Hallo, ik ga in september naar Oslo. Ik kom 's avonds rond een uur of half 22:30 aan op het treinstation vanuit het westen van Noorwegen en heb al een hostel in gedachten, namelijk Perminalen Hotell. Nu lees ik verschillende dingen over de veiligheid rond het station. Is het voor mij als vrouw alleen veilig om 's avonds naar het hostel te lopen? Het zou 8 minuten lopen zijn volgens de website van het hostel.
Ik ken het station niet, maar misschien kun je bij het hostel vragen of er een mogelijkheid is dat iemand je even op komt halen? Of een taxi nemen. Als je er geen prettig gevoel bij hebt, zou ik dat gewoon doen. Dan ga je toch wat rustiger op pad, als je weet dat je een taxi hebt, of dat iemand je komt halen.
Over het algemeen is Oslo erg veilig, en kun je ook 'savonds/'snachts vrijwel overal zonder problemen rondlopen. Oslo is veel veiliger dan het gros van de grotere steden op de wereld.
Op en rond het plein van Oslo centraal station hangen 'savonds en 'snachts wat zwervers en drugsverslaafden rond (maar er is ook beveiliging en politie in/om het station). Centraal station is een belangrijke vervoers-hub en er zijn ook andere reizigers. (Je kunt Oslo Centraal op nachtelijke tijdstippen m.i. wel vergelijken met Rotterdam Centraal of Amsterdam Centraal 'snachts).
Je kunt om 22.30 veilig naar je hostel lopen. Ik (man) zou die 8 min. (in de praktijk waarsch. 5 min.) ook te voet doen.
Maar zoals Melanthe zegt: Als je er tegen op ziet om alleen te lopen kun je voor je gemoedsrust contact opnemen met het hostel of een taxi nemen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik gewoon ter plekke kijk hoe het me bevalt en anders is inderdaad een taxi altijd een optie. Maar als het vergelijkbaar is met Amsterdam CS dan zal 't wel meevallen. ![]()
Groetjes, dutchgirl