(origineel bericht op be-more.nl)
Kerst @ Palm Tree
Lieve allemaal,
En zo is ook onze eerste Afrikaanse kerst alweer voorbij! In tegenstelling tot in Nederland vieren we hier maar één kerstdag. Dit jaar hadden we geluk: omdat kerst op een zondag viel, was de maandag erna een nationale feestdag. Dus stiekum toch twee kerstdagen!
De dag voor kerst ging voorbij met de laatste klussen in het Bush Camp. Totdat de kids op het idee kwamen dat er eigenlijk nog een kerstcadeuatje voor Ros gekocht moest worden. Of ik zo lief wilde zijn ze weg te brengen naar Galleria, een groot overdekt winkelcentrum in de buurt. Nu had ik daar de laatste dagen al de nodige uurtjes doorgebracht om inkopen voor het Bushcamp te doen en ik had gemerkt dat het iedere dag drukker en drukker werd. Dan maar naar een ander winkelcentrum een klein eindje verder. Niet overdekt, dus wellicht wat rustiger op de regenachtige dag voor kerst. IJdele hoop…Ook hier zoeken naar een parkeerplaatsje. Maar de kids konden hun inkopen doen en kwamen trots naar de auto terug. “Ik heb voor Mummy chocolade gekocht en voor jou een koffiemok” Nou ja, dat scheelde weer een slapeloze nacht, ik wist al wat ik zou krijgen! Zoals iedere nacht sliepen de kinderen op hun matrassen voor de televisie. Onze gasten Anne Marie en Gerbrand hadden besloten gezellig te blijven slapen. Een sleepover hoort tenslotte bij de Palm Tree Traditie.Dus samen op een nieuwe slaapbank. Anne marie’s vriendje J. was een beetje teleurgesteld, hij wilde graag tussen hen in slapen…
Kerstochtend werden we om 6 uur gewerkt met een roffel op onze deur. De kinderen waren wakker en wilden hun cadeautje uitpakken. Na een Happy Birtday (het blijft natuurlijk de geboortedag van Jezus) mocht het dan eindelijk. Gelukkig zijn er verschillende mensen zo lief geweest om cadeutjes te doneren. Er was dus voor ieder kind een setje kleding, een speelgoedje, een boek en natuurlijk heel erg veel snoep en chips. Al die glimlachende gezichtjes…Onder het uitpakken van al dat moois zaten we op de bank en keken elkaar aan. Onze kerst was nu al helemaal goed. En het was pas kwart over 6!
De rest van de dag ging gezellig voorbij. Stralend weer dus lekker relaxt in onze tuin. Om 5 uur was het tijd voor het kerstdiner. Vrijwilligers hadden kinderen uitgenodigd om in hun mooiste outfit aan tafel te komen. En wat zagen ze er mooi uit… Aan een hele lange tafel hebben we met z’n allen gegeten. Het waren geen 6 gangen en er was geen oma’s soep. Maar wat was het bijzonder!
De tweede kerstdag hadden we Anne Marie en Gerbrand uitgenodigd voor een Oud Hollandse Gourmet in onze tuin. Maar vanwege stroomuitval (ja, alweer…) werd het een Afrikaanse braai. Misschien nog wel leuker. En wat hebben we gelachen. Een heerlijk einde van onze eerste Afrikaanse kerst. We zullen hem niet snel vergeten.
En nu maken we ons op voor het eerste Bush Camp. Morgen rond de middag verwachten we de eerste groep kinderen. Afgelopen week zijn we nog even bij ze op bezoek geweest. Ze wonen op een boerderij midden tussen de suikerrietvelden. Een prachtige omgeving. Maar ze kunnen niet wachten tot ze de zee kunnen zien…We zijn er klaar voor. Er ligt een prachtig programma klaar om de dagen mee te vullen. We hebben een vriezer en een koelkast vol met lekkere hapjes voor ze. En we hebben een prachtig opgeknapt gebouw voor ze. Met douches en toiletten. Met waarschijnlijk voor ieder kind een eigen bed. Afgelopen week zei al iemand voor de grap; “Als de kinderen nog maar terug naar huis willen na het Bushcamp…”
We zullen zien. We houden jullie op de hoogte!
Knuffel, Peter & Yvon