Ik, een vrouw van 27, wil in juni dit jaar +/- een maandje door Italië gaan rondreizen. Dit is een last-minute beslissing, vandaar dat ik me nu pas aan het oriënteren ben. Via een vriendin werd ik gewezen op dit forum en ik zou het top vinden als jullie mij zouden kunnen helpen! Ik heb eigenlijk 3 vragen, waarvan 2 redelijk specifieke en 1 algemene, namelijk:
**- Hebben jullie tips voor een alleenreizende door Italië?
Kun je in juni zonder reservering terecht op campings (en in hostels) in Italië?
Algemene vraag: hebben jullie tips voor mijn rondreis, op welk gebied dan ook?**
De volgende kernwoorden en kernzinnen geven een beeld van het soort rondreis dat ik voor ogen heb:
*- per trein naar Italië en binnen Italië met het openbaar vervoer reizen (trein/bus/ferry)
verblijf op campings en eventueel af en toe een hostel
budgetaccomodaties (20-25 Euro per nacht maximaal, liever goedkoper)
Gemiddeld zo’n 3 nachten per accomodatie
zee/meren/zwembaden kan ik niet zonder
ongedwongen, ontspannen, relaxen, zonnen
rust, massatoerisme ontwijken
enkele dagen steden bezoeken, maar slechts énkele dagen
enkele (beginners)wandelingen
enkele dorpjes en marktjes bezoeken
eventueel: windsurf- of zeilcursus
etc.*
Enkele plekken die ik graag wil bezoeken:
*- Cannobio (jeugdherinneringen). Dit wordt waarschijnlijk de “start” van de rondreis.
Cinque Terre
Elba
Umbrië en Toscane
Eventueel enkele steden: Venetië/Florence/Napels (Rome ben ik al geweest, Milaan trekt me niet zo)*
Ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb kunnen geven van het soort reis dat ik voor ogen heb. Echte ALLE tips zijn welkom, van spullen die ik moet meenemen en campings die ik moet bezoeken tot aan te raden reisgidsen en veiligheidstips.
Ik kan je een paar kleine tips geven hoop ik. Wij gaan dit jaar voor de tweede keer naar Italie, wij reizen ook rond maar doen dit met een camper.
Verleden keer zijn we ook met de camper geweest en ook in juni (dit jaar ook weer) en voor wat betreft campings is dat een ideale tijd. Je zit voor het hoogseizoen en je hoeft nergens te reserveren. Wij hebben de vorige keer onze campings uitgezocht via een anwb camping gids, als we ergens lang genoeg waren zochten we een nieuwe camping en voordat we daarheen reisden belden we even of er plek was. Dat is nergens een probleem geweest.
Voor dit jaar zijn we naar de website van de ACSI camingcard gegaan. Op deze site kun je de ACSI camping gids bestellen (21,90 euro) en daar krijg je dan de ACSI campingcard gratis bij. Met deze kaart kun je in het laagseizoen (ook juni nog) op heel veel campings met korting kamperen, soms al voor 15 euro. Ik ga er even voorzichtig een beetje van uit dat je ook een tent of zo meeneemt??
Verleden keer hebben wij ook op camping Europa aan de noordkant van het Gardameer gestaan, daar waren ontzettend veel surfers en voor zover ik me herinner ook zeilers. Er werden ook cursussen gegeven maar dit zal zeer zeker ook aan de zuidzijde van het Gardameer zijn. We hebben toen ook met wat surfgasten gesproken en voor hun was het Gardameer wel echt de plek.
Cinque Terre hebben wij ook bezocht. Wij stonden op een camping aan de zee een stuk van Cinque Terre verwijderd en zijn toen met de trein naar Cinque Terre geweest, was echt prachtig en is zeker een aanrader. Ik kan je daar helaas helaas vwb camping of hostel niet echt een tip geven maar in principe zou je gewoon een camping kunnen zoeken aan zee op een redelijke afstand naar Cinque Terre en dan bijvoorbeeld met de trein naar de dorpen gaan.
Campings in Toscane zijn er ook in overvloed en ook daar hebben wij niet hoeven reserveren, er staan er ook veel in de campinggids van ACSI.
(Ik maak trouwens geen reclame hoor, we hebben er allen zelf al zoveel uitgehaald…)
Venetie gaan wij dit jaar voor het eerst bezoeken maar we zijn wel door vrienden gewaarschuwd dat het daar erg duur is…
Nou ik hoop dat in dit verhaal in ieder geval iets zinnigs voor je bij staat en ik wens je een hele fijne vakantie. Misschien rijden we je nog wel voorbij met de camper:vak02:
Groetjes Miriam
Oh ja, ik weet niet of jij of iemand in je directe omgeving lid is van de ANWB want dan zou je eens naar de ANWB winkel kunnen gaan. Daar hebben ze altijd informatie folders en boekjes voor Italie. Als lid meestal gratis en anders in ieder geval goedkoper dan wanneer je geen lid bent.