Mensen die langer in Kenia verblijven zullen, net als ik, vroeg of laat geconfronteerd worden met schaduwzijden van de cultuur … zoals lijfstraffen voor kinderen.
Hoewel het ook in Kenia verboden is om kinderen lijfelijk te straffen (ook je eigen kinderen) ben ik al verschillende keren in situaties terecht gekomen waarbij ik getuige was dat dit recht van kinderen enorm geschonden is.
In mijn vorige apartement was het een aantal avonden raak bij de buren, een meisje van 6 werd vanaf thuiskomst van haar pleegmoeder een aantal uren mishandeld, het gehuil ging door merg en been maar wonderbaarlijke was, dat niemand die iets deed.
Ook mij was geadviseerd om me er maar niet mee te bemoeien, dergelijke aangelegenheden daar bemoeien omstanders zich niet mee, dat hoort enkel binnen het gezin of een familie besproken te worden. Bovendien bestaat de hardnekkige misvatting dat kinderen slimmer worden als ze gedisciplineerd worden.
In dit geval, heb ik uiteindelijk de (pleeg)moeder aangesproken, niet op haar mishandelende gedrag, maar wel op de geluidsoverlast die het kind veroorzaakte … uiteindelijk voelde de dame zich toch in verlegenheid gebracht en hebben we samen naar een passende oplossing gezocht … het kind kwam enkele maanden haar huiswerk bij ons maken, zodat de moeder even rust had als ze klaar was met werken …
Op scholen gebeurt het ook nog vaak dat andermans, of weeskinderen, lijfelijk bestraft worden.
Het mag niet, het is strafbaar, maar … corruptie!
Zijn er mensen met dezefde ervaringen?
[ame]- YouTube