Phuket, Koh Samui, Pattaya, Krabi, Hua Hin…bekende eilanden & badplaatsen bij Thailand-reizigers. En daarom ook altijd druk met (Westerse) toeristen, ongeacht welke tijd van het jaar je er ook komt. Sommigen vinden het heerlijk om tussen veel toeristen te zitten, anderen daarentegen zoeken wat meer rust. En die rust en weinige Westerse toeristen vind je nog steeds in het zuidelijk gelegen Khanom, provincie Nakhon Si Thammarat.
Tot ongeveer een jaar geleden had ik nog nooit van de badplaats Khanom gehoord, totdat ik er een artikel over las in de Bangkok Post. Het artikel had het over prachtige stranden en weinig Westerse toeristen. Aangezien ik na al die jaren Thailand de meeste bekende badplaatsen en eilanden wel een keer bezocht heb, wilde ik Khanom wel eens bezoeken. En dat heb ik dus afgelopen maart ook maar eens gedaan…
Het badplaatsje Khanom is goed bereikbaar vanuit Surat Thani of Nakhon Si Thammarat. NokAir had een leuke aanbieding vanaf Bangkok Don Muang naar Nakhon Si Thammarat (ca. 2000 Baht voor een retourticket), dus ik vloog op Nakhon Si Thammarat, een vlucht van 1 uur.
Na aankomst op het vliegveld in Nakhon Si Thammarat (iets buiten de stad gelegen) vervoer geregeld naar de stad waar vandaan regelmatig minivans naar Khanom vertrekken. Reisduur met de minivan is ca. 1 uur waarna je in het ‘centrum’ van Khanom wordt afgezet en met de motortaxi verder kunt reizen naar je hotel.
Accommodatie is er voldoende in Khanom en omgeving, van vrij goedkoop tot een paar luxere resorts. Ik sliep in het Supar Royal Beach Hotel waar je kunt kiezen tussen een hotelkamer in het hoofdgebouw (weg oversteken en je staat op het strand) of bungalows op het strand.
Hotel is middenklasse, hotelkamers waren wat oud, maar verder prima in orde. Het hotel beschikt over een zwembad en restaurant, beiden direct aan het mooie zandstrand.
En inderdaad, er waren zeer weinig Westerse toeristen te vinden. In de 4 dagen dat ik er geweest ben, heb ik misschien zo’n 15 Westerse toeristen gezien. Reizigers die een bruisend nachtleven en een overdaad aan restaurants zoeken, kunnen Khanom beter links laten liggen, dat ga je er niet vinden. Wat je er wel vindt: rust en prachtige kilometerslange stranden. Je kunt er dus uitstekend een lange strandwandeling maken, of je kunt de omgeving bezichtigen (eigen vervoer is dan wel handig). Ook staat Khanom bekend om de (roze) dolfijnen die je met een boottochtje kunt bekijken.