Kapper?

(origineel bericht op be-more.nl)

Kapper?

Ik heb nog niet verteld dat ik vorige week naar de kapper ben geweest. Die zit vlak om de hoek bij ons. Samen met Nicole ben ik gaan vragen of ze mijn haar kunnen wassen. Ik had van Helene, een vrijwilliger die weer naar huis ging toen wij aankwamen, dat je je haar kan laten wassen voor een paar birr. Lekker makkelijk. Anders wordt het je hoofd in een emmer.

Als ik mijn hoofd bij de kapper naar binnen steek kijken alle dames op. Een van hen begint gelijk te gebaren dat we naar binnen moeten komen. Ze lachen en praten Amhaars met elkaar. We worden hartelijk verwelkomd en we moeten gaan zitten. Ik geef mijn shampoo en ik mag op de houten stoel plaatsnemen. Mijn hoofd wordt in de plastick wastafel gehangen. Er naast staat een emmer met water dat ze met beetjes over mijn hoofd heen giet. Het water loopt via een slurf terug in een andere emmer. Dan gaat ze mijn haar grondig wassen. Vervolgens uitspoelen en dan nogmaals wassen. Blijkbaar is het gebruikelijk om kroeshaar tweemaal te wassen maar dat Hollandse fijne haar is na 1 wasbeurt wel schoon. Enfin ik geniet nogmaals. Mijn haar wordt netjes uitgekamt en is heerlijk schoon!

Ik wil afrekenen maar dan moeten we vooral blijven zitten. Ondertussen is de broer van de kapper ook gekomen met een vriend. Zij spreken redelijk goed Engels en dus kunnen we communiceren.
We moeten van de dames blijven zitten voor de koffieceremonie. Een gebruikelijke traditie op elk moment van de dag. Typisch Ethiopisch dat je daarvoor lekker blijft zitten!
De koffie zit in een kannetje en de kopjes staan al klaar. Daarnaast staat een bakje met kooltjes waar een enorme rook vanaf komt en ruikt naar wierook. Na een tijdje worden de kopjes ingeschonken en drinken we gezamenlijk koffie. Een van de meiden is opgedragen om brood te halen. dat ligt in een mandje er in stukjes bij. Heel gezellig!

Ook Nicole besluit haar haar te laten wassen. Ondertussen is een van de andere dames op de houten stoel gaan zitten en is het meer dan interessant om te zien hoe haar haar wordt gewassen. Gewoon met een stuk zeep en een grote ronde (lijkt op een paarde-) borstel. Er is bijna geen doorkomen aan.

Als ook Nicole klaar is rekenen we af. Elk 10 birr (= €0,50). Een hele ervaring zo!

(origineel bericht op be-more.nl)