Kenya voor de Kenyanen....

Deze link kreeg ik vanmorgen van een goede vriend van me in Kenya.

[ame=“- YouTube”]YouTube - Kenyan Traffic Cop Gets A Beating From A Truck Driver![/ame]

Ik snap er maar weinig van. Wat was er nou precies aan de hand?

Wat er precies aan de hand is in het filmpje weet ik ook niet.
Het filmpje doet al een tijdje de ronde op verschillende kenia fora zoals http://www.mashada.com/forums/.
Het is bijzonder omdat dit soort situaties tegen de politie bijna niet voor komen in Kenia.
Volgens de chauffeur in het filmpje is hij voorheen mishandeld door de politie, en kon hij zijn agressie niet de baas toen deze verkeerspolitie hem aan hield.

De politieagent houd zich in het filmpje redelijk tam.
In de nieuwe grondwet zijn de politiebevoegdheden vastgelegt en die bevoegdheden zijn nu een stuk minder dan voorheen.

Hoi Jeroen,

Nagel op zijn kop, de Kenyaanse politie is niet te snappen.
Onze chauffeur werd aangehouden om de gekste redenen en iedere keer moest hij 200 of meer Kes betalen. Als hij niet betaalde werd hij gearresteerd en brachten ze zijn auto naar een parkeerplaats bij het politie station, waar je hem dan ook moet los’kopen’'. (soms wel 300 - 500 euro)
Wat ik met het filmpje bedoel is dat we hier op het reisforum soms zitten futteren op een sok die je wel of niet meebrengt, of een safari die 20 euro goedkoper kan, terwijl de meeste Kenyanen amper een normaal leven kunnen opbouwen. Gebrek aan sociale zekerheid (geen werk geen eten) en dergelijke en bovenal de supercorrupte politie.

Deze man durfde zich te verzetten tegen de politie agent. Ik wil niet weten hoe het afgelopen is met hem en wat het hem heeft gekost…

Kwestie van de boel wat te relativeren.

GRTZ
Mwende

Ik denk Mwende dat in dit geval het wel eens andersom zou kunnen zijn.
Verkeerspolitie zou onder toezicht van een camera en een grote menigte veel te veel risico nemen om een bribe aan te nemen, z’n baan staat op het spel.
Politie is niet altijd gevoelig voor bribes, en nu dat hun salaris flink omhoog is gegaan komt het iets minder vaak voor.
Wou de chauffeur zich ergens onderuit kopen?
Was er echt iets niet in orde?
Zou kunnen!
De man staat waarschijnlijk een hele onplezierige gevangenisstraf te wachten.

het doden van en ook door politie mannen
lijkt wel normaal te worden de laatste tijd
ieder lijkt wel voor eigen rechter te spelen
een gevaarlijke en zorgelijke zaak in kenya