts is een ziekte door een virus (het denguevirus).
De ziekte komt voor in Afrika, Azië, Midden- en Zuid-Amerika en op de Caribische eilanden.
U krijgt het virus als u gestoken wordt door een mug met het virus.
Klachten zijn plotseling koorts met koude rillingen, vaak met heftige hoofdpijn en pijn achter de ogen.
Voorkom dat u overdag tussen zonsopgang en zonsondergang wordt gestoken door muggen.
Er bestaan geen medicijnen of injecties om knokkelkoorts te voorkomen of te genezen.
In gebieden waar malaria én dengue heersen moet u dag én nacht voorkomen dat u gestoken wordt.

1 like

Bedankt voor uw reactie en opmerkingen. Ja je moet het inderdaad niet onderschatten. Jammer dat er nog geen inenting bestaat tegen deze vervelende mug.

Beste Celina,

Ik woon in Indonesië en Dengue is niet grappig om te krijgen maar laten we wel wezen, we leven hier ook gewoon door en vallen niet met bosjes neer op straat.
De dengue muggen zijn zwart met wit gestreept en alleen actief als de zon opkomt tot een uur of 9 en tussen 17-18 waardeer de zon onder gaat. Probeer je in te pakken met kleding (langbroek en lange mouwen) en je kan je insmeren maar mijn ervaring is dat de Nederlandse deet niks doet. Koop als je hier aankomt kayu putih, wordt bij iedere indomaret verkocht en bij alle apotheken en dat werkt wel goed tegen muggensteken. Is ook veel goedkoper er heeft meerdere werkingen.

Veel plezier op je reis

Dank voor uw bericht. Maar kun je Kayu Putih ook gebruiken om muggen te weren? Ik dacht dat het alleen hielp tegen de jeuk en de bulten als je al gebeten bent. Ik lees ook op verschillende forums dat mensen Soffol aanraden. Heeft u daar ook ervaring mee?

Ik volg even, heb net zelf deet gekocht 20 en 50%

Soffol is mij niet bekend. Voor 's nachts gebruik de one spray die eerder al is aangeraden maar uiteindelijk is de beste tactiek inpakken als je echt geen risico wil lopen. De droge tijd begint langzaam te komen dus het aantal muggen verminderd nu snel.

Ik denk dat Celina ‘Soffell’ bedoelt. Verkrijgbaar in zowat iedere supermarkt of drugstore.