Kimberley of top end

Begin oktober ben ik waarschijnlijk een weekje in Darwin en graag zou ik van daaruit een tour starten om de prachtige natuur in die regio te verkennen. Nu twijfel ik tussen twee opties:
Darwin - Broome : Kimberley (en dan vanuit Broome het vliegtuig; hierdoor wordt deze optie wel de duurste van de twee)
Darwin - Darwin: Top End
Helaas kan ik door tijdsgebrek ze niet alletwee doen. :crybaby:

Dus mijn vraag voor de Australie kenners: als jullie zouden kiezen, welke van de twee zouden jullie aanraden (begin oktober)?

Hi,

Van de twee opties zou ik in dit geval kiezen voor Top End (in 2004 bezocht). Dit ligt in de nabijheid van Darwin. Voor de Kimberley wordt het haastwerk dwz meer rijden dan bekijken. Zojuist terug van Perth - Darwin via de Gibb River Road. Ook over de verharde weg via Fitzroy Crossing en Halls Creek moet je de tijdnemen.

Darwin-Broome is 3 dagen rijden en de Kimberleys kan je alleen met 4wd bezoeken of beter nog via tours vanaf Derby of Broome of Kununurra. De enige verharde weg is fraai door mooie outback maar one way rentals (terug vliegen vanuit Broome) zijn erg duur om van de vlucht nog maar niet te spreken. Dus Darwin, Kakadu, Litchfield en nog veel meer. Huur een auto en rijd naar Katherine voor een paar dagen. Begin october is prima. Building up the Wet maar nog niet zo extreem heet en luchtvochtig als tijdens de zomer. Broome is trouwens wel een paradijsje hoor. Wij zijn er verleden jaar 6 dagen geweest en strand en zee zijn superieur ten opzichte van Darwin. Accomodatie is echter ook duur in Cable Beach (strand van Broome).
Hoe vond je Gibb Christiaan en hoe lang hebben jullie erover gedaan?
Yeehaw

Alvast bedankt voor de reacties. Nog even wat info en extra vraagjes:

Aangezien ik alleen reis is het sowieso de bedoeling om enkele dagen bij een georganiseerde tour aan te sluiten, wat natuurlijk veel minder vrijheid geeft.
Als ik de fotootjes van de twee mogelijkheden bekijk heb ik het gevoel dat de Kimberley mooier is dan Top End. Mooi betekent in dit geval voor mij vooral “rotsen”. Zoals bv. Kings Canyon, enkele jaren geleden, vond ik fantastisch.

Oorspronkelijk had ik dus een voorkeur voor Kimberley, maar vermits dat duurder is, omwille van de vlucht vanuit Broome, ben ik beginnen twijfelen over Top End (en daarom had ik dus gisteren deze vraag gepost).

Is de Top End regio ook mooi in oktober? Als ik de toeromschrijvingen lees, gaat het voortdurend over watervallen en ook de foto’s erbij zijn er meestal van watervallen, maar ik vermoed dat die begin oktober uitgedroogd zijn (of vergis ik me?).

Probleem is dat mijn gevoel me zegt dat ik voor Kimberley moet gaan, maar mijn geldbeugel zegt me dat het verstandiger is om voor Top End kiezen. :retard: Help! Is een tour Kakadu, Litchfield, Katherine echt even mooi dan Darwin - Broome?

Mate, dit is niet te beantwoorden. Als mij nu de vraag gesteld zou worden wil je terug naar Darwin/Kakadu/Litchfield of naar Broome/Kimberley/Bungle Bungle dan wint voor mij Broome etc.hands down omdat wij meer strand/outback figuren zijn dan Wetlands buffs. Maar als dan Katherine en omgeving erbij gezet wordt dan wordt het al moeilijker. Wij vonden Katherine en omgeving aantrekkelijker dan Darwin en omgeving en wij zijn al helemaal geen fans van Kakadu. Iedereen rijdt naar Kakadu maar wij vonden de Wetlands bij Darwin, Fogg Dam en Adelaide River net zo aantrekkelijk. Maar dat is zuiver persoonlijk en iemand anders zal precies het omgekeerde zeggen. Stiekem hebben de Darwinites wel een gezegde: Kakadon’t and Litchfield do.

Yeehaw

Kakadu heb ik in 2004 bezocht toen wij van Darwin naar Cairns zijn gereden en hierbij grotendeels de Savannah way gevolgd. In de twee dagen dat wij nog in Darwin waren hebben wij een dagtocht via Litchfield naar de Reynolds River geboekt met een boottocht over de rivier. Ik heb deze niet meer in de holidayguide gezien maar er zijn meerdere touroperators die er niet meer instaan en toch nog aanwezig zijn. Als je google earth hebt dan zie je het hutje en het bootje op 13°09’29" zuiderbreedte en 130°32’19" oosterlengte. Op de terugweg hebben we Buley’s Rockholes in Litchfield aangedaan om af te koelen. Dus een echt vergelijk kan ik niet maken. Dit jaar de holiday guide top end 2007/2008 meegenomen. Voor tours vanuit Darwin, zie o.a.: www.wildernessadventures.com.au: 4/5d kakadu-katherine litchfield explorer maar ook kortere tours; www.adventuretours.com.au: 5d top end safari en korter; www.aussieadventure.com.au met diverse mogelijkheden.
Ook kan je kijken op www.tourismtopend.com.au maar dat heb je waarschijnlijk allemaal al gedaan. Overigens is Top End niet alleen watervallen.
Op zich een goede optie is, zoals Yeehaw aangeeft, een auto huren en een overnachting kan je overal vinden, afhankelijk van budget en wensen.
Een tour Darwin, Kakadu en Litchfield is anders dan Darwin-Broome. In het laatste geval reis je door de outback met elke keer weer een andere omgeving met vaak z’n uitgestrektheid en “eenzaamheid” vooral op de onverharde (unsealed) wegen.

Voor Yeehaw: wij hebben het traject Broome-Kununurra in drie etappes gedaan. De eerste stop was in Imintji met drie overnachtingen en de tweede stop in El Questro met een overnachting (zou oorspronkelijk 2 – 2 zijn, het maakte deel uit van een individuele autoreis Western Discovery). Een volgende keer in eigen tempo want het was fantastisch, lang niet alles gedaan en gezien wat er te doen is.
Op weg naar Imintji (27/6) gehoord dat de weg ca 80 km na Imintji was afgesloten vanwege regenval. Daags erna bij Barnett Roadhouse gekeken en daar was aangegeven dat de weg gesloten was voor auto’s zwaarder dan 3-ton.
De weg naar Bell-gorge zou pas weer op de 30e weer vrijgegeven worden. De doorsteek door de Pentecost River is een leuke ervaring (ruim 200m water) en op El Questro de 4WD-track naar de Explosion-waterhole. Bij de Pentecost River zie je aan de andere oever de weg vervolgen maar bij de 4WD-track lijkt de weg dood te lopen en sta je ineens voor water en geen overzijde te zien en dan denk je “is dit wel goed”.
Maar gezien de open ruimte tussen bomen en struiken in het water rijd je het water in en dan om een bocht zie de andere oever.