Italië, een echte aanrader?

Hallo

Wij zijn een koppel en zouden graag naar Italië gaan rondreizen met de wagen (van Milaan, garde, venetië, Rome, Toscane en dan weer terug). De route staat nog helemaal niet vast, dus weet er iemand wat zeker de moeite is om naartoe te gaan? We willen ook niets boeken op voorhand, is dat te doen in de drukke periode (augustus)? Daarom zoeken we ook nog leuke hostels en B&B die goedkoop zijn, want Italië is niet bepaald een goedkoop land. We zoek ook nog bepaalde wijngaarden, of een boer waar we kunnen overnachten en eten,…

Groetjes

Hoi,

Nu in augustus is het zeker de moeite waard om te boeken vooraf aangezien ook de Italianen zelf vakantie hebben. Als je echt wat culturele dingen wilt gaan bekijken dan zou ik voor een andere periode kiezen gezien de ogenschijnlijke hitte. Ik liep met meer dan 40 graden in Florence & Rome en dan geniet je toch heel anders van zo’n stad.

De route is zeker een aanrader, ik weet natuurlijk niet het tijdspad… Je hebt zeker een week nodig in Toscane voor de hoogtepunten en 4 dagen Rome is ook wel noodzakelijk. Let op in Rome want rond Maria Hemelvaart (15 aug) is erg veel dicht. Toch best jammer als je Sixtijnse kapel een dag van tevoren wilt bezoeken (dat heb ik gehad).

Groet Karin

een culinaire rondreis door toscane is in een woord geweldig,te boeken bij vrij uit of etruria travel.
groeten
Tiny

Dankuwel allebei

We zijn van plan om 2.5 weken te gaan, en ik kan alleen in de zomerperiode, dus we zullen de zon mogen trotseren. Waarschijnlijk gaan we vertrekken op 24 juli en tegen 7 augustus terugkomen. Weten jullie nog leuke hostels of dorpen om te logeren? Hoeft niet altijd in een stad te zijn, ik vind het zelf moeilijk om iets leuk te vinden om te bezoeken buiten de italiaanse steden.

Groetjes Kita

het dorpje Montecarlo tussen Lucca en firenze heel leuk !!!

overnachtingen zijn bij de site van www.booking.com uitgebreid te vinden op kwaliteit en prijs.

Hallo,

Wij (ik met twee vrienden) hebben het vorig jaar ook gedaan. Wij zijn in Duitsland begonnen voor de eerst nacht daar hebben wij wel een hotel geboekt. De derde dag zijn wij verder gereden richting Venetië, daar hebben we een camping gezocht en gevonden in Jesolo vanuit daar konden we voor €8 naar Venetië en zijn daar naar alles geweest wat we wilden zien…Paleis van Dogen en de kerk daar we hebben nergens lang hoeven wachten. 2 dagen later zijn we richting Ferrara gereden en hebben daar overnacht. Was makkelijk een kamer te vinden zelfs voor drie personen laat staan voor twee. Die dag daarna hebben we daar rond gekeken en mooie kastelen bezocht. Later die dag zijn we door gereden naar Florance. Daar op het treinstation zijn genoeg informatie winkeltjes te vinden die goedkope hotels aanbieden, wij zijn daar aangesproken door een eigenaar van een b&b en hebben daar 3 nachten geslapen voor 75 per persoon voor 3 nachten, de b&b zat midden in het centrum 2 min lopen van DE brug in Florance. Na die vier dagen zijn we terug gereden naar het Como-meer. Ook daar was het makkelijk om een camping te vinden, daar konden we met gemak 3 dagen blijven voor nog geen €50 in totaal.

Kortom, wij hebben een super vakantie gehad voor nog geen €500 pp en hebben alles gedaan wat we wilden en nog goed geslapen ook ;). Wij zaten in de periode van 4-8-2008 t/m 16-8-2008. Plaatsen waar je zeker heen moet is Venetië en Florance. Ben er echt verliefd op geworden. Nog even twee tips: neem altijd een tent mee ook al wil je er niet in slapen je weet maar nooit wat je overkomt :smiley: en een tomtom daarmee kan je gemakkelijk hotels en campings vinden (zo hebben wij ze ook gevonden).

Succes en alvast een fijne vakantie.

Groeten,

Janneke Franken
Amersfoort

Nog even een toevoeging over een leuke wijngaard (bij Penne, tussen Florance en Rome) waar je ook kan logeren en ze te lekkere wijn maken:

Tiberio
www.teberiowine.com

Succes!

Haal de landkaart van de Ostello’s bij een VVV in Italie, evt ook het boek reiswijzer Italy. Ravenna is zeer mooi, streek van Chianti, Pergulia.
Gewoon zoeken en kijken . Succes en een zeer mooie reis toegewenst!

De standaard plekken in Italië zijn natuurlijk de moeite waard, maar in Italië heb je een heel groot voordeel…je kunt eigenlijk nergens fout gaan ! Het noorden, het zuiden, het midden, de west- en oostkust, overal zul je iets moois vinden.

De hele Veneto streek is ronduit schitterend, er zijn rondritten langs de oude kastelen en villa’s en een boottochtje over de rivier Brenta brengt je langs de oude paleizen van de doges van Venetië. Vicenza en Padova zijn absoluut de moeite waard en worden vaak overgeslagen. De heuvels rond Vicenza zijn schitterend en je zult er zeer veel goede restaurants vinden met adembenemende uitzichten.

Toscane behoeft geen nadere uitleg en wie bv in de omgeving Puglia, San Marino etc simpelweg het binnenland inrijdt zal prachtige gebieden tegenkomen.

En het eten ? Meest simpele manier om te onthouden is dat waar de Italianen zelf eten het zoiezo goed moet zijn. Blijf weg uit de toeristen restaurants en dan kun je haast al niet fout. Iedere regio heeft zo zijn eigen eten en wijnen, een feest als je van goed eten en drinken houdt.

En inderdaad, met 40 graden door Rome of Firenze lopen is niet echt geweldig, mij zou je er niet voor krijgen. Ik zou dan liever kiezen voor overdag een beetje rondtouren in de auto met airco en dan in de avond pas iets gaan bekijken. De grote steden kun je het beste in de lente of de herfst doen, is het ook minder druk. Venetië is eind September of op een regenachtige dag in Februari op zijn mooist, dan heb je Venetië puur.

Rome in de zomer is meer een martelgang dan echt plezier hebben, de kleine dorpjes hebben dan net zoveel te bieden als de grote steden, soms nog wel meer ook en het is er lang zo druk niet.

Wil je goedkoop eten en slapen, maar wel goed, zoek dan op Google even naar ‘agriturismo italia’. Je krijgt dan vanzelf links naar alle agriturismo’s met B&B. Vergeet dan niet in de ‘preferences’ van Google ‘resultaten in Italiaans’ aan te vinken.
Qua eten is een agriturismo werkelijk super. Het is eenvoudig eten, maar alles wordt ter plekke verbouwd en is dus absoluut vers. Kun je er slapen dan is dat eenvoudig, maar meer heb je ook niet nodig.

Alvast hartelijk bedankt allemaal, een bericht op wereldwijzer nalaten is het beste wat ik voor mijn vakantie kan doen. We zijn zeker van plan om verder te kijken dan de standaardplekjes en we hebben al het campeermateriaal ook al aangekocht, ik hoop alleen dat een camping werkelijk goedkoper is dan bijvoorbeeld een hostel of B&B. Want voor een tentje met wagen betaal je ook al rap 30 euro niet? En ik denk ook dat we onze reisweg gaan moeten inkorten want ik heb bang dat we anders te veel in de wagen gaan zitten. Ik denk dat we langs het maggiorémeer rijden en verder door richting Toscane. In Italië is precies echt wel VEEEEEEEL te zien.