Kamer onderverhuren - uitschrijven?

Dag allemaal. Op 27 november is het eindelijk zo ver! Ik ga voor onbepaalde tijd op reis. Helemaal tof natuurlijk, maar ik loop tegen wat bureaucratische rompslomp aan waar gemeente noch verhuurder antwoord op lijkt te weten. Het zit zo:

Ik huur een kamer in Utrecht. Omdat ik deze kamer graag weer opnieuw zou willen betrekken bij thuiskomst, wil ik deze onderverhuren. De onderhuurster heb ik al gevonden. Nu zou ik me echter graag uit de gemeente Utrecht uit willen schrijven ten tijden van mijn reis, om ingeschreven te staan in mijn ouderlijke huis. Daar heb ik mijn persoonlijke redenen voor, ook al klinkt het wellicht niet als de meest praktische optie. Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om je uit te schrijven bij de gemeente waar je wel officieel gezien nog hoofdhuurder bent van een kamer? Of raak ik dan mijn kamer kwijt?

Een tweede vraag gaat over het opstellen van een contract. Heeft iemand een suggestie over in welke vorm ik dit onderhuurcontract kan gieten? Omdat ik niet weet of ik 4 maanden of een jaar weg zal blijven en ik wel de mogelijkheid wil hebben om terug te keren naar mijn kamer wanneer ik dat wil.

Alvast bedankt!

Wortelbrood