Mijn naam is Rosa en ik ben 22 jaar. In juli afgestudeerd aan de Hogeschool Windesheim, Journalistiek (ja, die slechte opleiding :P). Ik ben van plan om volgend jaar deze tijd (liefst oktober) te vertrekken naar Zuid-Afrika voor een lange reis. Ik wil starten in Johannesburg of Pretoria, en dan met de BazBus van daar via de binnenlanden en langs de kust van Durban etc naar Kaapstad.
Hier wil ik ongeveer een half jaar voor uittrekken (afhankelijk van mijn beschikbare budget). Nu is het nog niet veel meer dan een plan en zit ik met een aantal vragen waarbij jullie mij hopelijk kunnen helpen.
Ten eerste weet ik weinig over Jo’burg, behalve dat de stad bekend staat als levensgevaarlijk. Vandaar dat ik misschien op Pretoria wil vliegen. Weet iemand of Pretoria inderdaad minder gevaarlijk is? En hoe gevaarlijk is Joburg eigenlijk? Ik ben vorig jaar 3 weken in Kaapstad geweest, dus weet niet heel veel van andere steden.
Verder vraag ik mij af wat je als budget aan moet houden voor een halfjaar. Ik weet wel ongeveer wat de kosten zijn in Kaapstad (maximaal een tientje voor een nacht in een hostel), maar voor de rest van het land heb ik geen idee. Heeft iemand misschien eerder in Zuid-Afrika gereisd?
Ten derde ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen met de BazBus. Ik kies voor deze optie omdat het me niet helemaal pluis lijkt om als vrouw alleen te gaan reizen in Zuid-Afrika. Via deze weg weet ik in ieder geval zeker dat het vervoer van en naar plekken goed geregeld is.
Alvast super bedankt, ik heb er megaveel zin in om gewoon weg te gaan met een backpack op mijn rug en een zonnebril op mn bakkes hahahah.
Je kan niet op Pretoria vliegen En het vliegveld,ligt buiten the big city. Er zijn bepaalde gedeeltes van de stad zijn niet zo lekker, maar ja dat overal, zelfs in NL. Maar daar hoef je als toerist niet te zijn. Vergis je niet,dat Kaapstad veiliger zou zijn. En in Pretoria heb je ook No go gebieden.
heel veel,gaan met de Baz bus, dus daar zullen nog wel reactie over komen.
ook is de maximale tijd dat je in ZA kan rondreizen, 90 dagen. Maar je kan wel een verleningen aan vragen bij Home affairs, maar die moet je dan wel binnen 1 maand na aankomst mee beginnen, anders heb je die niet op tijd binnen, hier duurt alles langer.
Leuk dat je zo enthousiast bent over Zuid Afrika. Ik welke periode ben je vorig jaar in Kaapstad geweest? R100,- per nacht is misschien een wat te optimistische schatting, zeker in het hoogseizoen.
Wel weet ik dat de rest van Zuid Afrika zeker niet veel duurder zal zijn dan Kaapstad.
Toeristen met de Nederlandse nationaliteit krijgen automatisch een toeristenvisum van 3 maanden toegekend. Enige voorwaardes zijn dat je paspoort nog minstens één maand geldig na het geplande vertrek uit Zuid-Afrika en dat je (doormiddel van een retourticket) kunt aantonen dat je voornemens bent het land binnen deze 3 maanden te verlaten.
Je kunt in Zuid-Afrika tevens een verlenging van je toeristenvisum aanvragen. Als de Zuid-Afrikaanse immigratiedienst deze aanvraag goedkeurt, mag je nog eens drie maanden langer in het land blijven. In totaal kun je dan dus een half jaar door Zuid-Afrika rondreizen. Helaas is het verlengen van je toeristenvisum maar één keer toegestaan.
Het is verstandig een verlengingsaanvraag zo snel mogelijk na je aankomst in Zuid-Afrika in te dienen. De procedures kunnen soms nogal wat tijd in beslag nemen (niet tot het einde mee wachten dus).
Ook is het verstandig zo veel mogelijk documenten mee te nemen. Vaccinatiegegevens en verklaringen van een goede gezondheid kunnen helpen het verlengingsproces te versnellen. Ook zul je een korte motivatie moeten schrijven waarin je uitlegt waarom je langer in Zuid-Afrika wilt blijven. Zeggen dat je een half jaar aan het rondreizen bent is vaak afdoende.
bedankt voor de uitgebreide info! Weet je toevallig ook hoe het zit met een werkvisum? Ik ben er nog niet helemaal uit of ik namelijk eerst alles wil sparen en dan gewoon met een enorme buffer vertrek naar ZA, of dat ik werken en reizen wil combineren. Als ik het goed begrijp is de kans groot dat je aanvraag voor verlening sowieso wordt goedgekeurd?
Ik zou persoonlijk zelf eerst goed sparen en vervolgens met een buffer afreizen naar Zuid Afrika.
Het aanbod van betaalde banen is namelijk erg beperkt, bovendien dien je over een werkvergunning te beschikken. En het aanvragen van zo’n vergunning is alles behalve eenvoudig. Je komt hier in principe alleen voor in aanmerking als je kunt aantonen dat je over uitzonderlijke vaardigheden beschikt. Vaardigheden waar Zuid Afrikanen zelf niet over beschikken. En dat is niet eenvoudig.
Omdat het aanvragen van zo’n permit een duur en tijdrovend proces is zullen de meeste bedrijven hier bij voorbaat al aan beginnen, zeker niet als iemand maar voornemens is om een relatieve korte periode in het land te blijven.
Gewoon sparen in NL dus, en lekker genieten in Zuid Afrika ;).
Een toeristenvisum en verlenging wordt inderdaad vrijwel altijd afgegeven.
Even dit.
Het toeristen visum is voor 90 dagen en niet 3 maanden! Kan net 1 dag schelen en als je te laat het land weer verlaat, moet je een flinke boete betalen (ook is het maar 1 dag) en komt er een aantekening bij je paspoort en naam, de volgende keer dat je ZA weer binnenkomt kan je dan problemen verwachten!
Een goede vriend van ons is dit overkomen! Dus pas op! Ook de verlening is dan weer voor 90 dagen!
en even een werkvergunning aanvragen is echt onmogelijk. Je moet een SA arbeidscontract hebben en in NL, bij de S ambassade een werkvergunning aanvragen, dit kan een tijd duren. Ze zijn daar echt niet makkelijk.
Dus goed sparen, dat je genoeg geld heb, want even wat bijwerken is hier niet mogelijk namelijk!
Op jo’burg vliegen is absoluut geen probleem. De meeste hostels/backpackers hebben een shuttle service veronderstel ik en komen je ophalen op het vliegveld. Voor een lijst van backpackers check: www.coastingafrica.co.za
Ik zou over het algemeen de grote steden vermijden. Is meestal niet veel te zien.
De Baz-bus is ideaal als je alleen reist. Je leert zo onmiddelijk nieuwe mensen kennen en je wordt voor de deur afgezet. Nadeel is wel dat het redelijk duur is.
Een optie om je visum te verlengen is na drie maand langs Lesotho te trekken. Als je Lesotho verlaat, wordt je visum weer met 3 maanden verlengd als ik me niet vergis. Moet je niet staan aanschuiven bij Home Affairs.
Helaas Lieve, is niet juist dat je via Lesotho weer een nieuwe 90 dagen visitors permit kan krijgen. Je moet echt langs Home affairs en wel zo snel mogelijk!
En waarom de steden vermijden. In Kaapstad EN Johannesburg heb je een hop on en hop off bus, zie kan weer veel zien van de stad.
Geen idee, maar ik zou persoonlijk denken dat je toch minimaal 10 dagen het land uit moet zijn geweest om aanspraak te maken op een nieuw toeristenvisum.