er is al veel over gezegd en geschreven maar ik wil het toch nogmaals vragen. Wij gaan volgend jaar naar kenia (Galu Beach) en ik vroeg me af of het nu wel of niet handig is om kinderkleding mee te nemen en naar bijv kindertehuizen te brengen. We hebben 2 jongens van dan 12 en 9 en 2 meisjes van dan 2 en 3. Ik heb nog aardig wat mooie peuterkleding en tshirts van de jongens om daar eventueel weg te geven.
Ik lees dat er tegenstanders zijn die vinden dat je kleding daar moet aanschaffen en moet weggeven ivm de “markt verpesten”.Ik vraag me af wat de mensen hiervan vinden die zelf betrokken zijn bij wees/kindertehuizen. Wat vinden zij, de kleding wel of niet zelf meenemen?
Ik heb deze vraag ook eens gesteld aan een Keniaan ,de laatste keer toen ik in Nairobi was .
Hij heeft daar ook niet een pasklaar antwoord op gegeven , hij zegt dat het van veel factoren afhangt .
De mensen in de sloppenwijken kunnen gewoon GEEN kleren kopen,die dragen wat ze vinden of zelf maken , dus daar kan het misschien wel goed zijn .
Bij het kindertehuis waar ik een paar jaar geleden gewerkt heb, stond ik tussen tientallen zakken kleding die in Kenia was ingezameld. Het bleek te zijn geschonken via een soort Leger des Heils actie. Dat kennen ze in Kenia dus schijnbaar ook. De kleren werden gesorteerd, het slechtste werd weggegooid en de kinderen kregen weer wat ‘nieuws’. Dan zit er dus geen verschil tussen meenemen of daar kopen omdat het daar niet gekocht wordt.
Toch denk ik in het algemeen dat als je van plan bent om kleding hier in gaat zamelen dat je dan beter geld kunt vragen en de kleding daar kopen.
Heb je nog wat liggen, neem het dan lekker mee en zorg dat je het ergens geeft waar echt geen geld is om kleding te kopen. Dat zal vaak in de sloppenwijk of een niet gesponsord kindertehuis zijn.
Uit ervaring weet/merk ik op dat, àls je al spulletjes meebrengt vanuit Europa, het beter is om ze aan de plaatselijke bevolking te geven. De meeste weeshuizen krijgen zakken vol spullen, waar ze op den duur geen weg meer mee weten. En dan geven ze het zelf door aan mensen van een dorpje in de buurt of zo. Er zijn, zoals hier al gezegd, inderdaad ook weeshuizen die niet gesponsord worden of praktisch nooit toeristen over de vloer krijgen. Die zijn er dan natuurlijk ook goed mee.
Het is en blijft een héél moeilijke zaak/beslissing.
Misschien een domme vraag maar hoe weet ik of een weeshuis gesponsord word of niet? Wij zitten aan Galu Beach, zijn daar ook “echte” sloppengebieden? Ik ben zelf meerdere keren in Ukunda geweest, voor onze maatstaven slecht maar geld dit voor Kenianen ook of moet ik meer de “bush” in?
Handigje, alle mensen die in de winkels, schoonmaak, bediening in hotels, bewaking etc etc, de gewone baantjes werken, verdienen niet meer dan 70-100 euro per maand. Daarvan onderhouden ze een gezin. Die wonen meestal niet riant. Geen wegspoelend modderhuis vaak, maar soms wel. Als ze het zelf niet aantrekken, kennen ze wel iemand die het wel kan gebruiken. Mensen die in hotels werken met toeristen, krijgen vaker spullen dan mensen die een gewoon baantje hebben en niet dagelijks contact hebben met toeristen.
Pak gewoon een aardig gezin in de buurt waar je vakantie houdt. Die zijn er ook blij mee. Of ze verkopen het.