Ik ga in maart naar Vietnam, nu lees ik op de site van Sawadee dat het niet aan te raden is om korte broeken te dragen voor vrouwen terwijl ik ergens anders lees dat dit geen groot probleem is als je je maar bedekt in de tempels. Wat is aan te raden in de steden? Over welke valuta je mee kunt nemen hoor is ook verschillende verhalen, dollars of gewoon euro’s meenemen?
Ik denk dat wat kleding betreft je gewoon gepast moet kleden. Ik zou me gewoon kleden zoals jij dat wilt. Het is nooit fout. In tempels etc is het vanzelfsprekend om je bedekt te kleden.
Veel plezier
Korte broeken dragen kan gewoon, zeker in de steden en bekende plaatsen. Bij tempels idd niet.
Verder zou ik eerder dollars meenemen dan euro’s. De koers is gunstig en Vietnam is meer dollar oriented dan euro. Euro kan ook, maar dan komt overal nog een verrekeningspercentage overheen.
Je kunt inderdaad dragen wat je wilt, maar in tempels dienen je benen bedekt te zijn.
Je kunt ook de Vietnamese Dong halen (wij hebben dit gewoon gepind in Vietnam). Dat is eigenlijk makkelijker en vaak betaal je in Dong wat minder dan in Dollars.
Groetjes, Anne
Hallo Sabine,
Wat betreft de kleding heb ik niets toe te voegen aan de posts van Azieazie en Anne-Jitske.
Voor het geld heeft Anne-Jitske helemaal gelijk, je kan overal pinnen.
Kleine aanvulling.
Het klopt dat Viet Nam meer georiënteerd is op de Dollar, maar die zou ik alleen kopen voor de aanschaf van VOA en wat te kopen op het vliegveld bij een eventuele overstap.
Neem, wanneer je contant geld wild meenemen gewoon euro’s en wissel deze om tegen VND.
Waarom eerst commissiekosten en koersverlies ( inkoop is duurder dan de werkelijke waarde van de dollar ) betalen voor de omwisseling in dollars.
Daarna wordt er toch weer hetzelfde gedaan van dollar naar dong ( deze zijn ook berekend in de prijzen van bv de restaurants, winkels ed. ).
Wanneer je deze weg zou bewandelen krijg je voor €1 tussen de 24/25.000 VND ( alle kosten zijn hiermee berekend ). Dit bij officiële kantoren.
Bij het meenemen van euro’s heb je maar 1 maal die kosten en krijg je tussen de 26.500/ 27.500
voor €1.
Bij sommige juwelierszaken kun je je euro’s ook inwisselen en krijg je 28.000/ 30.000 VND voor je euro en betaal daarna VND100.000 provisie.
( ben bij de berekening uitgegaan van de de koers €1 is 26.000 VND en 1 dollar is 17.000 VND en bij een omwisseling van €500 in 1 keer )
Let bij het omwisselen zeer goed op dat je biljetten vanaf VND50.000 en hoger onbeschadigd en onbeschreven zijn, dus even controleren en gewoon teruggeven en nieuwe vragen. Wordt zonder problemen gedaan.
De mensen weigeren namelijk, bij een betaling, die beschadigde biljetten en dan moet je weer op zoek naar een bank waar je die kan ruilen en natuurlijk weer wat formulieren invullen ( neem dan ook je paspoort mee ).
gr
Ton.