Kleine road-trip in Italië

Hallo!

Na 2 jaar een vakantiehuisje gehuurd te hebben in Frankrijk zouden m’n vriendin en ik komende zomer graag Italië gaan bezoeken. We kennen er weinig van, m’n vriendin is er wel eens op schoolreis geweest enkele jaren terug, ik ben er nog nooit geweest maar het land heeft me altijd om de een of andere manier wel aangesproken.

Wanneer we zullen gaan, dat hangt nog af van hoe ze op het werk het verlof inplannen, wel is zeker dat het een van de volgende opties wordt:
-Laatste 2 weken van Augustus
-Laatste week van Augustus en eerste week van September
-Eerste 2 weken van september

Het plan is om in totaal zo’n 12 dagen onderweg te zijn, de eerste dag zouden we een tripje België-Italië doen en kijken om net over de grens binnen Italië te overnachten op hotel of B&B. De volgende dag zou het richting Toscane of Umbrië gaan om er dan de volgende dagen de streek te verkennen. We zouden de tent meenemen en overnachten op Campings. We dachten aan ongeveer 3 dagen op een camping blijven en dan doorreizen naar een volgende camping wat verder. Voor de laatste 3-4 dagen zouden we dan op zoek gaan naar een B&B om volledig tot rust te komen alvorens terug huiswaarts te keren.

We kiezen voor de optie om op verschillende plaatsen te verblijven zodat we toch wat meer gezien hebben dan enkel 1 stadje en alles in een straal van 50km daar rond. De vorige jaren kreeg ik na 7 dagen toch zo het gevoel van “hmmz, nu heb ik het hier toch wel gezien”. M’n vriendin studeert nog dus voorlopig kunnen we niet beschikken over een immens budget. Vandaar ook de keuze om met de tent te gaan.

Nu heb ik ook nog enkele vragen.
-Het is de eerste keer dat we een trip doen verspreid over meerdere locatie’s. Waar moeten we allemaal op letten? Ik zal in ieder geval een Europese bijstand nemen voor ons en voor m’n wagen. Je weet nooit, murphy komt op de momenten langs wanneer je hem niet wil zien :).
-Wat is er zeker het bezoeken waard?
-Waar moeten we op letten bij het kiezen van een camping?
-Wat mogen we zeker niet vergeten?

Ik heb waarschijnlijk nog wel enkele vragen die me momenteel niet te binnen schieten, maar daarvoor kom ik later nog even terug ;).

Hebben jullie tips, kunnen jullie (één van) m’n vragen beantwoorden? Graag, we zullen jullie zeer dankbaar zijn!

Ons plan zit nog in een beginfase maar ik hou jullie zeker op de hoogte!

We zijn ondertussen al een klein stukje verder in onze voorbereiding.
We vertrekken op 31 augustus en komen terug op 11 september.
Tussenin stoppen we op volgende plaatsen:
Eerste stop in of ergens in de buurt van Latsch.
Na enkele dagen willen we doorrijden naar Tirrenia.
De laatste dagen willen we ergens langs het Lago Maggiore de tijd doorbrengen. Liefst zo dicht mogelijk bij de Zwitserse grens. Op de dag van de terugreis zullen we nog even in Ascona stoppen in Zwitserland.

Zijn er mensen die er goeie campings in die streken kennen? Of dingen die we zeker moeten zien/bezoeken?

Het is de eerste keer dat we echt meerdere dagen gaan kamperen. Meer dan een weekend hebben we nog niet gekampeerd. Tips zijn dus altijd welkom in verband met waar we op moeten letten en zeker moeten meenemen.
Ons eerste plan was om met de mobilhome door Italië te trekken maar dat kwam ons iets te duur uit helaas.

Groeten,
Matthias

geen tips in die regio,maar goede tijd hoor.in augustus hebben de italianen zelf vakantie.

Wij gaan ook roadtrippen in Italie. Maar dan begin juli. Dus als ik naderhand tips heb, zal ik je die zeker geven. Wij wisselen camping ook af met agriturismo’s.
Ben al vele jaren in Italie geweest. Met name in Toscane maar ook elders. Toscane is eigenlijk al bijzonder genoeg voor een roadtrip van jouw lengte, het is daar zo mooi.
Mijn hoogtepunten Italie zijn Cinque Terre aan de Bloemenriviera, Florence en Lucca en Rome. Mocht je Rome willen aandoen, dan heb ik een hele mooie B&B voor je als aanrader.
Maar dat moet je maar even laten weten. Voor Rome heb je wel 3 dagen minimaal nodig. Liefste 4 dagen. Dus dat kun je ook een andere keer doen als stedentrip.
Cinque Terre zou ik zeker meenemen in je roadtrip en Toscane ook. Ook 1 van de meren is leuk. Dan heb je op zich een leuk rondje. En misschien een dag Venetie.
Verdere tip is om geen ingewikkelde tent mee te nemen waar je aantal uur mee bezig met opzetten.
Ik zou via tripadvisor of zoover kijken bij de camping of het wat is. Of van te voren een lijstje maken met favoriete camping om evt te bezoeken. In september zit je sowieso goed en hoef je niet te reserveren.

Omdat wij bovenstaande allemaal al hebben gezien, gaat onze roadtrip naar de meren, Marche en Umbrie denk ik! Maar alles kan nog wijzigen.
Veel plezier met de voorbereidingen!

1 like

@sarahhh,ik ben wel benieuwd naar die b&b.zou je het willen delen?

Natuurlijk. Het heet B&B twice. Hele aardige eigenaar, geeft goede tips en zorgt voor goed ontbijt. Wij hadden een kamer in het reizigersthema; ruime kamer, uitzicht op kerkje en aparte badkamer met heerlijke massagedouche. De kamer naast ons had zelfs een 2 persoons jacuzzi. De B&B ligt op 5 min van t vaticaan en 1 minuut van de metro.

Bedankt voor de tips. Onze roadtrip zit ondertussen al wat meer in mekaar.
Onze eerste camping is in Calceranica al Lago, waar we gaan wandelen in de bergen en de streek daar wat verkennen.
Na 3 nachten reizen we dan door naar Coltano waar we ook op een camping gaan staan. Van daaruit zijn we van plan om Pisa en Lucca te bezoeken. Ook een dagje aan het strand staat daar op onze planning. We zullen daar 3 nachten verblijven.

Vanuit Coltano reizen we dan door naar Curiglia Con Monteviasco. Daar hebben we een B&B geboekt. Onderweg plannen we nog een kleine tussenstop in Riomaggiore. Vanuit de B&B plannen we enkele uitstappen in de buurt daar, we willen zeker Lago Maggiore aan doen.

Na ons verblijf in de B&B reizen we de laatste dag door naar Ascona in Zwitserland. Dat zal onze laatste stop zijn, ik denk dat we daar ook een B&B of een hotelkamer voor 1 nacht zullen boeken.
Ik wilde al altijd eens naar Ascona gaan, aangezien ik een Opel Ascona als oldtimer heb. Dus nu we er zo dicht bij zijn kunnen we dat maar meepikken ;).

De campings die we aandoen komen uit de ACSI campinggids.

Rome doen we voorlopig niet aan, maar bedankt voor de tip, die zullen we bewaren voor een volgende trip ;).

Nog een vraagje, waar moeten we vooral op letten onderweg? Ik bedoel dan vooral, welke vignetten hebben we nodig, is het mogelijk om deze op voorhand aan te kopen? Zijn er in sommige landen bepaalde regels of dingen die we moeten voorzien in de wagen?
We reizen door België, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland en Frankrijk als ik het goed heb ;).

Vignetten voor Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, … kan je ter plaatse kopen, o.m. aan de grensovergangen, … Maar je kan die vignetten ook vooraf aankopen, o.m. bij ANWB. Zie ‘Toloverzicht

Ook voor info over diverse verkeersregels in het buitenland kan je o.m. bij ANWB terecht.
Zie hier, met o.m. nuttige informatie over :

  • Voertuigeisen, hesjes, verbanddozen etc.
  • Verbod op navigatieapparatuur met flitspaalsignalering
  • Beperkte toegang in Italië en Duitsland