Sinds kort vliegt de KLM direct op Xiamen, een havenstad aan de oostkust en enkele kiometers van een eilandengroep die aan Taiwan behoort.
omdat deze directe vlucht nog geen bekendheid heeft liggen de prijzen zeker buiten het seizoen relatief laag, ik betaalde 500€.
Xiamen heeft een heel snelle verbinding met oa Shanghai, 7 uur met een heel stille confortabele trein die zo rond de 200 Km gaat.
Een enkeltje Shanghai kost niet meer als 45 € en dat voor bijna 1000 Km confortabel treinen en een enkeltje Wenzhou nan (zuid)voor minder dan de helft.
Een interessante route voor de Wenzhouezen uit nederland (Bijna allemaal) die gewoonlijk via Shanghai of Hanzhou naar Wenzhou gaan, 3 uurtjes treinen vanuit Xiamen net als vanuit Hangzhou en 4 uur vanuit Shanghai en de treinen rijden gemiddeld eens per uur dat is beter als lang op een min of meer aansluitend vliegtuig wachten.
De steden Fuzhou, Ning De,Ruian,Quanzhou liggen allemaal op deze snelle route naar Wenzhou en verder op de lijn naar Shanghai wordt ook Ningde en Hangzhou aangedaan.
Xiamen dan, toch een heerlijke diep water havenstad die echt een stapje verder is in veel dingen tov de meeste andere chinese steden.
Het centrum ligt op een eiland en is met verschillende heel lange bruggen met andere delen van de stad verbonden.
Ik heb enige tijd op het vaste land stadsdeel Jimei verbleven, een net hotel, winkels vlak bij, niet ver van het vliegveld met een bijzonder uitzicht over de schorren op de verschillende lange verlichte bruggen.
Vanuit Xiamen heb ook een tripje gemaakt naar de 250 km naar het westen liggende plaats Longyan ,een ritje van 3uur (11€) met een trein die zich langzaam langs een kronkelende rivier met vele stuwen en tussen de huizen van dorpjes omhoog werkt in het bergland van Fuian.
Talloze kleinschalige theeplantages, bamboebossen en bananen bomen met aan de boom al de bananentrossen ingepakt in voornamelijk blauw plastic trekken continue aan je oog voorbij.
Longyan nu is bekend om zijn grote voornamelijk ringvormige van gestampte aarde opgetrokken bouwsels, sommigen wel 1000 jaar oud, deze bouwsels zijn door de Hakkas als beveiligd onderkomen voor soms wel meer als honderd families gebouwd. Een enorme donut van o m aarde met dus een heel grote binnenplaats omringd door tientallen woonverblijven op meerdere verdiepingen en een enkele toegang die middels heel zware deuren en balken afgesloten kan worden. Alleen op de hoge verdiepingen zijn aan de buitenzijde vensters aangebracht. Men zegt dat de amerikanen heel lang hebben gedacht dat deze door de satelieten waargenomen bouwsels enorme raketsilos waren.
Ik zit dit nu even vers van de pers in mijn hotelkamer (9x4 mtr), 14 euro incl ontbijt in mijn notebook te proppen en bedenk net dat 5 weken China mij deze keer niet meer als 1700 € zal kosten en weet zeker dat backpackers het nog voor veel minder kunnen doen.
Vliegen hoeft hier ook niet duur te zijn als je maar lang van te voren je plan trekt en je tickets boekt.
Maar de snelle superschone treinen hebben toch mijn voorkeur, de meeste vliegvelden zijn toch of onbehoorlijk groot of ze liggen betrekkelijk ver van de steden vandaan(ex militaire vliegvelden) en dan komt de taxi er ook bij toch?
Op de kleinere vliegvelden, die allemaal splinternieuw zijn is de afhandeling ook snel en je staat zo buiten,voor mij geen Pu Dong of Peking meer, heb je jonge benen, doe wat je wilt, maar zonder mij ik ben nu 77 en heb altijd te veel in mijn koffer(s).
Over de taxi`s nog even, geen noname auto of taxi zonder meter nemen anders wordt je zeker getild ook al denk je betrouwbare info te hebben gehad, las een keer dat de rit van vliegveld Hanzhou naar het station zo een 110/120 yuan kost, vliegveld was net open,stortregenen en dus geen taxi meer dan maar noname voor 120 yuan.
Een maandje later moet ik terug, mooi weer dus ik denk nu dan maar een taxi, meter liep maar kwam deze keer niet verder dan 55 Yuan.
Ik heb er maar een babbeltje van gemaakt, zit hier heel zeker als enige laowai in de bush en mijn avond moet ook vol ,toch?
:slapen:
Goeie reis,