Kan je gemakkelijk en goedkoop reizen in Maleisië met openbaar vervoer

Dag allemaal

Ik zou volgende jaar in april één tot twee weken willen rondtrekken in Maleisië omdat ik toch voor een langere periode naar Indonesië ga voor een lange tijd (heb daar een vaste stek). Ik neem een vlucht naar Maleisië vanuit Europa om dan verder via Asia Air naar Indonesië te gaan. Omdat ik daar dan toch ben wil ik dat land (of een stuk) wel eens verkennen.

Nu mijn concrete vragen. Kan ik op mijn eentje gemakkelijk en goedkoop reizen in Maleisië met het openbaar vervoer? Hoe staat de bevolking daar tegenover alleen reizende rugzaktoeristen? Wat moet ik zeker gezien hebben? Ik moet toegeven ik reis altijd heel low-budget.

Alvast bedankt.

Groetjes
Thierry

Ja! dat is zeker te doen! Al zul je merken dat Maleisië net iets duurder is dan Indonesië.
Daartegen staat dat de langeafstandbussen goed en netjes zijn. Bussen voor kortere afstanden zijn wat minder (maar dat is in Indonesie ook zo) Verder is het eten goedkoop, en ook slapen kun je goedkoop. (ik was er in 2003 en 2005 dus de prijzen zullen niet meer up to date zijn, maar slapen deed ik voor rond de 5 a 7 euro en eten was zo’n 1 a 2 euro op een nightmarket)
Ook zul je zien dat er veel rugzaktoeristen zijn.

Mocht je 2 weken de tijd willen nemen, ik zou dan zeker naar Borneo gaan! Zowel Sarawak als Sabah vond ik beiden erg mooi. In Sarawak: Bako nationaal park en Gungun mulu nationaal park.
Sabah: Kinabatangan rivier!

Wil je liever op West Maleisie blijven, Perhantian Island, Cameron Highlands, Langkawi en Melakka.
Natuurlijk zijn er nog meer mooie plaatsen, maar ik het niet alles kunnen zien helaas.

1 like

Maleisië is prima te reizen met een low budget. Er zijn vele backpackers, dus hier zijn ze ook wel aan gewend (afhankelijk van de plaatsen die je wilt bezoeken dan). Je kunt gemakkelijk met het openbaar, lokale vervoer van de ene naar de andere plaats reizen. In veel plaatsen heb je goedkope guesthouses, waar je voor een paar euro je eigen kamertje hebt. In Kuala Lumpur is de goedkoopste optie een dorm in een hostel.

Ik vond de Perhentians en Kota Bahru hele leuke plaatsen. De perhentians zijn mooie eilanden, tropische stranden, heel leuk om te snorkelen en duiken! Omdat het eilanden zijn liggen de prijzen hier wel wat hoger dan in andere plaatsen. Kota Bahru ligt in de buurt van de Perhentians en is dan ook de toegangspoort. Kota Bahru is een mooie plaats om cultuur te snuiven. Er is een cultureel centrum waar je allerlei soorten tijdverdrijf ziet, zoals vliegers, tollen, muziekinstrumenten en shadow puppets. Ze geven er ook (gratis) shadow puppets shows, heel leuk! Tot slot is er ook een grote avondmarkt waar je lokale specialiteiten kunt proberen. Dit eten is zeer lokaal en niet in andere regio’s te vinden. Probeer bijvoorbeeld de blauwe rijst! :slight_smile:

Tot slot moet je ook zeker de Cameron Highlands bezoeken! Lekker in de bergen en er zijn mooie wandelingen te maken door de uitgestrekte theeplantages.

1 like

Bedankt beiden alle twee voor de reacties. De beslissing is genomen en ik ga naar Maleise volgend jaar voordat ik verder reis naar Indonesië. Maar alle tips zijn zeker nog welkom hoor.