Kletstopic (Nationale Reisquiz 2010)

Helaas, we liggen er dus alle 3 uit…
Ben het wel met je eens dat het antwoord zeer afhankelijk is van de verzekeraar…
Misschien toch nog eens een balletje bij de redactie opgooien???

Dan kunnen jullie me helpen,want ik ben er nog vollopig in.
Vraag 13 is een zoekplaatje,niet mijn sterkste troef!Heb alles ingetikt maar ik vind het “verdomme plaatje” niet.
Dus denk ik over en uit,heb al 3uur gesurfd tussen alle foto’s op google maar ik vind het niet.

Zoals de vraag 12 werd gesteld bepaalt het woord “terug” naar Nederland… toch dat de reis is gestart want hoe kan je terugkomen zonder te vertrekken? En eens gestart is er toch geen sprake meer van “annuleren” dat doe je voor vertrek. Logisch toch dat het dan onder de reisverzekering valt.

lol2 dat meen je niet…lol2

Dus niet, want bij de Europeesche annuleer je de resterende reisdagen en maak je extra kosten voor de omboeking van bv je ticket. Dit kun je echt in een veelvoud interpretaties weergeven…

Feit is echter dat ik de resterende dagen vanuit mijn annuleringsverzekering vergoed heb gekregen.

Dat ik de vraag fout heb doet er niet zoveel toe, maar dat er meer opties aan antwoorden zijn wel.

Hoewel ik tot degenen behoor die wel reisverzekering hadden genoemd, ben ik het met jullie eens dat dit een slechte vraag is. Als het specifiek ging over de verzekeringen van JoHo had dit erbij moeten staan, het enkel insturen van de vraag door JoHo is daarvoor naar mijn mening niet voldoende.

Nu dit niet het geval is, hangt het af per verzekeringsmaatschappij, al denk ik wel dat het bij de meeste zo is dat niet genoten reisdagen onder annuleringsverzekering vallen en extra reiskosten onder de reisverzekering.

Jammer dat er door een slechte vraag zoveel mensen uitvallen, hopelijk voor jullie is de redactie bereid hier wat aan te doen!

ja, elke branche heeft zo z’n eigen taaljargon. Spijtig dan die dualiteit als mogelijk antwoord.

Hallo allemaal! Hier dan een woordje van mij namens de redactie.

Het spijt ons dat vraag 12 wat onduidelijk is geweest. We zijn ervan uitgegaan dat Joho het juiste antwoord gaf zonder dat er andere interpretaties mogelijk zouden zijn geweest. In principe / over het algemeen is het zo dat extra kosten onder de reisverzekering vallen, niet onder de annuleringsverzekering.

We zullen in het vervolg de vragen nog beter screenen om dit soort situaties te voorkomen!

Groetjes, Fleur.

In de regel vallen alle EXTRA kosten onder de reisverzekering en alle niet-genoten zaken onder de annuleringsverzekering. Ik heb al meerdere verzekeringen gehad maar nog nooit anders meegemaakt, ook niet toen ik bij de Europeesche verzekerd was. Wel gek dat iemand hier dat anders mee heeft gemaakt. Ik zou er nooit aan denken om die reden (wel om andere) een annuleringsverzekering af te sluiten.
Ook als je nu op de site van de Europeesche de dekking opzoekt valt repatriering onder de reisverzekering, supplement ‘Hulp & Huur vervoermiddel’ en dus niet onder het supplement ‘annulering’ (waaronder dus wel de niet-genoten vakantiedagen vallen).

In de mij toegestuurde specificatie werd uitgekeerd in twee stappen:

• Omboekingskosten en andere extra kosten -> dekking doorlopende reisverzekering
  • Niet genoten vakantiedagen -> dekking voor annulering

Zelfs de verzekering wilde eerst alleen de omboeking vergoeden. Na het binnenstebuiten keren van de polis bleek dat de niet genoten dagen onder de noemer/bouwsteen “dekking voor annulering” vielen. Dit is niet bij elke verzekering vanzelfsprekend.

Maar Robert, dan klopt het toch gewoon dat de extra kosten ook bij jou uit de reisverzekering zijn betaald en niet uit de annulering?
De vraag was:
Indien je terug moet naar Nederland i.v.m. het overlijden van 1e of 2e graads familie, vallen de extra reiskosten dan onder je reisverzekering of annuleringsverzekering?

Zoals ik al eerder aangaf: het gaat hier om het woordje EXTRA.

Als je de vraag goed leest dan klopt het en zal bij de meeste verzekeringsmaatschappijen dit onder de reisverzekering vallen.
Dus de noodgedwongen vlucht terug is reisverzekering.
De al gemaakte reiskosten vóór vertrek vallen onder de annuleringsverzekering, ik denk dan aan bijv .een vervolgvlucht van vakantieland A naar vakantieland B tijdens een rondreis of wereldreis.

Oeps, ik begon al aan mezelf te twijfelen schreef het fout… :slapen:

• Omboekingskosten van ticket Mexico Nederland -> dekking doorlopende reisverzekering
  • Niet genoten vakantiedagen, binnenlands ticket en andere extra kosten (bv bustickets) in Mexico -> dekking voor annulering

Zo was het in ons geval. (ik verwarde het intercontinentale met het binnenlandse ticket…)

Nu laat ik het erbij :wink: Succes met de rest van de quiz!

Ik schrok inderdaad ook wel van het antwoord. Uit interesse was ik gisteren gaan meezoeken en zowel op WikiPedia als in mijn eigen polisvoorwaarden (ANWB) stond dat terugkeren naar Nederland bij een heftig ongeval/zware ziekte/overlijden van 1e/2e wordt vergoed door de annuleringsverzekering. Dit geldt dus zowel voor het annuleren van het resterende deel van de vakantie, als de extra die worden gemaakt door het ongepland terugkeren naar Nederland (nieuwe vliegticket en zo).

Yeeey ik ben nog in de running na deze toch wel lastige vraag. Ben blij dat ik nog mee doe.

De vraag was idd wel erg onduidelijk…

Ik wist het niet,heb getost met een geldstuk en waarempel ik ga door.
Had reisverzekering met kop en annulatieverzekering met munt.
Het geldstuk viel op kop,zodus gaan we weeral een rondje verder!lol2lol2

Ik had deze vraag ook fout, maar snap het niet goed omdat enige weken geleden een nicht van mij terug moest komen naar Nederland omdat haar vader ernstig ziek was en enige dagen later overleed. Ze had een doorlopende reisverzekering maar de kosten werden niet vergoed omdat ze geen annuleringsverzekering had.

Het is in ieder geval een vraag die de nodige commotie teweeg brengt:wereld:

Dit heb ik ook nagekeken, de ANWB vergoed de EXTRA reiskosten vanuit de reisverzekering, staat onder het kopje onvoorziene omstandigheden.

De Annuleringsverzekering vergoed de de gemiste vakantie dagen (naar rato) of bij de luxe annuleringsverzekering de hele reissom.

Apart, ik had meteen bij annuleringsverzekering gekeken. Daarbij werd gezegd dat de pro-rata berekende schade wordt uitgekeerd indien de verzekerde naar Nederland terugkeert ten gevolge van een ernstig ongeval, ernstige ziekte of overlijden van familieleden in de 1e of 2e graad, alsmede huisgenoten, voor zover er sprake is van, respectievelijk reëel kans bestaat op direct levensgevaar. (Zie artikel 29.3.)

Ben dan benieuwd wat ze dan onder die ‘schade’ verstaan. :smiley: Ben in ieder geval wel blij dat ik dan wel verzekerd ben (heb alleen reis, geen annulering).