Kan ik als 18-jarige naar Azië?

Hoi,

Ik ben volgend jaar klaar met 6vwo en ik wil dan graag een tussenjaar doen en naar Azië gaan. Mijn plan is dan om eerst ongeveer 3/4 maanden full time te werken, zodat ik nog wat meer geld heb en alles kan regelen. Daarna wil ik ongeveer 6/7 maanden reizen (China en nog een paar landen, misschien Vietnam). Nu is het probleem dat ik van mijn vader niet mag, maar van mijn moeder wel. Mijn vader denkt dat Azië gevaarlijk is voor een 18 jarig meisje en hij denkt dat ik te weinig ervaring heb, omdat ik ook nooit op mezelf heb gewoond (ben al wel paar keer zonder ouders op vakantie geweest). Volgens hem gaan straks ook alle bedelaars (en verkrachters) achter me aan, omdat ze zien dat ik dan een ‘rijke westerse’ ben. Hij heeft daarom wel gezegd dat ik naar de usa mag. Ik heb gelezen dat Azië wel een veiliger land is dan de USA, klopt dit? Of is het echt niet veilig als je 18 bent? Ik wil wel graag met een klein groepje erheen en ik ben echt niet naïef ofzo.

Andere meningen zijn welkom :wink:

Groetjes!:dag:

Ga er voor en je zult zien dat je met bijzondere ervaringen thuis komt, die niemand je ooit nog af neemt!
Ben je nog niet zeker dan Play it safe en zoek een reisgeno(o)te ,die met jou eventueel een stukje reisroute wilt afleggen.

Ik ben ook 18 en ben 2 maanden geleden naar Azië vertrokken, is prima te doen als vrouw van 18 alleen! Als je gewoon je verstand gebruikt en goed op je spullen let is de kans klein dat er iets gebeurt. In totaal ben ik 8 maanden op reis door Thailand, Cambodja, Vietnam en Laos, waarvan 2 maanden vrijwilligerswerk. Misschien ook iets voor jou om een reis en vrijwilligerswerk te combineren? Ik heb in de tweeënhalve maand dat ik nu in Azië ben al zo veel leuke dingen meegemaakt, gezien en leuke mensen leren kennen, ik kan het je alleen maar aanraden.
Mijn ouders stimuleerden me juist om te gaan! Ik kwam zelf met het idee om eerst een ‘proefreis’ van een week te gaan maken naar Malta, zodat ik een beetje kon kijken hoe het is om alleen te reizen.
Maar zoals je zegt, als je liever met een groepje gaat kun je met bijv. truTravels een tour boeken, maar dat is best kort en prijzig.
En Azië is idd veiliger dan Amerika, Afrika, Europa.
Ik weet niet hoe het met China zit, daar ga ik niet heen. Qua veiligheid zou ik dat dan nog even opzoeken, maar denk dat het goed te doen is.

Bedankt voor de reactie! Ja die proefreis is wel een goed idee.
Ik ga denk ik niet met zo´n georganiseerde reis, want dat is wel duur ja en het lijkt me wel leuk om gewoon spontaan dingen te doen.
Het liefst zou ik gewoon met een groepje van 4 ofzo erheen gaan en dan wel kijken hoe het loopt.
Maar het is niet zo dat er veel vervelende mensen op je afkomen omdat ze zien dat je westers bent?
Het is alleen zo vervelend dat mijn vader het niet goed vindt… maar ik ga het gewoon proberen! :biggrin:

Vraag je vrienden/innen of ze mee willen? Ikzelf vind het juist super fijn om alleen te reizen, kun je lekker zelf bepalen wat je wil doen en hoef je geen rekening te houden met de rest… Beetje asociaal, maargoed. Ja er komen natuurlijk wel meer bedelaars en verkopers op je af omdat je westers bent, maar als je nee zegt gaan ze ook weer meteen weg dus ze blijven je niet lastig vallen ofzo.
Wat betreft je vader, probeer hem idd te overtuigen! Het is de ervaring van je leven, nu ben je jong en vrij en zit je nog niet vast aan je studie/baan etc. Na je studie zit je in diepe schulden en dan ga je echt niet meer zo’n reis maken! Je bent 18 dus volwassen, je kunt zelf best bepalen wat je wil. En Azië is hartstikke veilig. Wat is het punt van je vader dat ie het niet goed vindt?

1 like

Ga je ook alleen de natuur in dan? Ben je dan niet bang dat je net de verkeerde tegen komt?
Mij lijkt het fijn om eerst samen te reizen om hier eerst een beetje achter te komen. Als ik merk dat ik me ook veilig voel, wil ik misschien later nog wel kleine stukken alleen reizen. En wat me vader (en broer en zus) betreft, ik wil gewoon geen ruzie en ik wil dat hij achter me staat, maar je hebt wel gelijk en ik ga er denk ik ook gewoon voor. In welk land ben je nu?

Nee ben nog niet alleen de natuur ingegaan, maar dat kun je als toerist beter sowieso niet doen. Neem altijd een gids mee. Je leert in hostels en guesthouses zo snel nieuwe mensen kennen dat je makkelijk met iemand verder kan reizen. Ik ben nu in Cambodja. Succes met allesb